Gå til innhold
Arkivverket

SF, Innvik: Martha Magnesdtr. Gjørven f. 1760


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Eg søkjer opplysningar om  Marta Magnesdtr.   fødd på Gjørven i Nedstryn sokn, Innvik prgj. 1760 av foreldrer ungkarl Magne Torbjørnson Gjørven og pige Ingeborg Salomonsdtr. Gjørven.

Eg finn henne ikkje død  eller konfirmert i Innvik prgj.

Heller ikkje finn eg henne i Innvik FT 1801.

Eg ser det er fleire med same namn og høveleg alder i Lindås prgj og andre prestegjeld i Nord Hordaland, men  er truleg "lokale" folk sidan det er fleire samnemnde i same området.

 

Difor spør eg direkte om det er nokon som har opplysningar om henne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ikke mora gift eller død i Innvik, ei heller som mor flere ganger. Det skulle vel tyde på at de flyttet bort. Men hvor, ja det er jo egentlig spørsmålet. Nordhordland er ikke usannsynlig. Det var mange som for den veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en skifte som jeg vil tro er etter faren, Magne Torbjørnsen Gjørven. Hvis hun var i live burde hun være nevnt, men det ser ikke slik ut:

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 19 (1790-1795), Skifteprotokollside, Side 348b-349a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201650354

 

Ingeborg er nevnt i skiftet til  foreldrene - 28 år gammel - i 1772, men dessverre ingen detaljer uten at hun må være ugift:

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 15b (1770-1774), Skifteprotokollside, Side 711b-712a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201610236

 

 

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at ho er uekte fødd er det vel naturleg at Marta Magnedtr. ikkje er nemnd i skiftet etter faren, då uekte fødde barn oftast ikkje var nemnde i skifte utan at foreldra seinare vart gifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tor Kvien skrev:

Jeg fant en skifte som jeg vil tro er etter faren, Magne Torbjørnsen Gjørven. Hvis hun var i live burde hun være nevnt, men det ser ikke slik ut:

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 19 (1790-1795), Skifteprotokollside, Side 348b-349a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201650354

 

Ingeborg er nevnt i skiftet til  foreldrene - 28 år gammel - i 1772, men dessverre ingen detaljer uten at hun må være ugift:

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 15b (1770-1774), Skifteprotokollside, Side 711b-712a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201610236

 

 

Det står ingenting om Ingeborg i skiftet etter foreldrene i 1772 som tyder på at hun oppholdt seg et annet sted enn på Gjørven. Men jeg finner henne ikke død der, eller gift . Så mye tyder på at hun har dratt bort og tatt datteren med seg.

 

En Ingeborg Salamonsdtr. får to barn i Bergen med Lars Christensen, fisker. En sønn Christen 16.04.1769 og en datter Birthe Sophie 20.02.1774. Jeg finner ikke giftemålet deres. Men all den tid hun er nevnt som ugift i 1772, er det neppe henne.Jeg finner forresten henne gravlagt 25.02.1774 som Lars Christiansens hustrue, fattig.

 

En Ingeborg Salomonsdtr. giftet seg i Nykirken i Bergen 16.11.1777 med en Moses Andersen. Men jeg finner ingen barn av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.