Gå til innhold
Arkivverket

Nedetid for Norsk Slektshistorisk Forenings nettsider..


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Vi har dessverre fortsatt problemer med være nettsider www.genealogi.no etter vedlikehold av vår server (2 Oktober). Det jobbes med å få nettsidene på plass, men vi kan fortsatt kontaktes på webredaksjon@genealogi.no og kontor@genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har fortsatt ikke fått nettsidene  på plass, men det jobbes med saken..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge de som jobber med å få opp websidene kan nedetiden vare over helga. Det vil si at de tidligst vil være på plass på Mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal alt være i normal drift igjen, både nettside, butikk, forum og wiki. Meld gjerne fra om noe ikke virker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Werner Kvalem Vesterås said:

Skulle gjerne likt å vite hvilken driftsleverandør dere har.

Dette er en dedikert server som driftes på frivillig basis av medlemmer. Fra starten i 2012 er det jeg som har hatt ansvaret. Jeg er snart 65 år og opplever i økende grad problemer med å fokusere på litt krevende oppgaver, og har derfor bedt om å få avløsning fra dette driftsansvaret. Årsaken til at serveren har vært nede er at jeg i påvente av avløsning ikke har holdt serveren løpende oppdatert. Nå satte jeg i gang en oppgradering av systemet over to hoved-releaser, fra Debian 7 (wheezy) via Debian 8 (jessie) til Debian 9 (stretch) og klarte ikke å holde tunga rett i munnen. For ikke å rote til mer opplyste jeg Rune Nedrud om hva jeg hadde gjort og ba ham om å finne en som kunne få serveren på rett kjøl igjen. Nå ser det heldigvis ut til at alt er på stell.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif Biberg Kristensen har gjort en solid innsats som driftsansvarlig for sørver m.m. gjennom mange år og skal ha stor takk for dette. Styret har forsøkt å finne en avløser lenge, men køen av frivillige som har banket på har vært fraværende. Nå ser det kanskje ut til at ting har løst seg (jeg sitter ikke i styret og vet ikke alt som skjer i foreningen).

 

Når det gjelder Slektshistoriewiki, så var det foreningens formann Rune Nedrud som unnfanget ideen om en egen wiki i juni 2012, men det var Leif som stod for det tekniske og som fikk ideen ut i livet. Han har siden vært (en av flere) administrator for siden med spesielt ansvar for det tekniske. Han skal også ha stor honnør også for denne jobben.

 

Det meste på Slektshistoriewiki er nå på plass igjen. Det er noen spesialsider, blant annet vedrørende statistikk (besøkstall etc.) som er blitt borte. Forhåpentligvis blir dette også løst etter hvert. Det hadde vært kjedelig om denne historikken falt helt bort.

 

Så gjenstår det å utvikle wikien videre - forhåpentligvis kommer det flere bidragsytere med etter hvert. Reaksjonene som kom etter at driftsproblemene inntraff har ihvertfall vist at wikien er til stor glede for mange, noe over 9.5 mill. besøkende siden juni 2012 også er et tegn på.

 

Dag T. Hoelseth

Administrator, Slektshistoriewiki

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.