Gå til innhold
Arkivverket

Privatbrev fra Bergen 1946 til 1948, over 50 stk, bør disse destrueres?


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Jeg har en ganske stor samling av privatbrev liggende som forteller om dagliglivet og andre ting i Bergen rett etter krigen, men på grunn av plassmangel, så vurderer jeg å fjerne disse for godt. Var to damer som skrev disse brevene mens dem bodde i Bergen. Nå er det jo slik at det er folk som bruker forumet som kanskje kan ha nytte av opplysninger som står, men er vel så mange slike brev, at det sikkert ikke gjør noe til eller fra om disse som jeg har blir brent opp. Det står litt om religiøse møter i byen, men mest om helt vanlige dagligdagse ting, og også litt om familiene/arbeidsplassene som disse arbeidet hos, om venner og kjente i byen osv. Hva gjør dere andre med slike brev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det statlige arkivet i Bergen har stengt mottaket av private samlinger, så vidt jeg vet. Antagelig er lagringskapasiteten sprengt. Det burde ha vært kommunale/lokale mottak for denslags samlinger som du oppbevarer. I dette ti-året er det kommet nye lagringsmedier som fysisk tar liten plass, men det forutsetter likevel et mottaker- og lagringssystem som ikke er særlig utbredt i norske kommuner. Hva syns du burde gjøres med brevsamlingen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo lite for seg å levere noe til kommuner, når disse ikke har bedre brannsikring av rom, enn privatfolk har. Det viktigste hvis det skal tas vare på, er å lagre det rett. Men det er vanskelig med alt dette regnet som lager høy fuktighet alltid. Før gjekk det an å lagre ting i uthus, men det går ikke heller nå, p.g.a. klimaendringer og for lite tørt klima. Men får se om jeg heller kan fjerne noe annet, og lage plass på den måten. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Rune! Ja, dersom jeg ikke finner bra nok oppbevaring for slikt materiale, så kan det være en bra måte å levere inn senere, eller levere noen av brevene som kan ha mest interesse for folk flest. Tror jeg vil prøve om jeg kan finne en plass å oppbevare alt først, så kan jeg lage ett slags register over personer, steder og ting av interesse, som det står om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe av den samme utfordringen med en brevsamling. Fylkesmuseet har trolig et privatarkiv for slike personlige eiendeler, og - ved ressurser - mulighet for digitalisering. Det er bedre at de blir satt i et faglig arkivsystem enn slenge rundt hos privatpersoner, i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må undersøke om det er noe slikt, men må være brannsikkert, uten kan jeg like godt ha det selv. Før var det jo mulig å ha noe i bankboks, men banken og boksene er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalisering er svaret på arkiveringsspørsmål, men et mottakerapparat i regi av historielag, kommune eller stat, er inntil videre en fremtidsvisjon. Jeg har sett en forelesning på YouTube, fra Storbritannia, der digitalisering av engelsk historie var tema. Om hvorvidt Norges historiemiljøer har lignende akademisk tilnærming, er muligens bare et tidsspørsmål. Historie og andre humanistiske fag ligger etter i det digitale skiftet. Hvordan skal man gjøre tekster og prosa om til databaser, er en av utfordringene som må få en løsning. Og som dere forstår, så er det i det minste noen akademikere som arbeider med saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det skriftlige bør bli tatt vare på, i tillegg til det digitaliserte, men på en god måte, slik at det ikke taper seg for raskt. Men det blir mer og mer vanskelig å ha slikt materiale privat, etter hvert som hus råtner, fordi klimaet og været blir stadig verre. Skulle nesten vært påbudt når nye hus bygges, at det lages ett brannsikkert arkivsystem (rom) til hvert hus, slik at godt materiale kan ha sin plass der, og også i tilfelle krig, hatt hele kjelleren solid som en bunker, hadde sikkert ikke kostet så veldig mye mer, hvis dette var standard til alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oppland er dette organisert gjennom Opplandsarkivet som har regionale arkiver, knyttet til regionmuseene. (Oppland har ikke fylkesmuseum, men 5 regionale museer.) De tar imot arkivalia, fotografier m.v. fra privatpersoner, bedrifter, lag og organisasjoner o.a. Om det finnes noe oranisert arkivordning gjennom museene i Hordaland, kjenner jeg ikke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.