Gå til innhold
Arkivverket

Volbu kirke i Øystre Slidre


Morten Nasch Sandvold
 Del

Recommended Posts

Jeg var i en begravelse 4. oktober i Volbu kirke i Øystre Slidre i Oppland, og der står det et gammelt klokketårn mellom kirka og prestegården. En eldre mann fortalte ei litt spesiell historie om dette klokketårnet -eller ;klokkebua; som han sa....

 

Mannen fortalte om denne ;klokkebua; hadde ei spessiell historie som jeg ble fortalt denne dagen:

 

Det var en mann i bygda som ville ta livet av presten en dag tidlig på 1900-tallet, og han stilte seg opp i oppkjørselen til prestegården med sitt Krag Jørgensen gevær og ropte på presten - Presten dukket ikke opp, men mannen tenkte sitt, og han la ann sin riffle og skjøt i filler den ene kirkeklokka i ;klokkebua; for da ville i alle fall presten komme ut. Enda på visa var at ingen prest kom ut siden han var bortrest.

 

Historia forteller videre at mannen med riffla ble tatt neste søndag da han kom til kirka uten gevær.

 

Er det noen som vet noe om denne fortellingen, og som kan bekrefte eller avkrefte denne delen av Volbu kirkes historie?

 

Mvh. Morten Nasch Sandvold

 

Ps. Jeg har ny E-post adr. mortenns@outlook.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2017 den 18.20, Morten Nasch Sandvold skrev:

Enda på visa var at ingen prest kom ut siden han var bortrest.

 

Hva var navnet på presten og er det mulig å tidfeste hendelsen litt mer nøyaktig enn tidlig på 1900-tallet?

 

Herman Ditlef Kvarving var sokneprest i 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036455001489

 

Anders Grøndahl var sokneprest i 1900:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037103001165

 

Hva het mannen i bygda, som ville ta livet av presten? Hvis episoden er omtalt i lokale aviser, er det greit å kunne søke på navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager seint svar, men jeg veit ikke annet om denne saken enn det jeg ble fortalt den gangen, men jeg skal spørre om noen veit navnet på han som fortalte denne historia, slik at jeg kan få en ny prat med denne mannen.

 

Om det er noe i denne historia er det rart om det ikke var noen lokale historieintereserte som har noe kunnskap om denne saken?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.