Gå til innhold
Arkivverket

Haakon Bernhardsen 18.05.1900


Bente Nygård
 Del

Recommended Posts

Leter etter en bror til min farmor. Han står oppført i skiftet i 1942 til sin far som «antatt omkommet på havet» 

er det noen som har gode råd hvor jeg skal lete?

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke finne Haakon i noen sjøfarts register

er ute etter råd for å finne hvor han døde.

siste sikkre livstegn er er brev datert 1911 fra Tune vergeråd.

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Bjarne Bernhardsen 11.05.1898 Tune til Sarpsborg m   g Autogensveiser Wulkans Werksted Hans Hauges gate 20 16 Sagene Bunke130k
Konstanse Lovise Bernhardsen 20.01.1894 Stenkjær k   g     Hans Hauges gate 20 16 Sagene Bunke130k
Eva Lovise Bernhardsen 29.07.1918 Kristiania k   ug     Hans Hauges gate 20 16 Sagene Bunke130k
Jorun Sofie Bernhardsen 31.08.1921 Stenkjær k   ug     Hans Hauges gate 20 16 Sagene Bunke130k
!! Bernhardsen 12.11.1923 Kristiania m   ug     Hans Hauges gate 20 16 Sagene Bunke130k
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bente Nygård skrev:

siste sikkre livstegn er er brev datert 1911 fra Tune vergeråd.

 

Ble Haakon plassert bort? Hvor har du funnet brevet fra det kommunale vergerådet i Tune? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk oversendt hele skilsmisse saken fra arkivet når Johanna og Edvard skiller seg.

der lå det et brev som fosterfar hadde skrevet til vergerådet å sa dem kunne ikke ha Haakon boende hos seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tyde på at Haakon ble plassert i fosterhjem av vergerådet. Jeg har for ordens skyld sjekket nettsidene til IKA (Interkommunalt arkiv) Østfold, hvor det er en oversikt over hvilke arkiver de har. Jeg finner bare Tune fattigstyre i oversikten:

http://www.ika-ostfold.no/arkiver-a-a.397784.no.html#navigation

 

Nå ser jeg at du allerde har hatt ute et tema om saken i Tune vergeråd og blitt henvist til Sarpsborg kommune mht arkivet etter Tune vergeråd. Har du kommet noe lenger med dette?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2017 den 9.50, Bente Nygård skrev:

Ja, fikk oversendt hele skilsmisse saken fra arkivet når Johanna og Edvard skiller seg.

der lå det et brev som fosterfar hadde skrevet til vergerådet å sa dem kunne ikke ha Haakon boende hos seg

 

Var det oppgitt noen grunn i brevet, til at Haakon ikke lenger kunne bo hos dem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fått det dem hadde. Desverre sto det ikke noe om hvor Haakon ble av.

ja, det ser ut som familien går i oppløsning å barna blir plassert på forskjellige gårder. 

Det står ingen ting om hvilken gårder. Det nevnes Toftes gave for noen av guttene.

det er også et brev fra dem som tolk i mot Haakon der dem skriver at dem kan ikke ha gutten fordi han er vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.