Gå til innhold
Arkivverket

Fødsler på Rikshospitalet


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Hva var grunnen til at ugifte mødre fødte sine "uegte" barn på Rikshospitalet i slutten av 1800-tallet?

Var det fordi de ikke hadde et tilholdssted i byen? Altså ingen adresse?

Jeg har et tilfelle hvor farens navn er nevnt i dåps dokumentet, dog ikke som fadder. Det ble to "tilfeldige" pleierske.
Kan man da gå utifra at faren overhodet ikke var tilstede da hans barn ble døpt, eller at man kun forholdt seg til morens utsagn?

JanM




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsstiftelsen i Christiania ble opprettet i 1818 og var en institusjon underlagt Rikshospitalet som skulle sørge for å gjøre fødsler tryggere og i tillegg sikre opplæring og undervisning til kommende jordmødre og leger.

Fattige og ugifte kvinner som skulle føde barn utenfor ekteskap utgjorde i 1880 omtrent 80 prosent av kvinnene som benyttet seg av Fødselsstiftelsen. Stiftelsen behandlet informasjon om den fødende, barnet og barnefar strengt konfidensielt, noe som gjorde det enklere for kvinnene å oppgi personopplysninger uten å frykte at det skulle bli spredt videre. I tillegg fikk de ugifte mødrene og de fattigste av de gifte et tilbud om gratis barnedåp. Denne anonymiteten og dåpstjenesten var fordelaktig for de fødende og et vedtak fra ledelsens del for å sikre seg nok pasienter. Stiftelsen var derfor hovedsakelig ikke et sosialpolitisk vedtak gjort for å forenkle fødselen for de ugifte kvinnene, men en utdanningsinstitusjon for medisin- og jordmorstudenter som kom de fødende kvinnene til gode.

https://lokalhistoriewiki.no/Fødselsstiftelsen_i_Christiania

 

Rikshospitalet var avhengig av fattige pasienter

Rikshospitalet ble etablert i tett tilknytning til Det medisinske fakultet. Men for å kunne drive undervisning, var hospitalet avhengig av å ha fattigfolk og ”faldne kvinder” som pasienter.

http://www.apollon.uio.no/artikler/2011/4-rikshospitalet.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldemor reiste fra Egersund til Rikshospitalet i Oslo før å føde et "uekte" tvillingpar. Hva som var årsaken? Jeg vet ikke, trolig familieskam? Egersund var og er en kristen bastion. Fadderne ved dåpen er helt urelatert familien. Av tvillingparet døde den ene, den andre vokste opp som tjenestegutt på nabogården. Når jeg begynte å undersøke hos mine besteforeldre, visste de om ham, men omtalte ham ikke som "familie".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stian Høiset skrev:

Min oldemor reiste fra Egersund til Rikshospitalet i Oslo før å føde et "uekte" tvillingpar. Hva som var årsaken? Jeg vet ikke, trolig familieskam? Egersund var og er en kristen bastion. Fadderne ved dåpen er helt urelatert familien. Av tvillingparet døde den ene, den andre vokste opp som tjenestegutt på nabogården. Når jeg begynte å undersøke hos mine besteforeldre, visste de om ham, men omtalte ham ikke som "familie".

 Datidens æresbegrep er ubegripelig for oss idag. Min kones bestemor fødte et "uekte" barn i Kjøbenhavn i 1913 og etterlot barnet der hos en pleiemor, som hun i ettertid måtte sende regelmessig penger til fra sin egen minimale inntekter. Det tragiske var at faren til barnet var den hun giftet seg senere med. Men for skammens skyld kunne paret ikke hente deres sønn hjem til Norge.Tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎10‎.‎2017 den 22.43, Stian Høiset skrev:

Min oldemor reiste fra Egersund til Rikshospitalet i Oslo før å føde et "uekte" tvillingpar. Hva som var årsaken? Jeg vet ikke, trolig familieskam? Egersund var og er en kristen bastion. Fadderne ved dåpen er helt urelatert familien. Av tvillingparet døde den ene, den andre vokste opp som tjenestegutt på nabogården. Når jeg begynte å undersøke hos mine besteforeldre, visste de om ham, men omtalte ham ikke som "familie".

Var din bestemor en del av kirken "Samfundet" eller "De Almindelig samfund"????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.