Gå til innhold
Arkivverket

SFJ Bremanger OPPSLAG bygdebok Bremanger Gards- og Ættesoge


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Hallo Forumet,
jeg er interessert i å vite spesifikt hva bygdebokforfatteren har som omtale av denne
familien på Gård nr 30 (iflg. Matrikkelutkastet 1950) Bremnes. Dette er den informasjonen
som primærkildene gir (ingen linker denne gangen).

 

Enkemann Johannes Jakobson Bremnes
viet 15. aug 1774 i Bremanger kirke med
pige Martha Andersdtr Frøyen

 

Barneliste:
Dorthe døpt 25. nov 1775 bosted Brimnæs
Anna døpt 06. apr 1777 bosted Brimnæs

 

Spørsmål: står det i bygdeboken om foreldrenes opphav og døtrenes ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Jacobsenf. 1734 i Hennøy bnr.3 død 1785 gift første gang med Dorte Andersdtr. f. 1730 Bremnes d. 1770. Gift 2 gang med Marta Andersdtr. i 1774. Hun var født 1749 død 1808 på Bremnes. Marta giftet seg på nytt med Per Jørgensen 1734-1791 5 barn i første ekteskap, 2 i andre.

 

Dorthe var i alle fall datter av Anders Sjurson f. omlag 1709 død 1735 gift 1730 med Kristi Persdtr. f. omlag 1700 i Sørgulen bnr.4 død 1764.

 

Johannes var sønn av Jacob Andersen f. ca 1709 død 1769. Gift første gang ca 1733 med Marie Johannesdtr. f. 1706 på Indrehus d. 1762. Gift andre gang 1764 med Elisabeth Eilifsdtr. f. 1713 død 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til Johannes og Marta Andersdtr.:

 Hans  f. 1774 d. 1862 gift 1802 med Brita Sørensdtr. => Nordbotten  br.nr. 3

Dorte f. 1775 d. 1835

Marta f. ca 1777

Anne d 1777-1777

Brita f. ca 1778

Johanne f. 1780 d. 1865 gift 1819 med Kristian Andersson => Førde (gnr22) br.nr. 3

 

Marta Andersdtr. vart  seinare gift med  Per Jørgenson f. ca 1743 d. 1791 og hadde barna:

 

Jørgen f 1787 d. 1866  gift 1811 med Marie Berntsdtr. => Frøyen Ytre br,nr, 13

Anders f. 1788

Marie f. 1791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Harald L. Bakke skrev:

Anne d 1777-1777

Takk for oppslag, Rune og Harald. Men skuff ... det er ikke min Anna, likevel, som jeg var 90 % sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne gangen, som før, at jeg har funnet riktig Anne Johannesdtr. Hun er døpt 1790 på Neskilen Tromøya AUAG. Faren Johannes Andersen er fra Henjum gård i Leikanger SFJ.

Det var en jernmalmgruve på Neskilen, der Johannes arbeidet som bergbryter. Han ble gift på Tromøya med en kvinne fra stedet, Anna Susane Tollefsdtr. Teorien nå, til forskjell fra i går, er at datteren Anna Catharina har reist til Sogn, farens hjemtrakt, for å arbeide som tjener.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se vielse nr.5 i Tromøy 03.01.1830. 

Anne Cathrine Johannesdtr. Neskilen gift med Tollef Hansen Neskilen. Hennes far Johannes Andersen.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9845/46684/7

 

De får sønnen Johannes født 23.08. og døpt 12.09.1830. Se dåp nr. 74.

https://media.digitalarkivet.no/view/9845/46680/40

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, å nei, da er ikke dette heller "min" Anne. Vel, takker for innsatsen.

 

Her er den opprinnelige "gåten" https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000000434367

Sjur Larsson Kalhovde Masfjorden f. 1774 viet med Anne Johannesdtr Brimnes. Så vet ingen mer om denne Anne. Jeg har lett "overalt". Bremnes i Gulen SFJ, Brømnes i Austre Moland AUAG, Bremnes Nittedal Romerike AKR og Bremnes Bremanger SFJ. Anne er født i perioden [1777-1793]. DNA-matcher som er uten slektstilknytning har sin opprinnelse på Østlandet: TEL, OPL, BSK, HED, ØFO m.fl. Kan det være at gårdsnavnet BRIMNES er brukt lokalt, mens det offisielle gårdsnavnet som brukes i matriklene er noe annet.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg tar livet av slektshåpet ditt gang etter gang ;-) . Det er ikke altid lett å se skogen for bare trær. Men du har jo også Bremnes i Findaas.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011218&gardpostnr=119&personpostnr=1782&merk=1782#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjur Larsen Kalhovde og Anna fikk datteren Hanne Dorthe i Bergen 14.02.1813. Så finner jeg dem igjen på gården Herøen i Lindås hvor de får datteren Marthe 21.10.1817 og sønnen Berent 26.03.1822.

 

Sjur Larsen døde på Herøen 03.05.1824, 50 år gammel.Det er skifte etter Sjur påbegynt 08.06.1824 og avsluttet 16.01.1833. Her klarer jeg å lese enkens navn Anne Johannesdtr. samt 5 barn, hvorav de to eldste må være fra Sjurs første ekteskap. Sønnen Lars 18 år, sønnen Erik 16 år og med enken sønnen Berent på 2 år, og døtrene Dorthe 12 år og Marthe 7 år.

 

Dermed må vi kunne anta at det er samme paret som ble gift i Bergen som flyttet til Herøen i Lindås en gang etter februar 1813.

 

Men det gjenstår jo fortsatt å fastslå hvem denne Anne Johannesdtr. Brimnes var og hvor hun kom fra.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/24094/778

 

Se venstre kolonne venstre side.

 

Jeg finner at Sjur Larsen Kalhovde fikk to barn med Dorthea Erichsdtr. i Bergen. Lars Martinus f. 07.01.1807 og Erich Martinus f. 01.01.1909.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette alternativet har jeg utelukket. Med den antagelse at Bremnes ikke er et GÅRDSNAVN på Bømlo. Bremnes SOKN het Finnås sokn på 1700-tallet. Gåsland kirke var på gården Gåsland, og denne lokaliteten ble senere kalt Bremnes, som er tettstedet på Bømlo, nå kalles tettstedet Svortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er skifte etter Sjur påbegynt 08.06.1824 og avsluttet 16.01.1833.

Dette skifte har jeg forgjeves lett etter, skal si det tok lang tid å gjennomføre. For et utførlig skifte for en plassmann, de var visst ikke så fattige som jeg hadde forestilt meg. Jeg vil studere teksten nærmere, kanskje Annes opphav står mellom linjene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Eivindviken tilsvarer nå Gulen kommune. Men når jeg først er inne på denne Anne-saken. Som vi vet var bøndene den gangen nokså bofaste og holdt seg i samme grend generasjon etter generasjon. Og på denne anetavlen som Anne befinner seg, er alle de andre grenene bakover i slekten fra Nordhordland og Sogn. For å ta i bruk DNA som et hjelpemiddel til å finne Anna, ser jeg på DNA-slektninger som ikke er fra Nordhordland-Sogn regionen. Og da, som sagt, er det en gruppe på Østlandet som er innbyrdes beslektet og som ennå ikke har en kjent slektskobling til meg. Derfor er Anna mistenkt som denne ukjente grenen på Østlandet. Sjur Larsen Kalhovde kan ha blitt kjent med Anne i Bergen, hvis hun arbeidet der som tjener, og hun kan ha kommet fra en annen kant av landet ved f.eks. at hennes far var en tilreisende håndverker til Bergen. Forresten er det en gård med navn Bremnes i Eidfjord, Hardanger. Men heller ikke der finner jeg en Johannes som passer med tidsepoken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre, både fødsels- og dødsår er ukjent. På Bremnes i Eidfjord er det en Anne Johannesdtr, men det står i bygdeboka at hun døde som liten. Kanskje det er en feil i bygdeboken. Det var jo endel handel og samkvem mellom Hardanger og Bergen, så helt usannsynlig er det ikke at Johannes eller datteren Anne har reist til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at sønnen Bernt Sjursen giftet seg i Lindås 18.07.1852. Han bodde da på Furrebotten. Far afg Gardbr. Sjur Larss Kalhofde.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi12631816&gardpostnr=1534&personpostnr=5452&merk=5452#ovre

 

Der er også en Erik Sjurson Slesdal som giftet seg 25.06.1830, alder 22 år med far Sjur Larsson.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi12631816&gardpostnr=547&merk=547#ovre

 

Jeg ser og at en Marthe Sjursdtr., tjenestepike 14 år døde på Furrebotten 21.06.1831. Alderen passer med datter til Sjur og Anne som var født 26.10.1817 på Herøen.

 

Det er i alle fall ingen tvil om at Erik Slesdal =Store Slidre/Sleire er sønn av Sjur Larsens første ekteskap. Ved 1865 tellingen står det at han var født i Bergen. Bernt flyttet til Tybornæs og fikk 6 barn der i perioden 1854 - 1870. Kona til Erik, Johanne Olsdtr. døde på Store Sleire 19.05.1869, 52 år gammel.

 

Bernt døde på Tybernæs 08.05.1895.

 

Det er noe underlig at barna ble værende i Lindås, men at vi ikke finner Anne død der.

Det hadde kanskje vært en ide å se på fadderne til Eriks barn fra 1830, om Anne kan være nevnt der. Erik og Johanne fikk 11 barn sammen i perioden 1830-1855.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12631816

 

Her gifter Dordi Sjursdtr. Hosteland seg 25.06.1855, 33 år gammel. Far Sjur L. Herøen. Enten er alderen 10 år feil (Hanne Dorthea født i Bergen 1813) eller de må ha fått en ny datter Dordi/Dorthe rundt 1822.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi12631816&gardpostnr=1688&personpostnr=6067&merk=6067#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ekteskapet til Sjurs sønn Lars 08.07.1824, 18 år gammel med Guri Bendixdtr. Hope.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi12631816&gardpostnr=316&personpostnr=655&merk=655#ovre

 

Her er Lars og familien på Furebotten i 1865. Her står fødested Bergen, som jo stemmer (født 1807)

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61263&gardpostnr=91&personpostnr=668&merk=668#ovre

 

Det ser ut til at både Bernt, Lars og Marte har hatt tilknytning til Furebotten. Kanskje bygdeboka kan fortelle noe mer om denne familien, evt står det noe der om Anne.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for medvirkning, du jobber litt for fort til at jeg klarer å henge med. Jeg trenger litt tid for å gjenhente opplysninger i notatboken, så kan jeg svare mer utførlig. Nå er jeg igang med å studere det skiftet som du klarte å finne, og som de har brukt 11 år på å gjøre ferdig. Tanken er at den nokså lange listen med navngitte kreditorer kan gi en retning til Annes slektninger. Muligens har Sjur lånt penger av konens familiemedlemmer. Masfjordsoga er i nettsideutgave (HTML), og Eidfjord bygdebok er i Bokhylla.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jo ikke om det egentlig bare er Anne's skjebne du mangler. Men jeg har sjekket barnedåpene til Lars Sjursen, Erik Sjursen og Bernt Sjursen uten å se spor av Anne der. Så sannelig om jeg vet hvor hun kan ha blitt av. Men all den tid alle barn/stebarn ble værende i Lindås/Masfjorden, synes jeg det er rart om hun skulle ha flyttet bort etter Sjurs død i 1824. Det må jo være en grunn til at det tok så lang tid å avslutte skiftet etter Sjur.

 

Jeg har imidlertid problemer med å lese disse skiftene, og kan neppe være til særlig hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: det gikk 9 år før skiftet ble fullført. Jeg er ikke så sterk i å lese skjønnskrift, men forstår bruddstykker av teksten. Det står ikke mer om enken enn navnet Anne Johannesdtr. Sjur skyldte penger i øst og vest. Plassen ble ryddet for eiendeler som så ble auksjonert bort.

Jeg har som deg studert fadderlistene. Ved Berents dåp 1822 og Marthes 1817 er det jevngamle (med foreldrene Sjur og Anne) beboere fra hovedbruket Hosteland. Som såvidt jeg vet ikke er slektninger, bare naboer. Noen personer på Hosteland ble også utnevnt som formyndere i skiftet. 

Fadderliste ved dåpen til Hanne Dorthea 14.02.1813 Korskirken: Sølvi Gunille Henrichsdtr, Marte Karine Larsdtr, Korporal Thomas Aardahl, Jacob Bosætter og Nils Andersen Eithun.

Sjur hadde en eldre bror Søren Larsson, som var gift men barnløs. Jeg gjetter på at Marthe bodde og arbeidet hos denne onkelen. Likedan Berent som oppgir Furebotn som hjemsted når han gifter seg. Andre brødre bodde på Kalhovd (Nils) og Kvamsdal (Ole).

 

Anne Johannesdtr kan ha dødd senere på året 1824, av en influensaepidemi. Hun er ikke nevnt som fadder på Hosteland (hovedbruket) eller Herøen. Barnedåper er transkribert, men ikke fadderlisten (!) fra Masfjorden/Lindås.

 

Forlovere ved vielsen i Korskirken 10.10.1811 var korporal Qvamme og korporal Børesen. Korporal Kvamme har jeg funnet i en militærrull for Bergenhus, der det står at han ble forfremmet.

De andre nevnte korporalene har jeg ikke fått øye på i militærrullene. Korporal Qvammes fulle navn er Nils Monsen Kvamme f. 1780 Myking sogn Lindås.

 

- Kan Anne Johannesdtr ha blitt oppfostret på en gård Bremnes, hvis hun f.eks. var uekte eller foreldreløs. Mens det egentlige fødestedet het noe annet enn Bremnes.

 

- Fritekstsøk hele landet i  på perioden [1770-1820] gir ETT treff: En Johannes Brimnæss f. 1764 er fadder i Davik SFJ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo dere som eier bygdeboken for Bremanger, og gjorde oppslag. Nå er det kommet nye opplysninger som taler for at det er likevel riktig Anne på Bremnes Bremanger. På GEDmatch er det en familegruppe med flere testtagere og KITs. Fire DNA-slektninger overlapper meg på samme segmentet. Bare én av disse har et anetre, se vedlegg. Felles ane er gamlefar Johannes Jakobson Henøy (1734-1785). De andre DNA-matchenes etterkommer er en datter fra hans første ekteskap. Dette DNA-resonnementet har ikke mange nok forskjellige matcher til å regnes som et bevis. BremangerGren.PNG.a0eeb1a5b5dc7dc71076b754fb85924c.PNG

Kan det ha vært en trykkfeil i barnelisten fra ekteskap II med Marta Andersdtr (1749-1808)? Begrunnelsen er:

På 8.10.2017 den 21.57, Harald L. Bakke skrev:

Barna til Johannes og Marta Andersdtr.:

 Hans  f. 1774 d. 1862 gift 1802 med Brita Sørensdtr. => Nordbotten  br.nr. 3

Dorte f. 1775 d. 1835

Marta f. ca 1777

Anne d 1777-1777

Brita f. ca 1778

Johanne f. 1780 d. 1865 gift 1819 med Kristian Andersson => Førde (gnr22) br.nr. 3

 

at Johannes levde helt til 1785, og det er plass til en datter Anne f. mellom 1780 og 1785. En Anne d.y. som fikk det navnet fordi Anne d.e. ikke levde opp. Det er et opphold i den kronologiske listen for skannet KB Kinn årene 1781 til 1785.

SAB, Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 2, 1729-1785, s. 464
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070510610528

 

Dette er det skiftet etter Johannes Jakobsen som har eksakt informasjon om, problemet er bare at jeg i skifteregisteret for Sunnfjord ikke ser navnet hans.

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Tilføyelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant skiftet, det blir spennende å lese. Og se her: en Anne Johannesdtr Bremnes konfirmert høsten 1796 i Kinn, dvs. hun ble født ca 1781. Takk for skifteoppslaget.

SAB, Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 94
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070510610625

 

59e20b674775d_AnnePLandet.thumb.PNG.00319d2f0cb57b30bbfa6b515faf7315.PNG

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.