Gå til innhold
Arkivverket

Husforhør for Skee, Bohuslän før 1876: Båtsman Anders Nilsson Starkman


Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Hei!

Denne karen har jeg hatt liggende i "dvale" i en god del år. Jeg fant aldri med sikkerhet ut hvem han var. Det jeg håper på er om noen med tilgang til husforhørslister fra før 1876, er villig til å prøve å finne fødsel og hvis mulig, også dødsdata på ham.

Jeg trenger ikke opplysninger om giftemål eller barn. De opplysningene kommer nedenfor og viser hvor i Skee sogn han og familien bodde.

 

Barn utenfor ekteskap:

Maria Emerentia født 31/3 1819. Far: rotebåtsman Anders Starkman - Mor: ogifta Maria Amundsdotter - Bosted: Björneröd i Skee. (jeg er usikker på om det er faren eller moras bosted)

 

Barn i ekteskap med Anna Lena Ericsdotter Dahlgren (jeg tar kona til slutt)

1: Marta Kajsa født 14/2 1821. Far: rotebåtsman Anders Starkman - Mor: Anna Lena Dahlgren - Bosted: Liveröd i Skee

2: Maja Christina født 9/10 1823. Far: rotebåtsman Anders Starkman - Mor: Anna Lena Ericsdotter - Bosted: Nedre Högstad i Skee

3: Nils født 10/8 1826. Far: rotebåtsman Anders Starkman - Mor: Anna Lena Ericsdotter - Bosted: (Nedre) gstad i Skee

4: Johan født 2/9 1829. Far rotebåtsman Anders Starkman - Mor: Anna Lena Dahlgren - Bosted (Nedre) Högstad i Skee

5: Elisabeth født 14/9 1832. Far: avskedad rotebåtsman Anders Starkman - Mor: Anna Lena Dahlgren - Bosted: Hagetorp i Skee

6: Johanna født 24/5 1835. Far: avskedad rotebåtsman Anders Starkman - Mor: Anna Lena Ericsdotter - Bosted: Säckemyr u. Tjöstad i Skee

7: Lars Martin født 8/8 1838. Far: avskedad rotebåtsman Anders Nilsson Starkman - Mor: Anna Lena Larsdotter! - Bosted: Mardal i Skee

 

Gift 16/6 1820: Rotebåtsman Anders Nilsson og Piga Anna Lena Dahlgren - Bosted: Hästeskee i Skee

Anna Lena: født 28/2 1796 i Strømstad. Datter av Eric Dahlgren og Martha Svensdotter.

 

Nedenfor: Husforhørsbok for Skee 1876 - 1880 Forsamling 2, side 752 (fra Family Search)

Linje 25: "Innhyses enka" Anna Lena Starkman bor hos dattera Johanna og svigersønnen på torpet Löfliden under Wälle i Skee. Siden det ikke står noe om når hun flyttet hit, må det vel ha skjedd før 1876.

59ddffa0e7808_Anna1.thumb.jpg.f0111f53637cc4f5872a60662b79f3a9.jpg

 

Nedenfor: Husforhørsbok for Skee 1881 - 1885 Forsamling 2, side 761 (fra Family Search)

Linje 21: Anna Lena flyttet fra Löfliden i 1881 som "fattighjon" til side 809

59de004e62e18_Anna2.thumb.jpg.eb346c9c5a20679e564cf07f13e406cc.jpg

 

Her er side 809. Anna Lena (linje 6) står oppført blant legdeslemmene under 12. Rote. Fødsels og dødsdata stemmer med hva jeg fant på "Släktdata" for mange år siden.

59de019fb841f_Anna3.thumb.jpg.171d6e13da184b437753c5de96a00d63.jpg

 

Det er altså dette jeg håper på, at noen kan finne en tilsvarende liste med opplysninger om Anders Nilsson Starkman slik at det kanskje vil være mulig å finne hans opphav. Da ville jeg endelig fått orden på denne "rotete" båtsmannen (som for øvrig er en av mine tipp tippoldefedre)

 

mvh jan w

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!! Dette gikk jo som hakka møkk!!

 

Tusen hjertelig takk til deg Kari!! Siden jeg også er bosatt i Porsgrunn var det jo rene "nabohjelpen"!

 

mvh jan w

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Å finne noe ut om foreldrene til Anders Starkman har vist seg å bli verre enn jeg trodde. Torpet "Buar Båtten" finner jeg ikke flere ganger, og heller ikke at foreldrene Nils Andersson og Marta Andersdotter fikk flere barn i Skee sogn. Så uten fødested og fødselsdato på dette paret, stopper det opp. Husforhør for Skee skal visstnok ha startet først i 1811, så da er det vel en umulig oppgave å finne ut noe mer om dette paret, eller...?

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det stemmer at husf. i Skee først begynner 1811,andre kirkebøker mye tidligere. Det blir vanskelig å beviselig finne foreldrene.

Jeg fant denne vielsen 3.des. 1794. Kan det være foreldrene???

 

Så fant jeg et dødsfall i Foss 1801, Marta Andersdtr.,Nils Andersson fra Skee sin hustru,død i februar,begr. 26/7 1801, 56 år gml.

Kan det være mor til Anders??? Alderen hennes tyder ikke på at hun er mora,men den kan være feil her.

Men ,det blir bare kandidater.

 

Hilsen Kari

Skee-O-C-6-1794-1821-Bild-19-Sida-29.jpg

Foss-O-C-3-1784-1833-Bild-113-Sida-219.jpg

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari!

Dette kan være interessant. Skäre er en "by" bestående av 3 gårder i Skee.  Böö er også en gård i samme sogn. På "Släktdata" fant jeg en vielse i Skee fra 7/1 1772: Tjänestedräng  Olof Torgersson fra Röd Koster gift med Piga Maria Andersdotter fra Böö. Maria kan jo være feilskrevet for Marta. Marta Andersdotter som døde i Foss i 1801, 56 år, skulle være født 1745. Jeg fant en Marta født 7/11 1745 på Nedre Strängen i Skee med foreldrene Anders Andersson og Börta Jonsdotter, men det samme paret får en ny Marta i 1747, så dette passer derfor ikke. Under forutsetning av at alderen 56 år er riktig. Men vielsen med Nils i 1794 er ikke dum. Hvis Marta virkelig var født i 1745 var hun 51 år når Anders ble født i 1796. Ikke umulig, men heller sjeldent på denne tiden. 

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.