Gå til innhold
Arkivverket

Fra skifte 1717 i Bergen - Johan Wormhuusen gift, bor i nordland. Er det mulig å finne noe om han ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Foreldre til Johan er Reinert Wormhuusen og Agnete Vaal (Vahl)

Agnete Vaal giftet seg 2 med Niels Juul, her er skifte etter Agnete - http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1245&innhaldid=1&storleik=

Skifte etter Reinert - http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1708&storleik=

Skifte etter Reinert - http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=932&innhaldid=1&storleik=

 

Bornj døpt i 1691 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005931355

Elsebe døpt 1692

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005932211

Lisabet 1694

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005934280

 

Er det mulig å finne noe om Johan som havnet i "nordland", muligens Tromsø ?

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Johan Wormhuus født februar 1685 og døpt 20 april 1685 i Korskirken i Bergen. (Se side 151 over Korskirken i Bergen  1674-1688). Død 14 august 1748  på Karlsøy i Troms og begravet 18 august 1748 i Tromsø. (Se side 91 over Tromsø 1709-1771). Døde av raseri med en strikk. Han var Gjestgiver og Handelsmann  og overtok  Rødgammen etter sin far. Flyttet i 1742 fra Rødgammen til Kjosen. Gift med Inger Catharina Jeremiasdatter  Figenschou.  (Hennes foreldre var Jeremias Eliasen Figenschou. Jeremias Figenschou død 24 februar 1735 på Karlsøy i Troms og begravet 5 mars 1735 i Karlsøy.  (Se side 23 over Tromsø 1709-1771). Gift ca.1684 med Maren Torgersdatter). Inger Catharina Figenschou død 78 år gammel i 1766 på Lyngen i Troms og begravet 24 juni 1766 i Lyngen. (Se bilde 51 over Lyngen 1756-1785). 

 

Jeg har også alle hans barn hvis intresse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Rune og Wenche.

 

Hadde ikke trodd det var så mye informasjon å finne om denne karen fra 1685.  Så det som du Wenche har registrert her er bare helt fenomenalt :)

 

Finner ingen barn etter Johan hverken på digitalarkivet eller på Familysearch, så vil du dele det du har så setter jeg stor pris på det

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Hjertelig takk Rune og Wenche.

 

Hadde ikke trodd det var så mye informasjon å finne om denne karen fra 1685.  Så det som du Wenche har registrert her er bare helt fenomenalt :)

 

Finner ingen barn etter Johan hverken på digitalarkivet eller på Familysearch, så vil du dele det du har så setter jeg stor pris på det

 

Mvh

Ivar

 

Jeg sender det på PM da det er for mye å legge ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, det står Strikke. Og les denne forklaringa i bokmålsordboka, så ser ein samanhengen: 

Letter-K-blue-icon.png
I strikke m1, f1 (fra tysk, lavtysk; samme opphav som strikk) reip, tau
en skal ikke tale om strikke i hengt manns hus / legge strikken rundt halsen på en

 

Han har altså teke sitt eige liv ved kveling eller henging.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengte han seg selv? Jeg skal ikke engang forsøke å lese hva som står der. Men du skriver lengre oppe at han døde/ble begravet i 1748, men dette står da innført i 1744, eller er jeg helt på jordet, igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hengte han seg selv? Jeg skal ikke engang forsøke å lese hva som står der. Men du skriver lengre oppe at han døde/ble begravet i 1748, men dette står da innført i 1744, eller er jeg helt på jordet, igjen .

Du har rett, skal være 1744 - skrev feil i innlegg#3

Fint at du så det.

Jeg vet ikke om han tok sitt eget liv, eller om det var en ulykke som skjedde i et raserianfall med en eller annen strikk.

 

Endret av Wenche Hillstrand
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

 

Jeg vet ikke om han tok sitt eget liv, eller om det var en ulykke som skjedde i et raserianfall med en eller annen strikk.

 

Det står uttrykkjeleg at han gjorde det sjølv.  "som i raserie omkom sig selv med en strikke" - som er forklart slik i bokmålsordboka:

 

Letter-K-blue-icon.png
I strikke m1, f1 (fra tysk, lavtysk; samme opphav som strikk) reip, tau
en skal ikke tale om strikke i hengt manns hus / legge strikken rundt halsen på en
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det står uttrykkjeleg at han gjorde det sjølv.  "som i raserie omkom sig selv med en strikke" - som er forklart slik i bokmålsordboka:

 

Letter-K-blue-icon.png
I strikke m1, f1 (fra tysk, lavtysk; samme opphav som strikk) reip, tau
en skal ikke tale om strikke i hengt manns hus / legge strikken rundt halsen på en

 

Flott og takk for at du greide å tyde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for PM Wenche, det var bare helt fantasisk.

 

Angående selvmordet til Johan, så reagerer jeg på ordet/skrivemåten "Raseri" - Gjort i raseri ?

Jeg har ett annet eksempel i slekta der det står " kastet seg utfor ett fjell og ned i ett vann i raseri og druknet"

 

Skulle gjerne hørt hva fagfolk relaterer raseri til på 1700 tallet, og hvorfor dette ordet blir brukt som ett forsøk på en forklaring til den uheldiges endelikt .

Var det bedre at det skjedde i raseri enn i dyp fortvilelse ( psykiske problemer) Eller var ikke Psykiske lidelser "oppdaget" på den tid. ???

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.