Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Risberget, Våler, Hedmark 1718 og 1735


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjertrud Andersdatter Puranen og Henrik Henriksen Himainen bodde ved Risberget i Våler, Hedmark. Jeg har sett flere steder at de er døde hhv 1718 og 1735. Er det noen som kan være behjelpelige med å finne begravelsene registrert i kirkebok for meg?

Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risberget i Våler, skiftekort.

Skifte etter Giertrud startet 27/6 1718.

De hadde 6 barn og det yngste var 4 år ved skiftet.

 

Det fantes ikke skifte etter Henrich på Risberget. (finnes ikke kort i tiden 1719 - 1749)

Finner han heller ikke i skifteprotokollen i tiden 1735 -39.

 

Jeg ville brukt skiftedatoen til Gjertrud siden jeg ikke finner noen dato for begravelse.

Jeg har lett gjennom gravlagte 1712 - 1718 Hof uten å finne Gjertrud.  En rotete og vanskelig kirkebok å lese.

Jeg fant heller ikke Henriks dødsfall i 1735/36, men jeg kan ha oversett det. Grei kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud begravet her, sammen med sitt barn - Exaudi (29. mai 1718) :

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603270048

 

I skiftet står det at hun døde våren 1718. Som det ses av sida er det mye rot her.

 

Henrik har jeg ikke funnet begravd i Hof (Våler), men notert død etter 1734 på ham, siste gang jeg har sett ham nevnt. Han kan være begravd i Elverum, men der er det ikke kirkebøker tilgjengelig for 1730-åra. Så hvor 1735 kommer fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket registeret for Solør og Østerdalen 1716 - 1741på nytt uten å finne

Henrik. Jeg fant Gjertrud og Risberget 1718. Men det er alt.

Så det ser ut som at enten var det ikke noe å arve etter han eller så flyttet han vekk fra distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere vil hjelpe meg Berit og Arild. Var begravelsen ved Våler kirke eller Hof kirke? Er ikke veldig kjent på de traktene. Henrik og Gjertruds datter Lisbet, gift med Lars Danielsen Øieren gravlegges i Brandval i april samme året https://media.digitalarkivet.no/kb20070603230622  så det må være en annen datter som gravlegges sammen med moren

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.