Gå til innhold
Arkivverket

Anne Nilsdatter Kvisgård (1660-1739) - Biri-Snertingdal


Geir Greni
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har funnet at Anne skal være datter av Nils Tollefsen Søre Kvisgård (født omtrent 1617). Stemmer dette? Jeg ser det skrevet mange steder på nettet, men finner ingen kilder eller belegg for saken. I bygdeboka for Biri og Snertingdal finner jeg bare tre sønner (Anstein, Lars og Nils), men jeg har også sett på nett at det skal finnes en datter (Hege) som omtales som barnebarn av Tolleff Kvisgård. Men hvor kommer det fra at Anne er Nils sin datter?

 

Håper noen med lokalkunnskap kan hjelpe.

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelsen om at Anne Nilsdatter Snartum er fra Kvisgård er kanskje tatt ut fra følgende:

 

1. I skiftet etter Ole Nilsen Snartum i 1707 står det at Tollef (Nilsen) Kvisgård møtte på enken Anne Nilsdatters vegne. Men det er ikke nevnt slektskap til ham eller at han var bror til Anne.

 

2. Marte Olsdatter Snartum (1683-1748) giftet seg andre gang i 1736 med Henrik Tollefsen Kvisgård (1698-1755) og de måtte ha kongelig bevilling for å gifte seg, det vil si at de var i nær slekt. Marte var datter av Ole Nilsen Snartum (1654-1709) og Anne Nilsdatter (1660-1739). Henrik var sønn av Tollef Ansteinsen Kvisgård (1655-1704) og Ragnhild Henriksdatter Ambjør. Tollef Ansteinsen var sønn av Anstein Tollefsen Kvisgård f. ca. 1613 som hadde en bror Nils Tollefsen Kvisgård f. ca. 1624/35. Hvis Anne var datter av denne Nils Tollefsen, så var Henrik og Marte som giftet seg i 1736 tremenninger, med Tollef Kvisgård og kona Anne Dagfinnsdatter (skifte 1659) som felles oldeforeldre.

 

Men jeg har ikke funnet noe sikkert i kildene om hvor Anne Nilsdatter på Snartum var fra.

Endret av Terje Tandsether
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette. Jeg ser at det i hvert fall er nærliggende å gå utifra at hun kan være fra Kvisgård, og at det i hvert fall ikke er ren fiksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det Terje opplyser ovenfor, framgår det av manntallet i 1666 at Niels Tollefsen Kvisgård hadde sønnene Tollef og Ole. I skiftet etter sønnen Tollef Nielsen Kvisgård oppgis det at han hadde innløst partene i garden fra Ole Viberg og Ole Snartum. Følgelig må Ole Nielsen Viberg ha vært hans bror og Anne Nielsdtr. som var gift med Ole Nielsen Snartum må ha vært han søster.

 

5.8.1707 ble det holdt skifte på garden Snartum i Biri prestegjeld etter avdøde Ole Nielsen Snartum mellom hans etterlatte kone Anne Nielsdtr. og deres tre barn Niels Olsen 18 år, Gundbiør Olsdtr. 28 år og gift med Jens Olsen Rud, og Marit Olsdtr. som var 24 år. Som formynder for de to umyndige barna var tilstede deres farbror Svend Snartum. Som verge for enken møtte Tollef Kvisgård.
(Statsarkivet Hamar. Toten, Vardal og Biri sorenskriverembete, skifteprotokoll nr. 6, folio 16a).

 

Ser vi alle disse opplysningene i sammenheng, er det rimelig sikkert at Anne Nielsdtr. som var gift med Ole Nielsen Snartum var en datter av Niels Tollefsen Kvisgård.

 

Du finner mer om denne slekten på Kvisgård i mine slektsnotater. I min "aneliste" http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm finnes Tollef og Anne Kvisgård som nummer 6768 og 6769, følg linken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Dette var over all forventning. Det er Gundbiør som du nevner som er min ane, og jeg har mannen hennes oppført som Jens Olsen Klettestuen. Ser at du skriver ham som Rud, så kanskje jeg kan finne ut litt mer om ham med denne nye opplysningen:-)

 

Tusen takk!

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i skiftet i 1704 at Gundbiør var gift med Jens Olsen Rud. Jeg har ikke funnet mer enn som så, siden dette blir litt langt ut på siden av min slektslinje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mulig jeg ikke kommer lenger der. Har lånt bygdebøkene fra Biri- Snertingdal, men blir ikke helt klok når jeg leser under Rud. Det er flere Jens og Ole, men slektslinjene er uklare. Uansett. Takk igjen! Det var et supert innspill du kom med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Halvor Persen (eller Pedersen) Biri som kan ha kommet fra distriktet der (kanskje fra Biri), fødd ca.1664, bodde senere en stund i Luster i Sogn og senere i Lundvika i Balestrand, vet dere noen kandidater som passer som far til Halvor? Han arbeidet som handelsmann etter at han kom til Vestlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har ingen anelse, dessverre. Har en 8-tipps oldefar ved navn Anders Lauritzen Sigstad Biri (født 1624), utover det har jeg ingen Biri i treet.

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Geir! Det blir visst vanskelig å finne Halvor og hvor han var fra, men ser at det er veldig mange skifter i området, så får se enda litt mer på det senere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.