Gå til innhold
Arkivverket

Matroser i Bergen 1754-1800 Mons Olsen?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

I Det gamle Digitalarkivet finner jeg en database over matroser i Bergen 1754-1800.

 

Her finner jeg en Mons Olsen født 1768 i Nykirkens Sogn - død i mai 1798. Han ble innrullert 28.11.1792.

 

Finnes det ytterligere opplysninger om ham, som f.eks foreldre eller annet som kan identifisere ham?

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=matr1754&gardpostnr=50&merk=50#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Du finner han døpt  i Bergen i kirkebok for NK i 1768 med foreldre og fedre.  

 
2703 NK  
  Rolle Førenamn Etternamn
78982 Barn Mons  
78983 Far Ole Monsen
78984 Mor Marthe Monsdtr
78985 Fadder Anna Maria Friderichsdat
78986 Fadder Giorne Olsdat
78987 Fadder Jacob Wintersleb
78988 Fadder Niels Henriksen
78989 Fadder

Jørgen

Det siste etternavnet forsvant for meg, så ta en titt i Kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons.

Jeg regner forsåvidt med at det er ham. Det jeg ville vite var om det står noe mer om ham i innrulleringslistene eller vedr. hans død.

Det er en gammel slektshistorie som jeg har hatt fremme flere ganger. Min formoder Anne Marie Olsdtr. giftet seg på Askøy i 1795 med Carl Henrichsen. Ved trolovelsen er Mons Olsen Haukeland forlover. Da første barnet ble døpt 1796 er Mons Olsen af Bergen en av fadderne.

I 1759 giftet Ole Monsen seg med Marthe Andersdtr. De får barna Ingeborg og Cecilie før de forsvinner fra Askøy. Både Ole, Ingeborg og Cecilie er faddere ved flere anledninger.

 

Dette kan dere lese mer om her om dere er interessert.https://forum.arkivverket.no/topic/209917-anne-marie-olsdtr-f-ca-1763-askøy-bergen-hvor-ble-hun-født-hvem-var-foreldrene-hennes-og-hvor-kom-de-fra-hordaland/?tab=comments#comment-1765503

 

 

Jeg prøver altså gjennom mitt spørsmål her til Statsarkivet å få fastslått om dette er den samme Mons Olsen. Det at han dør i 1798 kan forklare hvorfor jeg ikke ser mer til ham blant fadderne til tross for at Carl og Anne Marie får 12 barn sammen.Sønnen Ole født i 1796 er min tipp oldefar.

 

Opphavet til Anne Marie og hennes foreldre er den ene uløste slektsgåten jeg ikke klarer å slippe taket i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.