Gå til innhold
Arkivverket

I hvilke kilder kan jeg finne info om fosterforeldre?


Anne C. Eriksen
 Del

Recommended Posts

Min morfar bodde etter morens død i 1908 hos familien Madsen (Joakkima Madsen Fødselsdato: 1859-07-11, Fødested: Tromsø. Død 11/2-1940. Karl Madsen Fødselsdato: 1863, Fødested: Søndfjord). 

 

Hvilke kilder kan jeg søke i for å finne ut hvor lenge de var fosterforeldre, og evt andre forhold rundt deres rolle som fosterforeldre? Er det materiale som er scannet som jeg kan lete i?

Jeg skal til Bergen i november, og lurer på om det er mulig å lete i originalmateriale om forsterforeldre dersom det er materiale som ikke er scannet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn telling 1910,sånn for orden's skyld.

 

De hadde Sigfrid boende hos seg i 1910.

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Bergen
  • Kommunenummer: 1301
  • Gatenavn: Kroken 2
  • Gatenr:
  • Bydel: Bergen
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 3

Antall personer registrert på bostedet: 21

 

(utdrag)

 

Karl Mads. hf g D/S Kok 1863 Søndfjord  
  Joakkima Mads. hm g   11.07.1859 Tromsø  
  Sigfrid Mads. s ug   27.07.1898 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1301&kenr=099&bnr=0002&lnr=03

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til denne tellingen. Det er ikke Sigfrid, men Sigfred som bor sammen med dem.

Det framgår av kommentar at navnet er feil: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036708074496

 

Det jeg lurer på er om det finnes kilder til informasjon om barn som ble tatt inn hos fosterforeldre?

 

Anne 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Du kan finne opplysninger om pleibarn i arkivene etter sunnhetskommisjonen/helserådet. Arkivene etter sunnhetskommisjonen i Bergen er oppbevart ved Bergen byarkiv. Litt generell info om emnet finner du på denne siden: http://www.arkivsenteret.no/nyveileder/personopplysninger/barndom/barnevern-og-fosterhjem/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette var veldig nyttig informasjon! Jeg skal til Bergen om en uke, så da skal jeg oppsøke Bergen byarkiv.

 

vennlig hilsen Anne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.