Gå til innhold
Arkivverket

Kaffistova i Odda


Kari Anne Solberg
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her inne som vet eller kan hjelpe meg å finne ut av litt historie rundt Kaffistova i Odda?

Jeg er 45 år og den eldste generasjonen og husker dessverre ikke så godt navn osv fra da jeg var liten. Men sakens kjerne er den at mine oldeforeldre drev denne Kaffistova tidlig på 1900 tallet. Min mor er født i 1939 og har fortalt masse om tiden i Odda da hun var liten. Da vi var i Odda en gang på 1980 tallet, besøkte vi hennes kusine som het Ingrid. Hun var gift med en Bernhard, og de har igjen en sønn. Vet dessverre ikke etternavn. Jeg har søkt og søkt og ser dette som siste forsøk, før jeg må sette meg i bilen å kjøre i 6,5 time for så å tråle kirkegården :-) 

 

Er det noen som kan hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

https://digitaltmuseum.no/011012865086/gate-trehus-bilar-buss-butikkar-handelsgate-eitrheimsvegen-torget-hardanger?aq=text%3A"kaffistova"%2C"odda"&i=0

https://digitaltmuseum.no/011012865192/gate-tilskodarar-hotell-lastebil-bussar-barneskule-gymnastikksal-vinter?aq=text%3A"kaffistova"%2C"odda"&i=1

 

???? - jeg setter spørsmålstegn, for hun som drev kaffistova ifølge bygdeboka nedenfor, var ugift, og du nevner at oldeforeldrene dine drev kaffistova:

Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid. 3 2 : Bygdesoga 1913-63 : gards- og ættesoga : Odda

 

Kaffistova.png

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4445761 Bernhard Olai  Ohma    2411  1913  3007  1983  0508  1983    5A  02  020     Berjaflot Odda Send korrigering
4445762 Ingrid Elvira  Ohma    1809  1918  0905  1981  1405  1981    5A  02  020     Berjaflot Odda Send korrigering

 

Disse har en sønn Gunnar

Torhild.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe og takk for at du har brukt tid! Som sakt så var jeg veldig ung. Jeg ser hva du skriver og tenker da at de kanskje ikke eide men bare drev den, om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stine!  Tusen takk for hjelpen. Helt fantastisk hva man finner når man er litt mer dreven! Her fant du alt og mer til. Var ikke klar over at de og hadde en datter. Tusen takk nok en gang :-)

Endret av Kari Anne Solberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddgeir! Tusen takk til deg og for hjelpen. Nå ble jeg om mulig enda mer nysgjerrig her for navnet Solheim er helt ukjent for meg. Jeg er ikke så dreven med å vite hvor jeg skal søke for å finne Ingrid sine foreldre. Kanskje du kan tipse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari Anne!

Kjem Solberg namnet ditt frå Solberg / Solbjørg i Strandebarm?

Som liten var eg ein gong innom Kaffistova i Odda. Eg har ikkje noko sikkert svar til deg, men meinar at dei som dreiv Kaffistova i Odda har slekt frå / kom frå Solberg / Solbjørg  i Strandebarm.

Ser i Slektsbok Tørvikbygd, Strandebarm og Mundheim Band II, s. 427 Harald f. 1914- dreiv kafe i Odda. Hans foreldre er Nils Bårdson Solhaug og Olina Rasmussdatter Solbjørg.  Det kan godt vera han og hans familie som dreiv Kaffistova i Odda då mor di var liten.

 

Mvh Ann Helle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann Helle!

Jeg er gift Solberg så det er ingen sammenheng her :-)

Som sakt over her, så er det ikke sikkert min familie eide "Kaffistova" men at de kan ha drevet den på noen måte. Jeg sitter med et gammelt service som mine oldeforeldre fikk i avskjedsgave da de reiste i fra Odda og tilbake til Oslo. Da vi var i Odda på 80-tallet, var vi innom Kaffistova og tro det eller ei, men det var faktisk en dame som jobbet der da mine oldeforeldre var der, som fortsatt var der. De var opprinnelig tvillinger. Ei som kokke og ei som servitør.

 

Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er et lite forsøk på bidrag rundt "Kaffistova i Odda":

 

1) Fra Hardanger 1954.03.27:

 

image.png.7dd81823d8b467b99b1854b5820adebf.png

 

 

 

2) Erdalsslekta 1764-1964 : ei ættesoge frå Sunnfjord (side 23 og 24):

 

image.png.447afdd89b7e11c5db86fa2870ded840.png

 

image.png.525d0cbe0efccd776e58f51184ab6303.png

 

 

 

Dag Arne

 

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de giftet seg ikke før i 1940 har jeg funnet ut nå i kveld :-)

Men tusen takk skal du ha. Jeg klarer ikke helt å tyde skriften. Klarer du å tyde hva Ingrids far het?

 

Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda og Dag Arne.. Jeg har funnet ut at de het Solheim. Hun het Gudrun men hva han het, er jeg ikke sikker på. Vet at mannen til Gudrun er fra Tønsberg området, og hun var født Strand fra Oslo.

 

De skal ha vært inne i driften av Kaffistova. Sendte mail til Hardanger Historielag :-)

 

Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....eller rett og slett så er ikke denne Herr Solheim som Gunvord senere giftet seg med,  Ingrids biologiske far..?

Endret av Kari Anne Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Det er datteren Ingrid som gifter seg i 1940

 

Dåp i Paulus, Gudrun Elfrida Strand

 https://media.digitalarkivet.no/view/4888/33

 

Skilt fra Gulbrand Hansen Solheim, g2 Odda 1931. Søsteren Magnhild Natalie var forlover. Døpt i Paulus.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/2193/60

 

4444368 Gunvor  Andersen  0412  1902    1968    1968      4D  04  011       Berjaflot Odda Send korrigering
4444369 Gustav Adolf  Andersen  3105  1906  2212  1972  2812  1972      4D  04  011       Berjaflot Odda Send korrigering

 

 

4659246 Gulbrand  Solheim  2311  1893  1809  1976              Vis  Magnor Eidskog Send korrigering
4659247 Astrid  Solheim  1204  1906  1907  1995              Vis  Magnor Eidskog Send korrigering

 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3483115

 

 

Broren 

Name: Karstin Olav Strand
Race: White
Relationship to Draftee: Self (Head)
Birth Place: Oslo, Norway
Birth Date: 1 Oct 1907
Residence: Philadelphia, Philadelphia, Pennsylvania, USA
Registration Date: 1942

 

 

Om Strand

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Lars Kinsarvik fra Øystese laget møbler til mange Kaffistover, De ble skjært i dragestil.

 

Lars og dattera Martha bodde i huset mitt i et par år mens han jobbet.

 

Kinsarviik møbler er svindyre nå for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2020 at 11:01 PM, Odd Einar Tømmerås said:

Lars Kinsarvik fra Øystese laget møbler til mange Kaffistover, De ble skjært i dragestil.

 

Lars og dattera Martha bodde i huset mitt i et par år mens han jobbet.

 

Kinsarviik møbler er svindyre nå for tiden

Tja ein skulle tru at han var frå Kinsarvik. Og det var han....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 10.10.2017 den 16.11, Kari Anne Solberg skrev:

Hei Ann Helle!

Jeg er gift Solberg så det er ingen sammenheng her 🙂

Som sakt over her, så er det ikke sikkert min familie eide "Kaffistova" men at de kan ha drevet den på noen måte. Jeg sitter med et gammelt service som mine oldeforeldre fikk i avskjedsgave da de reiste i fra Odda og tilbake til Oslo. Da vi var i Odda på 80-tallet, var vi innom Kaffistova og tro det eller ei, men det var faktisk en dame som jobbet der da mine oldeforeldre var der, som fortsatt var der. De var opprinnelig tvillinger. Ei som kokke og ei som servitør.

 

Kari Anne

Hei Igjen!

 

Harald Solhaug.f. 1914, som eigde? / dreiv Kaffistova i Odda, Kjem frå Strandebarm, begge foreldrene hans er frå Strandebarm. Harald Solhaug f. 1914, høyrer til ei mi slekt.

 

Eg var ein gong saman med mi bestemor innom Kaffistova i Odda.

 

 

Beste helsing Ann Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.