Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan få kopi av en festekontrakt?


Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Ifølge Grunnboksblad for en eiendom ble det i 1975 skrevet en festeavtale.

Jeg har Dagboknr. , dato for dagbokføring og dato for festekontrakten, men det står ingen tinglysningsdato. 

Når jeg så går på Kartverkets sider for å bestille kopi så har jeg da ikke alle opplysningene som trenges.

Hvordan kan jeg så finne ut noe om denne festeavtalen?

 

mvh Bjørg 

Endret av Bjørg Lunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørg Lunde skrev:

Ifølge Grunnboksblad for en eiendom ble det i 1975 skrevet en festeavtale.

Jeg har Dagboknr. , dato for dagbokføring og dato for festekontrakten, men det står ingen tinglysningsdato. 

Når jeg så går på Kartverkets sider for å bestille kopi så har jeg da ikke alle opplysningene som trenges.

Hvordan kan jeg så finne ut noe om denne festeavtalen?

 

Dagboknummer og år er unikt og entydig, så tinglysingsdatoen bør ikke være nødvendig. Er du sikker på at du trenger å fylle ut tinglysingsdatoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Dagboknummer og år er unikt og entydig, så tinglysingsdatoen bør ikke være nødvendig. Er du sikker på at du trenger å fylle ut tinglysingsdatoen?

 

Ja, i skjemaet får man ikke opp info om dokumentet uten dato. Og uten infoen får man ikke bestille.

Jeg har forsøkt med alle datoer mellom Festeavtalens dato og Dagbokføringens dato, uten noe resultat.

Kan det være at dokumentet er registrert, men ikke tinglyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjørg Lunde skrev:

Kan det være at dokumentet er registrert, men ikke tinglyst?

 

At dokumentet i det hele tatt har et dagboknummer, oppfatter jeg som en garanti for at det er tinglyst.

 

Dette blir bare spekulasjon, men dersom tinglysingsdatoen (ved en feil) ikke skulle være registrert i Kartverkets database, kan det vise seg umulig å få tilslag på dokumentet i bestillingsfunksjonen. I så fall må du antakelig finne en e-postadresse som du kan sende bestillinga til. (Jeg har ikke prøvd denne bestillingsfunksjonen selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste må vel være å kontakte nåværende eier av hovedbruket som eiendommen er bortfestet fra.

 

Vi grunneiere med mange bortfesta tomter er som regel sykelig opptatt av å holde orden på kontrakter.

 

De fleste grunneiere er villig til å hjelpe.

 

Min eiendom har i arkivet alt som er skrevet om festetomter fra 1914 til 2017.

 

hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet hvem nåværende eier av hovedbruket er , kontakter du den kommunen som eiendommen 

 

tilhører , som regel heter vel avd. Areal og plan.

 

I mitt tilfelle eier jeg midlertidig gårdsnr.72 bruksnr. 2 , 74-2 ,  pluss pluss.

 

De aller fleste bortfestere er villige å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Dette gjelder en skogsteig med eget bruksnr. og det er familien som eier den. Min bestefar skrev en festeavtale med et indrettslag angående lysløype over eiendommen, og det er den jeg er ute etter. 

Jeg har funnet ut at dokument nummeret som er oppgitt gjelder pantsetting av en eiendom i en nabokommune, tinglyst på en annen dag, så her har det skjedd noe rart. Jeg må nok ta kontakt med kartverket direkte for å få det oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gå inn på Seeiendom.no og sjekke opplysningene på eiendommen der, fant jeg ut at dagboknummeret i det skannede grunnboksblad hentet via Digitalarkivet var feil. En 0 var blitt til et 9-tall, og dermed fikk jeg ikke bestilt. Så nå har det ordnet seg og jeg har lært at det er tryggest å hente slike opplysninger fra seeiendom.no :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det så forbaska viktig å få skrevet kontrakter på et klart og enkelt språk.

 

Jeg sliter litt med en hytteeier der det i kontrakt står

 

Hytteeier har rett til å betale for brøyting av vei..........

 

Resultatet er at hytteeier kjøpte seg traktor og fres , 120 meter brøyting

 

når hyttefolka allerde hadde en som brøytet..

 

God gammel pisse-konkurranse.

 

Sørg for at alle avtaler er skuddsikre, bruk advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.