Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Alstahaug. Nordland 1766


Leif Håkonsen
 Del

Recommended Posts

I Svein Edvardsen skifter på Helgeland er det et skifte i Drogaasen Alstahaug 1766 over Lars Larsen.

Ei søster heter Maren Larsdatter. Gift med Joen Levangskaret.

Er det noen som vet noe om disse personene.

 

Mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved innrulleringen 1769 for Helgeland av samme forfatter som skiftene, finner jeg en Joen Olsen i Scaret, og Levang kommer da like etter. Så dette kan være

Levangskaret, men det står ikke noe mer der om Joen Olsen. Det nevnes en Ole Joensen der på 22 år under " det unge mandskap" som var tjenestedyktig.

Det nevnes også en Lars Joensen under "det unge mandskap" som var tjenestedyktig. Ole skal også være å finne på gården 178 står det der, og jeg finner

han der under gården ytre Sandnes. Han var da tjenestedyktig 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

I et annet skift fra Alstahaug på Forsland 1746 er det ei datter Agnes Michelsdatter som er gift med Joen Levangskaret.  Er dette samme Joen?

Frode sin slektside har John Johansen død ca 1797 gift med Elen Olsdatter fra Solhaug Hemnes.

Vanskelig å vite om det er samme Joen.

 

Mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være samme Joen, for jeg finner at Agnis Michelsdatter var igjenlevende enke allerede i 1762 ved skiftet etter ektemannen Joen Eliassen i Levangskaret. Den

Joen i Levangskaret som du skrev om i første innlegg var jo nevnt ved det skifte 4 år etter(i 1766) som levende. Det var forøvrig også skifte etter Agnis Michelsdatter i

Levangskaret i 1764. Jeg nevnte jo en mulig sønn av Joen Levangskaret ved innrulleringen 1769(Ole på 22 år). Hvis man greide å finne han som døpt i Nesna, ville det

kanskje være mulig å se om hans mor var Maren Larsdatter(nevnt i ditt første innlegg).? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.