Gå til innhold
Arkivverket

Jon, f.ca.1953 og Mari, f.ca.1951, hadde mor som var f.ca.1930 på Haugen, oppe i Dalen


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Jon var født ca.1932, hans søster Mari var født ca.1930, han hadde kanskje også en søster som het Marit, som var født 1934, og så var det en bror Per som var født 1936 (disse er vel ikke i live nå, ikke foreldrene heller utfra alder), faren (født ca.1905) skal ha jobbet på en fabrikk, og familien hadde en båt og katt, og en eple- og pærehage osv. mora var hjemme og stelte i huset (født ca.1905), hun var fra gården Haugen oppe dalen, uvisst hvilken kommune (kanskje på Østlandet), hun hadde en bror som het Ivar Haugen, f. ca. 1900. Han hadde skog og hugg tømmer, hadde barna: Ola, Gerd, Åse, og Per, som var helt liten rundt 1939. Mor til Ivar Haugen var fødd ca.1880 eller før, og morfaren ca.1875. Farfar til Jon og Mari, og disse andre som jeg nevnte først, skal være fødd ca.1875 eller tidligere, og farmor til barna, fødd ca.1880, eller før, disse hadde småbruk, og også båt, likte å fiske, videre hadde dem en flokk høner, en hane, noen store ender, hest og noen kyr. 

Noen som kjenner til dette? Fant dette på ett ark, vet ikke hvem som har skrevet det. Nå fant jeg ett ark til som jeg hadde oversett, ett penere eksemplar, så det første må ha vært kladd, på det nye er årstallene forandret, så nå forandrer jeg disse, på grunn av at det nye, som jeg fant er vel det rette, kan det være en skoleoppgåve, eller forslag til dette? Det er for stort til å skrive alt, så tok bare med det viktigste av innholdet. 

 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo mulig, så derfor bør jeg se mest på foreldrene og besteforeldrene, og være forsiktige med det om barna.  Har søkt litt på Ivar/Iver Haugen, men fant ingen som passet i folketellinger, men får søke litt mer en annen dag, nå er det litt sent på kvelden. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja kan gjøre det, pluss å søke litt mer på gårdsnavnet, og se om det dukker opp noe som passer til disse personene :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tittelen på tema skriver du:

 

Jon, f.ca.1953 og Mari, f.ca.1951, hadde mor som var f.ca.1930 på Haugen, oppe i Dalen

 

Så skriver du:

På 13.10.2017 den 21.59, Svein O. Tislevoll skrev:

Jon var født ca.1932, hans søster Mari var født ca.1930,

 

Jon f. ca. 1953 og Mari f.ca. 1951 er da nevø og niesen til Jon, Marit og Per, som igjen er søsknene til Mari, f. ca. 1930, og det var moren deres igjen som var født ca. 1905 oppe i Dalen?

 

På 13.10.2017 den 21.59, Svein O. Tislevoll skrev:

mora var hjemme og stelte i huset (født ca.1905), hun var fra gården Haugen oppe dalen, uvisst hvilken kommune (kanskje på Østlandet), hun hadde en bror som het Ivar Haugen, f. ca. 1900.

 

På gården Haugen i Sel, Gudbrandsdal finner jeg et søskenpar i 1910 som heter Mari Olsdatter og Iver Olsen. Mari er født 24.07.1908 og Iver er født 27.03.1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036430002055

 

Her er gravsteinen til Mari og Ivers foreldre: Ole Hansen Haugen, f. 1859, d. 1927, og Anne Iversdatter Haugen, f. 1883, d. 1966:

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1254499

 

Men dette er nok aller mest et skudd i blinde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe! Skal studere det, veldig bra! Kom også på at det kan være i Gudbrandsdalen eller i Hallingdal, så dette er interessant! Ola passer bra, når eldste sønnen til Ivar het dette. Og Anne Iversdtr. passer jo også. Fant noen detaljer til, det skal ha vært en liten gård med våningshus (gårdshus), stabbur, stall og fjøs. Det ble dyrket korn der, men gresset ble tørket til høy. 

 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.