Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Brita Stina Nilsdatter død 1856 i Lødingen Prestegjeld


Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
 Del

Recommended Posts

Trenger litt hjelp.

Hvor kan jeg finne skifte etter Brita Stina Nilsdatter? Hun døde i 1856, på Ivarjord, Ballangen..tilhørende Lødingen Prestegjeld.

 

Tusen takk for hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skanna skifteutlodningsprotokoller for Salten sorenskriveri for den aktuelle tidsperioden.

 

Det er nok riktig som Remi Pedersen skriver, at det ikke har blitt holdt offentlig skifte etter henne. Det var et mindretall av dødsfallene som ledet til offentlig skifte. Bl.a. som følge av endret lovverk har andelen dødsfall som fører til offentlig skifte sunket betraktelig, og i dag er det visstnok bare et par prosent av alle dødsfall som leder til offentlig skifte.

 

Opplysninger om arvinger kan likevel finnes i lensmannens dødsfallsprotokoll, dersom slik er bevart fra så tidlig som 1856. Hør med Statsarkivet i Trondheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nei, var  nok mest intr i om det var noe i hennes skifte som kunne gi oss en pekepinn på hvor hun kom fra. Har slitt med å finne opprinnelsen hennes i over et år nå...Vet at hun kom fra Sverige..sannsynligvis Jokkmokk eller Jukkasjærvi..men finner ingenting...var mest derfor jeg var intr i å høre om skifte, søsken..foreldre mm hun var jo veldig ung da hun døde på barsel i 1856, så hennes foreldre har sikkert levd da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rita Eveline Kjellsdatter Salberg skrev:

Ok. Nei, var  nok mest intr i om det var noe i hennes skifte som kunne gi oss en pekepinn på hvor hun kom fra. Har slitt med å finne opprinnelsen hennes i over et år nå...Vet at hun kom fra Sverige..sannsynligvis Jokkmokk eller Jukkasjærvi..men finner ingenting...var mest derfor jeg var intr i å høre om skifte, søsken..foreldre mm hun var jo veldig ung da hun døde på barsel i 1856, så hennes foreldre har sikkert levd da 

 

Hvis hun hadde barn i live, ville disse barna være arvinger. Da vil ikke skiftet nevne foreldre og søsken, med mindre foreldre/søsken går inn som verger for barna (vanligvis ville barnas far være verge).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Hvis hun hadde barn i live, ville disse barna være arvinger. Da vil ikke skiftet nevne foreldre og søsken, med mindre foreldre/søsken går inn som verger for barna (vanligvis ville barnas far være verge).

 

Hei og tusen takk for svar.

 

Ja, hun hadde 3 barn i livet..Johan Henrik født i 1843 , Lars Gustav født 1854 og Marie født i 1856 som da var nyfødt og selvfølgelig hennes mann Johannes Gustav Henriksson.

 

Mvh. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nest nederst her, nr. 22, er vielsen til Johannes Gustav Hendriksen og Bereth Nielsd.: https://media.digitalarkivet.no/kb20050420041327

 

Lødingen 22, 7de November [1841] Enkemand Johannes Gustav Hendriksen og Pige Bereth Nielsd. Han født i Sværrig i Gillivari Sognekald og opholder sig i Tysfjorden. Hun født i Sværrig i Jokomoc?? Sognekald. Han er 50 år gammel, hun er 24 år gammel. Hans far: Henrik Jensen, hennes far: Niels Nielsen. Forlovere: Jens Axelsen Strømmen og Joseph Pettersen Grundvold. Tinglysningsdager: 15de, 16de og 17de Søndag efter Trinitatis. Forlangt Af Brudgommen. Begge vaccinerede og Attest. Hans første Kone døde paa Barselseng efter hende er der intet Skifte holdt, da der var Intet efter hende.

 

Remi

Endret av Remi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Remi.

 

Problemet er bare at vi ikke kan finne henne eller hennes far i husforhørsl el. l fra Jokkmokk.....

HFL A1:5 1839-1846 Jokkmokk

 

Fant en som kanskje kunne passe, men passet ikke med fødsels/dåpsdato/år...

 

Hennes far skal "etter sigende"...fra gamle slektstrær/slektninger være født rundt 1780

 

Og det dessverre mange "Nils Nilsson" i det området .

 

Mvh. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2017 den 20.07, Remi skrev:

Nest nederst her, nr. 22, er vielsen til Johannes Gustav Hendriksen og Bereth Nielsd.: https://media.digitalarkivet.no/kb20050420041327

 

Lødingen 22, 7de November [1841] Enkemand Johannes Gustav Hendriksen og Pige Bereth Nielsd. Han født i Sværrig i Gillivari Sognekald og opholder sig i Tysfjorden. Hun født i Sværrig i Jokomoc?? Sognekald. Han er 50 år gammel, hun er 24 år gammel. Hans far: Henrik Jensen, hennes far: Niels Nielsen. Forlovere: Jens Axelsen Strømmen og Joseph Pettersen Grundvold. Tinglysningsdager: 15de, 16de og 17de Søndag efter Trinitatis. Forlangt Af Brudgommen. Begge vaccinerede og Attest. Hans første Kone døde paa Barselseng efter hende er der intet Skifte holdt, da der var Intet efter hende.

 

Remi


Det skal god fantasi til for å lese Jokomoc eller Jokkmokk her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:


Det skal god fantasi til for å lese Jokomoc eller Jokkmokk her. :D

 

Gunnar,det er en grunn til at der står 2 spørsmålstegn bak det ordet. Det er normal tegnsetting for å vise at tydingen av dette ordet er usikkert. Men jeg brukte også andre ressurser som samme hendelsen i klokkerboken: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105610646 og selv om jeg er enig i at det ikke ser helt riktig ut (ergo ??) så er der også en god del bokstaver som er riktig. De 2 første ser veldig ut som "Jo" eller "Ja", så kommer der kluss i Mini og litt forstyrrelser fra P'en i linjen under i Klok, men i Klok er der tydelig en "k". I Mini kan de 4 siste bokstavene absolutt bli "omoc", mens i Klok ser det ut til å bli "kmo". På slutten i Klok er der mange forstyrrelser, en loddrett linje, "g" i ordet Sverrig i linjen over går ned på slutten av ordet under, og "ld" i ordet "Præstegjeld" i linjen under forstyrrer det samme stedet, så det blir mye "guesstimating" her.

 

Men, Gunnar, du er velkommen til å skrive hva du klarer å tyde det til. Jeg blir ikke sur av å bli irettesatt når det gjelder å tyde gotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser i Klokkerboken, synes jeg ikke at det ligner en J...sammenligner da med J i etternavnet til brudgommens far som er Henrik Jônson...eller litt anderledes skrevet da, men dog en J .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Så artig å se her. Johannes Gustav Henriksson var min tippoldefar og hans sønn Lars Gustav var min oldefar. Jeg har visst så lite om den delen av slekta. Nå vet jeg mer sikkert, og vi er i slekt Rita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.