Gå til innhold
Arkivverket

Skikkelig krøll: Hvem var Thore Terjesen (Tarjeison) Rislands foreldre?


Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Nå er jeg virkelig i villrede....  Min forfar Thore Tarjeison (Terjesen) Klepsland (Risland) (1752-1816, gift med Ingeborg Aanensdatter Raustøl) ) har jeg ført opp med far Tarjei Eivindson Risland (sønn av Eivind Knutson Nape) og mor Anna Kirstine Gunsteinsdotter.

 

Men så har jeg plutselig oppdaget at jeg ser ut til å ha Thores SØSKEN oppført et helt annet sted i slektstreet, og da med et annet sett foreldre! Disse søsknene heter Maren (f.1748), Anne (død 1772) og Eivind (f.1740) - sistnevnte dro visst til Fyresdal. På disse tre søsknene har jeg følgende foreldre: Tarjei TARJEISON Risland (1717-1763) og Anne Gunsteinsdotter Skjevrak (ca.1717-1788).

 

Har noen fasit på floka? Eller er alt sammen helt feil her??

Endret av Trygve Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok snakk om samme foreldre.

 

Både ved Thores dåp i 1752 og Marens i 1748 er Torgei EVENSEN Risland oppgitt som far (jeg sjekket bare disse to i kirkeboken for Åmli).

 

Moren er Anne Christine Gunstensdatter Skjevrak fra Bygland, datter av Gunsten Grundesen Skjevrak og Kari Knutsdatter Åsland fra Åseral.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Jan Almedal skrev:

Det er nok snakk om samme foreldre.

 

Både ved Thores dåp i 1752 og Marens i 1748 er Torgei EVENSEN Risland oppgitt som far (jeg sjekket bare disse to i kirkeboken for Åmli).

 

Moren er Anne Christine Gunstensdatter Skjevrak fra Bygland, datter av Gunsten Grundesen Skjevrak og Kari Knutsdatter Åsland fra Åseral.

 

Hmm. Da ser det ut til at jeg kan "koble" Anne Christine fra Tarjei Tarjeison og spleise henne og barna hennes med Tarjei Eivindson Risland som ektemann og far i stedet, så er problem løst?

Endret av Trygve Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

 

Det var skifte etter Anne Christine på Klepsland i Evje i 1788/89

 

Skiftekartotekkortet på SAK viser:

 

Klepsland i Evje                 10.9.1788 – 14.2.1789            Skifteprotokoll nr 16a, folio 185

 

Anna Christina Gunstensdatter, død på Tveit

           gm  Tergie Evensen Risland i Åmli, skifte 1763

 

 

Even Tergiesen Gjermundnes i Åmli, gift, skifte 1789

Knud Tergiesen Risland gm Gunvor Biørnsdatter, skifte 1786

Gunsten Tergiesen Risland gift ?

Thore Tergiesen Tveit i Evje (senere nevnt på Klepsland)

Guroe Tergiesdatter, gift, bor på Walleberg i Fyresdal

Anna Tergiesdatter, skifte 177?, gm Ole Olsen Austad i Mykland

            Deres barn:     Tergie Olsen

                                    Ingeborg Olsdatter gm Gunder Aslaksen Myklebustad i Vegusdal

Kari Tergiesdatter            gm Aslach Tallachsen Austad

Mari Tergiesdatter            gm Halvor Kiddelsen Gauslaa i Herefoss

Groe Tergiesdatter            enke etter Søren Aslachsen Imenes i Landvik

 

 

Formue            99-2-8

Gjeld                151-0-0

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en uløst sak vedr. ovennevnte søskenflokk.

I bygdeboka for Fyresdal under Valebjørg Nordre står det at Eivind Gjermones "let verbrørne Rolleiv Reine og Gullov Ånison få bruke

Valebjørg til sonen Tarjei vart vaksen."

 

Derunder står det videre at Rolleiv Nilsson Reine (1735-1799) fra Nissedal Gm Torbjørg Tarjesdtr Risland (1749-1802) frå Åmli.

Dette er mine direkte forfedre.  

Hvorfor er ikke da Torbjørg nevnt blant arvingene ovenfor ?  Kan hun ha blitt gjort arveløs og hvorfor ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne Kjetil Andersen skrev:

 

Hvorfor er ikke da Torbjørg nevnt blant arvingene ovenfor ?  Kan hun ha blitt gjort arveløs og hvorfor ?

 

 

 

Det har jeg ikke umiddelbart noe svar på, men jeg finner ingen Torbjørg Tarjesdatter døpt i Åmli i 1749. Torgei Evensen og Anne Christine Gunstensdatter hadde Maren til dåp i juni 1748 og Gunsten til dåp i juli 1750.

 

Etter å ha sjekket originalskiftet i skifteprotokollen kan jeg heller ikke se at noen Torborg er nevnt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - takk for det jeg har sett der jeg også

Gåten er hvorfor er Torbjørgs mann Rollev nevnt som verbror til Eivind Gjermones.

Kan det bety noe annet enn svoger ?  Uansett skulle bygdebok-forfatteren ha det et sted fra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert her at Anne Christine Gunstensdatter også var gift med Kittel Beintsen Gauslaa (1711-1780). Kan Torborg være hans datter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet Torborg (Torbjørg) til en gammel tråd.  Hun er etter alt å dømme ikke søster av Eivind Gjermones,

men bare søster til Gunhild g.m Gullov Aadnesen.  Se gammel tråd som er vekket til live.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.