Gå til innhold
Arkivverket

Alu Øvre i Furnes


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Eli Hansdatter Alu Øvre ble gift med Jens Olsen Gålås Lille den 14. nov 1746 i Furnes Kirke. Hennes foreldre er Hans Christophersen Alu Østre og Magnil Olsdatter.

Er det andre som har forsket på dette og funnet ut noe mer om Magnil Olsdatter?

mvh

Stein-Ole Kjær

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Furnes bygdebok 1 på www.bokhylla.no står det at Hans Kristoffersen på Alu østre var døpt 24.06.1684 og giftet seg 22.10.1713 med Magnil Olsdatter, f. omkring 1683, begravd 23.03.1751. Da Hans var 65 år, lot han svigersønnen Jens Olsen Gålås lille overta, og Jens var gift med datteren Eli Hansdatter, døpt 13.12.1722 - hun som du nevner ovenfor. Bygdebokforfatteren har ingen dåpsdato på Magnil, bare ca. fødselsår (antakelig ut fra alder ved dødsfallet). 

 

Det står heller ikke noe mer ved vielsen:

Hedmark fylke, Vang, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 2A (1713-1733), Kronologisk liste 1713, Side 13-14
https://media.digitalarkivet.no/view/9046/7

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente barn etter Hans og Magnill ifølge bygdeboka:

 

Ingen tydelige ledetråder her heller, så vidt jeg kan se.  


Men så ser jeg følgende i Furnes bygdebok - under gården Hellerud vestre (rekkefølgen er blitt omvendt). Men jeg ser at Ole Olsen Hellerud vestre har en datter som heter Magnill, og kona til Ole Olsen heter Mari Rasmusdatter. Den ene datteren til Hans Kristoffersen og Magnill Olsdatter het også Mari.... Dette er bare en hypotese. Det burde vel også stått navn på ektefelle, hvis Magnil var gift... jf. den eldre søsteren:

Hellerud vestre 2.jpg

Hellerud vestre 1.jpg

 

Og når jeg ser på Hans Kristoffersens foreldre, så het de Kristoffer Hansen og Eli Gudmundsdatter. Men hva da med eldste datter Gønner?? Hvem er hun eventuelt oppkalt etter?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypotesen omkring Magnil er interessant og jeg tror det står Ole Helleruds barn i klippet fra kirkeboka. Men som du sier, de som skrev Furnes bygdebok ser ikke ut til å ha funnet koblingen og da blir det usikkert. Ikke vet jeg om kirkebøkene fra Furnes er ferdig avskrevet heller.

 

Stein-Ole Kjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i og med at jeg har denne Magnil registrert i familien begge disse steder, så får jeg evt. koble dem sammen senere.

 

Stein-Ole Kjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.