Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde skifter og kårbrev?


Olgunn Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Eg arbeider med ei bok om garden Bjørhovde og ønsker å bruke informasjon frå Skifteprotokollar som dokumentasjon.

På gnr 23 bnr 7  har eg funne skifte og kårbrev frå:

1701, SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04A/L0002A: Skifteprotokollar, 1701-1703, s.0B-1A

Skiftet vart halde 17. mars 1701 Boets midler var 6-2-6 og Boets gjeld 12-5-3

Når deler av gjeld, transport og udlodning var utført ved hjelp av 2 fioraars lam, en kalv og 2      favner ved, var gjelda framleis 6-2- 2.       (Sluttordet har eg ikkje klart å tyde).        

1783, SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04/L0017:Skifteprotokoller, 1781-1785, S. 318B-319A  

Skiftet vart halde 1783 af 30de. Maj Boets midler var 120-5-6 og Boets gjeld 55-1-10

Sonen Anders Joensen, fødd i 1751, var 32 år då det vart skifta i 1783. Han bygsla garden frå 1784 og gifte seg med Marte Ingebrigtsdotter Lindvik 28.12.1785. Faren Joen Aderson døydde i 1783, mora Marte Ingebrigtsdotter døydde i 1790. Boets midler er oppført med stort kvæg,??, kaar, tinn, messing, jernfang, smedredskap, sengklær, sjøredskap,??, gangklær, såkorn, indgjeld og kjøpmands..... Dette vart fordelt til enka og borna etter rang og verdi.

1813, Skifteprotokoll 21b 1808-1813, side 1690, Bjørhovde, SAB

Boets midler 762-5-4 (dalar -ort- skilling, beholdning i boet 124-4-14, omkostninger 15-5-9. Til deling ca 97 dalar No 19  I Eid ...og Sogn Aar 1813 den 20de Februari, blev Begjæret skifte af Marte Ingebrigtsdatter Biorhovde af Landmand  Christen..... og af Anton Olafsen Hundeide og Stephen  Christensen Ous.... ...Anders Jonson Biórhovde......     Enkemannen Anders Joenson                          48 1. Sönnen Joen Andersen 15 aar gml. Formyder Mons Henriksön Biórhovde     16 2. Datteren Agate Andersdatter 24 aar gift med Lars Christensen Ous f.1789      8 3. Datteren Ingebor Andersdatter 20 aar  Erik Ingebrigtsen Rothi                           8 4- Datteren Marie Andersdatter 7 Aar, Formynder Rasmus Ingebrigtsen               8 5. Datteren Ingebor Andersdatter  4 Aar                       8   Innboet på garden vart verdsatt til 343 dalar som vart fordelt til Udlodning etter rang og verdi, tilsaman 10 partar. Verdi ca 1816: 1 riksdaler = 4 kroner. 97 daler x 4 kr = 388 kroner til fordeling.

1823, Skifteprotokoll A23  1822-1837, Bjórhovde, SAB

Aar 1823 den 8de April blev Skifteretten sat på Gaarden Bjórhovde i Eid....og Sogn for der og da at foretage og affóde en sómlilig Afgift.......samt om muligt skifte... folangende af Anders Jonsen Bjórhovde (1751-1832). Rettsbetjente paa mine vegne af min Kontoir betjente P.M. Knoph i overvær af........... Erik Ingebrigtsen Jelle,  Bjórloe 5 Börne ...af 1 Son og 4 Dötre. 1. Sönnen Jon Anderson 25 Aar...u??myndig...paa Gaarden 2. Dattern Aagathe Andersdatter 34 Aar gift mrd Lars Christensen Ous, tilstæde 3. Ingebor Andersdatter 30 Aar ”Formynder” Erik Ingebrigtsen Jelle, tilstæde 4. Marie Andersdatter 17 Aar og Formynd av Rasmus Ingebrigtsen Lindvik...til stæde 5. Ingebor Andersdatter 14 Aar gml. formynd Lars Christensen Ous, tilstæde

1858, SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 02/02b/02be/L0026: Pantebok nr. II.B.e.26, 1855-1863, s. 232-2331885, Tinglysingsmateriale: SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 02/02b/02be/L0029: Pantebok nr. II.B.e.29, 1885-1895, s. 15 - Kårbrev delvis transkribert

Skjøde No 2,  3 die Extrating 3.april 1858. I korttekst står det at at John Anderson Biörhofde skjøter garden Biörhofde LNo174, Mat 75 til sonen Anders Jonson for 300 sdl. Samt kaar for seg og hustru, John Anderson og Ingeborg Christendotter, verdi 37... pr år i 5 aar, 185... Kaarbrevet tinglyses som hefte på garden. Løken, 3 April 1858. John Anderson Biörhofde

No 3. Kaarbrev paa Björhofde No 2-16/1858 Jeg underskrevne Anders Johnssen Bjórhofde forbinder mig ....af mit Jordebrug LNo 174 Gaarden Bjórhofde, Matr 74 , nyt 75 gl 74, af ny Skyld 1 Dlr 4 ort 3 S i Eids og Horningdals Thinglag,at forære mine  Forældre  John Andersen og Ingeborg KristenDatter fólgende aarlige Livskaar.

1. Sórger jeg for dem 2-to-Köer og 8-otte Kreaturer. De fordrer selv Ansvaret paa Kreaturene, Littigrand     Afföningen. Afdrotten bringes i Huset når det forlanges.

2. Leverer jeg dem ligedan 2....to og en fird... törket/tönder Byg, 5-fem-(h)avre .....renset?, og 4-fire-tönder      Poteter. I mangel af potatis - vs-Byg 1-en-potatis av god kvalitet.

3. Foreskaffer jeg dem 1/2 -en halv -Tönde ....Frugt? og 1/4 -enfjerdedel-Tönde Malt?

4. Ligesaa 1 Par Sko og 1 Skjorte til hver.

5.

6. Skaffer jeg min Fader 12-tolv- .....Tobak,

7. Foreskaffer jeg dem fritt huus,, Lys og Brændsel af Birk hugget, kløvet og brakt til Ovnsstedet, samt      Rygt, Pleie og Tilsyn, sammeaarlige kaar som alderdom Tilfalder.

8...til at    K

9. Naar en af dem dör bortfalder det halve kaar, dog... ......... ...1 1/2 Tönde Byg og  2 1/2 ....., og 1 ...... ....for at der ialt fores 5 smaler

10. Jeg Bekoster deres Begravelse mod at beholde .....  Dette kaar som for Krav er   ... til 37....af 2 Ort 24 S, for...af....pa...mit Jordebrug i Gaarden Bjórhofde, i ......den saa maatte Komme..... Til Beheftelse under min Gaard og 2 do-----min Under Skrift  

Löken den 3die April 1858

Anders Johnson Björhofde

Til Attestasjon R R Kirkhorn, KK Bergh

For Lönning 1 spd 1Ort 13 !/2 S, Thingls. mod .../.../.2....../.1./3 1/2

W. Huitfeldts

1885, 

 No 3, Skjöde paa Bjórhofde - transkribert Undertegnede Anders Johnsen Bjórhofde erkjender herved at have solgt, ligesom jeg herved skjöder og overdrager til min svigersön Kristoffer Olsen Björhofde mit ifölge skjöde af 3die thinglæst 6te April 1885 eiende brug i gaaren Bjórhofde i Eids thinglag, matr no 75, löbenr 174 af ny skyld 1 dalar 4 ort 11 skill for den omforenede kjöbesum 2080 - totusenog åtti kroner og med det forbehold af kaar til mig og hustru Kari Magnusdatter, hvilket for 1 aar er værdsat til 160 - et hundrede og seksti kroner. Da kjöbesummen er afgjort, skal fra nu af nævnte brug i Bjórhofde med til og underliggende herligheder og rettigheder, hvoriblandt anpart i Eid kirke og kongetidende, fölge og tilhöre kjöberen Kristoffer Olsen, hans hustru og arvinger som en lovlig erhvervet eiendom, og bliver jeg for salget hans og deres hjemmelsmand efter loven.                            Eid den 26te mai 1885                            Anders Johnsen Bjórhofde

1895, originalskjøte og kårbrev som eg har transkribert.

 

Eg har forsøkt å lese og transkribere deler av dette, men det er vanskeleg for meg.

Er det nokon som kan hjelpe, eller gi råd om kven eg kan spørre om hjelp?

På førehand, takk!

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leta fram noen lenker.Delte opp teksten du skrev ,og la inn lenker, sånn at det er litt lettere for de som har mulighet til å tyde.

Håper det ble riktig.

 

----

 

Hei!

Eg arbeider med ei bok om garden Bjørhovde og ønsker å bruke informasjon frå Skifteprotokollar som dokumentasjon.

På gnr 23 bnr 7  har eg funne skifte og kårbrev frå:

1701, SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04A/L0002A: Skifteprotokollar, 1701-1703, s.0B-1A

Skiftet vart halde 17. mars 1701 Boets midler var 6-2-6 og Boets gjeld 12-5-3

Når deler av gjeld, transport og udlodning var utført ved hjelp av 2 fioraars lam, en kalv og 2      favner ved, var gjelda framleis 6-2- 2.       (Sluttordet har eg ikkje klart å tyde).      

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 2a (1701-1703), Skifteprotokollside, Side 0b-1a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081127680428
 

----

 

1783, SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04/L0017:Skifteprotokoller, 1781-1785, S. 318B-319A  

Skiftet vart halde 1783 af 30de. Maj Boets midler var 120-5-6 og Boets gjeld 55-1-10

Sonen Anders Joensen, fødd i 1751, var 32 år då det vart skifta i 1783. Han bygsla garden frå 1784 og gifte seg med Marte Ingebrigtsdotter Lindvik 28.12.1785. Faren Joen Aderson døydde i 1783, mora Marte Ingebrigtsdotter døydde i 1790. Boets midler er oppført med stort kvæg,??, kaar, tinn, messing, jernfang, smedredskap, sengklær, sjøredskap,??, gangklær, såkorn, indgjeld og kjøpmands..... Dette vart fordelt til enka og borna etter rang og verdi.

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 17 (1781-1785), Skifteprotokollside, Side 318b-319a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201630322
 

----

 

1813, Skifteprotokoll 21b 1808-1813, side 1690, Bjørhovde, SAB

Boets midler 762-5-4 (dalar -ort- skilling, beholdning i boet 124-4-14, omkostninger 15-5-9. Til deling ca 97 dalar No 19  I Eid ...og Sogn Aar 1813 den 20de Februari, blev Begjæret skifte af Marte Ingebrigtsdatter Biorhovde af Landmand  Christen..... og af Anton Olafsen Hundeide og Stephen  Christensen Ous.... ...Anders Jonson Biórhovde......     Enkemannen Anders Joenson                          48 1. Sönnen Joen Andersen 15 aar gml. Formyder Mons Henriksön Biórhovde     16 2. Datteren Agate Andersdatter 24 aar gift med Lars Christensen Ous f.1789      8 3. Datteren Ingebor Andersdatter 20 aar  Erik Ingebrigtsen Rothi                           8 4- Datteren Marie Andersdatter 7 Aar, Formynder Rasmus Ingebrigtsen               8 5. Datteren Ingebor Andersdatter  4 Aar                       8   Innboet på garden vart verdsatt til 343 dalar som vart fordelt til Udlodning etter rang og verdi, tilsaman 10 partar. Verdi ca 1816: 1 riksdaler = 4 kroner. 97 daler x 4 kr = 388 kroner til fordeling.

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 21b (1808-1813), Skifteprotokollside, Side 1690-1691
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201670426
 

----

 

1823, Skifteprotokoll A23  1822-1837, Bjórhovde, SAB

Aar 1823 den 8de April blev Skifteretten sat på Gaarden Bjórhovde i Eid....og Sogn for der og da at foretage og affóde en sómlilig Afgift.......samt om muligt skifte... folangende af Anders Jonsen Bjórhovde (1751-1832). Rettsbetjente paa mine vegne af min Kontoir betjente P.M. Knoph i overvær af........... Erik Ingebrigtsen Jelle,  Bjórloe 5 Börne ...af 1 Son og 4 Dötre. 1. Sönnen Jon Anderson 25 Aar...u??myndig...paa Gaarden 2. Dattern Aagathe Andersdatter 34 Aar gift mrd Lars Christensen Ous, tilstæde 3. Ingebor Andersdatter 30 Aar ”Formynder” Erik Ingebrigtsen Jelle, tilstæde 4. Marie Andersdatter 17 Aar og Formynd av Rasmus Ingebrigtsen Lindvik...til stæde 5. Ingebor Andersdatter 14 Aar gml. formynd Lars Christensen Ous, tilstæde

 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 23 (1822-1833), Skifteprotokollside, Side 19b-20a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201690023
 

----

 

1858, SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 02/02b/02be/L0026: Pantebok nr. II.B.e.26, 1855-1863, s. 232-2331885, Tinglysingsmateriale: SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 02/02b/02be/L0029: Pantebok nr. II.B.e.29, 1885-1895, s. 15 - Kårbrev delvis transkribert

Skjøde No 2,  3 die Extrating 3.april 1858. I korttekst står det at at John Anderson Biörhofde skjøter garden Biörhofde LNo174, Mat 75 til sonen Anders Jonson for 300 sdl. Samt kaar for seg og hustru, John Anderson og Ingeborg Christendotter, verdi 37... pr år i 5 aar, 185... Kaarbrevet tinglyses som hefte på garden. Løken, 3 April 1858. John Anderson Biörhofde

 

Sogn og Fjordane fylke, Eid og Hornindal i Nordfjord, Pantebok nr. II.B.e.26 (1855-1863), Pantebokside, Side 232-233
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20071015980118
 

----

 

No 3. Kaarbrev paa Björhofde No 2-16/1858 Jeg underskrevne Anders Johnssen Bjórhofde forbinder mig ....af mit Jordebrug LNo 174 Gaarden Bjórhofde, Matr 74 , nyt 75 gl 74, af ny Skyld 1 Dlr 4 ort 3 S i Eids og Horningdals Thinglag,at forære mine  Forældre  John Andersen og Ingeborg KristenDatter fólgende aarlige Livskaar.

1. Sórger jeg for dem 2-to-Köer og 8-otte Kreaturer. De fordrer selv Ansvaret paa Kreaturene, Littigrand     Afföningen. Afdrotten bringes i Huset når det forlanges.

2. Leverer jeg dem ligedan 2....to og en fird... törket/tönder Byg, 5-fem-(h)avre .....renset?, og 4-fire-tönder      Poteter. I mangel af potatis - vs-Byg 1-en-potatis av god kvalitet.

3. Foreskaffer jeg dem 1/2 -en halv -Tönde ....Frugt? og 1/4 -enfjerdedel-Tönde Malt?

4. Ligesaa 1 Par Sko og 1 Skjorte til hver.

5.

6. Skaffer jeg min Fader 12-tolv- .....Tobak,

7. Foreskaffer jeg dem fritt huus,, Lys og Brændsel af Birk hugget, kløvet og brakt til Ovnsstedet, samt      Rygt, Pleie og Tilsyn, sammeaarlige kaar som alderdom Tilfalder.

8...til at    K

9. Naar en af dem dör bortfalder det halve kaar, dog... ......... ...1 1/2 Tönde Byg og  2 1/2 ....., og 1 ...... ....for at der ialt fores 5 smaler

10. Jeg Bekoster deres Begravelse mod at beholde .....  Dette kaar som for Krav er   ... til 37....af 2 Ort 24 S, for...af....pa...mit Jordebrug i Gaarden Bjórhofde, i ......den saa maatte Komme..... Til Beheftelse under min Gaard og 2 do-----min Under Skrift  

Löken den 3die April 1858

Anders Johnson Björhofde

Til Attestasjon R R Kirkhorn, KK Bergh

For Lönning 1 spd 1Ort 13 !/2 S, Thingls. mod .../.../.2....../.1./3 1/2

W. Huitfeldts

 

Sogn og Fjordane fylke, Eid og Hornindal i Nordfjord, Pantebok nr. II.B.e.26 (1855-1863), Pantebokside, Side 232-233
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20071015980118
 

----

 

1885, Tinglysingsmateriale: SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 02/02b/02be/L0029: Pantebok nr. II.B.e.29, 1885-1895, s. 15 - Kårbrev delvis transkribert

 

 No 3, Skjöde paa Bjórhofde - transkribert Undertegnede Anders Johnsen Bjórhofde erkjender herved at have solgt, ligesom jeg herved skjöder og overdrager til min svigersön Kristoffer Olsen Björhofde mit ifölge skjöde af 3die thinglæst 6te April 1885 eiende brug i gaaren Bjórhofde i Eids thinglag, matr no 75, löbenr 174 af ny skyld 1 dalar 4 ort 11 skill for den omforenede kjöbesum 2080 - totusenog åtti kroner og med det forbehold af kaar til mig og hustru Kari Magnusdatter, hvilket for 1 aar er værdsat til 160 - et hundrede og seksti kroner. Da kjöbesummen er afgjort, skal fra nu af nævnte brug i Bjórhofde med til og underliggende herligheder og rettigheder, hvoriblandt anpart i Eid kirke og kongetidende, fölge og tilhöre kjöberen Kristoffer Olsen, hans hustru og arvinger som en lovlig erhvervet eiendom, og bliver jeg for salget hans og deres hjemmelsmand efter loven.                            Eid den 26te mai 1885                            Anders Johnsen Bjórhofde

 

Tinglysingsmateriale: SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 02/02b/02be/L0029: Pantebok nr. II.B.e.29, 1885-1895, s. 15 

Sogn og Fjordane fylke, Eid i Nordfjord, Pantebok nr. II.B.e.29 (1885-1895), Pantebokside, Side 15
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20071015990017

 

----

 

1895, originalskjøte og kårbrev som eg har transkribert.

 

Eg har forsøkt å lese og transkribere deler av dette, men det er vanskeleg for meg.

Er det nokon som kan hjelpe, eller gi råd om kven eg kan spørre om hjelp?

På førehand, takk!

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uklart hva du egentlig ønsker hjelp med. Noen ganger skriver du « . . .» andre ganger bare et mellomrom, som kanskje bare er en ‹typo› – og sitérer litt hulter til bulter ;-)
Men jeg gjør et forsøk:

 

1:

 

At saaleedis som Forskrefvit
Reglig Registrert Vurderit
– og mellem Creditorerne
Liqviderit, vidnis med min
Haand og Signete, Samt For-
næfnte Vurderingsmænds
Forseigling, Aatum
[Burde være «Datum», men det er så avgjort en «A»]
Anno die et Loco ut Su-
perius; –

 

2:

 

Stort Kvæg
Giedder [geiter]
Kaar
Tinn
Messing
Kaabber
Jernfang
Smedie - Reedskab
Trævahre
Sæng-Klæder
Bøeger
Søe-Reedskab
Gang-Klæder

 

[ny side]
 

Saae-Korn
Indgield
Kiøbmands-Vahre

 

3:

 

Aar 1813 den 20 February blev Boens Midler ef-
ter Marte Ingebretsdatter Biørhovdes 
af Lendsmand Christen (??)
[klarer ikke tyde etternavn] registreret, og af
Anton Olsen Hundeide og Stephen Christen-
sen Ous vurderet. – 
Nærværende(?) var Sterboenkemanden Anders Jon-
sen Biørhovde der opgav den afdødes Arvin-
ger, at være hendes Børn nemlig

1.     Sønnen Joen Andersen 15 Aar gl: formynder
        Mons Hendriksen Bjørloe . –
2.     Datteren Agate Andersdr. gift med Lars Christens: Ous
3.     Datteren Ingebor Andersdr. 20 Aar, formy-
         nder Erich Ingebrigtsen Rothi. –
4.     Datteren Marie Andersdr. 7 Aar formynder
         Rasmus Ingebrigtsen Lindviig. –
5.      Datteren Ingebor Andersdr. 4 Aar formynder
         Lars Christensen Ous. –


4:
 

. . .  i Eid Skibrede . . .
 . . at foretage og afholde en lovlig Registre-
rings og Vurderings
. . .
 . . . muligt Skifte og Deelingsfor-
retning hos og i følge forlangende
. . .
 . . . Retten betjentes
paa mine vegne . . .
 . . i overvær 
af de 2de af Skibredets Lendsmand
paa Fogdens Vegne opnænte
Laugrettes og Vurderingsmænd
hr.(?) ollov(?) Henriksen Bjørloe
og
Erik Ingebrigtsen Jelle. –
Ved Forrretningen nærvæ-
rende Reqviranten Anders

 

[ny side]

 

Jonsen, der anmeldte som Arvinger
at være hans med sin forhen afdøde
Huustrue sammenavlede 5 Børne,
hvoraf 1 Søn . . .

 . . . Jon Andersen fuldmyndig
og boer paa Gaarden, tilstæde 

 

 

Kommer ikke lenger nå, skal på jobb, forsøker videre i kveld.
 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du prøver!

Som du ser har eg prøvd litt på dei ulike skiftene og må beklage at det er lite systematisk.

Kaarbrev av 1858 er den eg har arbeidd mest med og som det hadde vore flott å få på plass dei siste punkta i.

Eg ser allereie at du har gitt meg fleire ord - løysingar i det du har skrive.

Intensjonen min er å skjønne meir om kva husdyr, fiskeredskap og matvarer dei har hatt på garden, og om mulig å få eit innblikk i overgangen frå naturalhushald til 1960-talets gardsdrift.

Mvh Olgunn Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre fra # 3:

 

For ordens skyld: Mine «…» betyr bare ‹og så videre som-du-selv-har-skrevet›

 

2.     Datteren Agathe Andersdatter
        gift med Klokker Lars Christensen . . .
3.    Ingebor Andersdatter den ældre
       27 1/2 Aar gl: Formynder
[uten anførselstegn] Erik . . .
4.    Marie Andersdatter; 17 1/2 Aar
       gl: Formynder Rasmus Inge-
       brigtsen Lindvig, tilstæde.
[Ingen ytterligere tekst som indikert med «…» i din post #1]
5.    Ingeborg Andersdatter den yng-
       re
14
(??) Aar gl: Formynder
       Lars Christenesen Ous, tilstæde.

 

5: Kårbrev, Skjøde nr. 2:

 

 . . . aarligt Kaar af Bruget  . . . vurdert til 37
Spd, eller for 5 Aar til 185
[må jo være spesiedaler det også]

 

6: No. 3. Kaarbrev

 

. . .  forbinder mig herved  til . . .
1. Fø
(??)[stoor blekk-kladd;-)]der jeg hos dem forsvarligen 2-to-Køer og 8-otte Smaler. [trur eg]
De haver selv Ansvaret paa Kreaturene, tilligemed Affødningen [leser omtrent det samme som deg her, men må medgi jeg er usikker på om ordet begynner med en «A»]

 

[ny side]

. . . .
2.    Leverer jeg dem ligeledes 2 1/2 to og en halv Tønder Byg [klarer ikke å få mening i det neste som du tolker som ‹renset havre› e.l.]

 

 – Begynner å bli litt sliten i ‹tydemuskelen› – så nå legges årene inn, med en intensjon om å fortsette forsøket i morgen. Og det er et solid trykk på «intensjon» . . . ;-)

Misforstå meg rett: Jeg synes dette er ufattelig gøy. Jeg er under ‹kontinuérlig autodidaktisk gotisk-skrift-utdanning› ;-) og benytter meg ubludt av forumets tydetrengende for å forbedre mine evner udi den materien. MEN, og det er derfor et stort men – dette må kun oppfattes som det amatørarbeidet det er. Det kan ikke gjentaes ofte nok (av meg) at der finnes virkelig eminente tydere her på forumet som man (du) kanskje burde henvende seg til direkte for å få en fullstendig, profesjonell tydning/transkripsjon av materialet ditt. Tenker da på betalt oppdrag. Særlig hvis du akter å publisére.
 

God helg (det som er igjen av den) til deg, og i morgen er atter en dag :-)

 

PS og alt for sent: En stor takk til Ann-Mary som sporet opp og la ut lenkene til materialet, og . .  hrrmm . . Olgunn, – du burde også strø noen blomster over henne . .  :-)
 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Då har eg fått gått igjennom innlegga både frå Even Stormoen og Ann-Mary Engum og er svært takksam for god hjelp både med lenker og hjelp til tyding!!

Dersom Even Stormoen ønsker, kan du gjerne prøve på tyding av det som er oppgitt under

1783  https://media.digitalarkivet.no/sk20081201630322 : Søeredskap.

 

Helsing Olgunn Haugen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette blir dessverre bestående av så mange uklarheter, gjetninger og derav følgende spørsmålstegn at det er ikke brukandes til noe.

 

Søe-Reedskab
2 Torskegarn                                                                                                   1–3
1 do                                                                                                                      –3
2 gl do                                                                                                                 –3
2 gl S
?? Seddgarn(?)/Sieldgarn(?) [settegarn)(?)sildegarn(?)]            –3
1 Fiskesnøre med Blysten                                                                                –1–8
1 Nye Sexesig
(?)/Sexring(?) med Rand(?) udi(?) Mast og Seyl            4– –
1/2 Parten
(?) udi(?) Tvinne(?)/Cvinne(?) Mast(?)/Nøst(?) paa (??)
(??)

[siste ord ser umiddelbart ut som «dahl» eller«dehl», får ikke sammenheng. Men i og med at hvadetnåer er verdsatt til 4 Rd. samme som båten over, er det vel noe i samme ‹leia›.] 

 

Som du skjønner – relativt håpløst for meg dette, men takk for tilliten ;-)
                    

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.