Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for Vemundvik og Namsos etter 1886?


Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Kirkebøker for Vemundvik og Namsos etter 1886?

Det mangler digitaliserte kirkebøker for Vemundvik og Namsos etter 1886.

 

Jeg finner  Kristense (Ida Christense) Eliasdatter f 1802 og hennes mann Olaus Andreas Andreassen f 1804? i FT-1875, men ikke seinere.

De bodde på Alhusstranden i Vemundvik, Nord-Trøndelag

 

Hvor er det blitt av disse kirkebøkene? Er det flere kirkebøker fra området som ikke er skannet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter spørsmålet til Statsarkivet i Trondheim, som kan svare på om nyere kirkebøker i det hele tatt er avlevert til Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje bedre å sende en epost,siden svartjenesten i Statsarkivet i Trondheim ikke ser ut til å fungere.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en epost til kirkekontoret i Namsos på mandag om de har sendt inn kirkebøkene til Statsarkivet. De har ikke svart meg.

Jeg vil sende en epost til Statsarkivet. Takk for tipset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte kirkekontoret i Namsos.

De har kirkeboken for Vemundvik fra 1886. Det er en stor kirkebok med innhold yngre enn 80 år blir det sagt. Derfor har de ikke sendt den inn til Trondheim.

Jeg argumenterer at det er hundrevis av kirkebøker som er sendt inn og digitalisert med nyere innhold. Det er ikke noe problem, det settes opp digitale sperrer, vi får ikke se dette på nettet.

 

Jeg mener at Namsos MÅ sende boken inn til Statsarkivet i Trondheim NÅ.  Statsarkivet kan jo be om å få den tilsendt.

Det er en misforståelse at bøker med nyere innhold enn 80 år ikke skal sendes inn. Det føres jo ikke noe inn i disse bøkene i dag. 

Hva mener dere?

 

PS. De lovte å sjekke de to navnene jeg nevnte i eposten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thorbjørn Meringdal skrev:

Jeg mener at Namsos MÅ sende boken inn til Statsarkivet i Trondheim NÅ.  Statsarkivet kan jo be om å få den tilsendt.

Det er en misforståelse at bøker med nyere innhold enn 80 år ikke skal sendes inn. Det føres jo ikke noe inn i disse bøkene i dag. 

Hva mener dere?

 

Gjeldende regelverk er at kirkekontorene kan beholde ministerialbøkene i inntil 80 år etter siste innførsel. Det er ikke avgjørende at det ikke lenger føres inn i kirkebøkene. Det avgjørende er at kirkeboka er prestens oppslagsverk når han i ulike sammenhenger har bruk for å finne ut hvem som er døpt, konfirmert, gift og gravlagt i menigheten.

 

Det er et gjennomgående prinsipp at arkivsaker som er i jevnlig bruk i forvaltningen, skal oppbevares i forvaltningen, slik at ikke saksbehandlingsansvaret faller på Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

At det er regelen, ja.

Hvordan forklarer du at det ligger hundrevis av kirkebøker digitalisert med opplysninger nyere enn 80 år? Informasjonen er sperret for innsyn etter gjeldende regler, men jeg kan jo se fødte til og med 1929 i Fosnes. Må ikke ringe prestekontoret for alt jeg vil slå opp i, f.eks de som døde i 1890 årene. Bare som et eksempel.

Har ikke presten i Fosnes behov for å slå opp på fødte etter 1930?  Boka er i hvert fall digitalisert. Har alle fått bøkene sine tilbake?

Neste spørsmål:

Burde ikke de som har bruk for det ha en brukerid/passord  slik at de kommer inn på de digitaliserte data de trenger? Selv om det er sperret for meg, så burde presten i Namsos få tilgang.

Har jobbet i databransjen i 40 år og det er jo vanlig i de ulike applikasjonene i en bedrift å gi de riktige personer tilgang og sperre for andre.

Vi er nå i 2017.

 

mvh

Thorbjørn Meringdal

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ministerialbøker kan beholdes i 80 år etter siste innførsel, mens klokkerbøker skal avleveres straks de er utskrevet. Det er altså mulighet for frivillig avlevering av ministerialbøker, og en del kirkekontorer har gjort dette. Kanskje har de tilfredsstillende opplysninger om soknebarna på annet vis, slik at de vurderer at de ikke trenger ministerialbøkene. Det er vanskelig for meg å vite.

 

Et par kirkekontor har avlevert (eventuelt deponert) alle sine kirkebøker i bytte mot skanning og publisering i Digitalarkivet, slik at de kan logge inn og bruke kirkebøkene digitalt. Nødvendige IT-løsninger er med andre ord på plass. Dersom alle kirkekontorer i 2018 skulle ønske å avlevere alle sine kirkebøker, vil Arkivverket riktignok ikke ha kapasitet til å skanne innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var betryggende å høre at dere har IT-løsningen på plass. Da ligger det jo til rette for å gå over til en slik løsning for kirkekontorene. 

Hvem er det som har ansvaret og driver denne prosessen videre?

Hvis man går inn på kirkebøker på Digitalarkivet - velger fylke og søk, får man denne oversikten over skannede kirkebøker pr fylke:

  Fylke           Antall  
1 Oslo 715  
2 Østfold 685  
3 Akershus 799  
4 Hedmark 858  
5 Oppland 724  
6 Buskerud 696  
7 Vestfold 624  
8 Telemark 623  
9 Aust-Agder 728  
10 Vest-Agder 769  
11 Rogaland 1 109  
12 Hordaland 852  
13 Sogn og Fjordane 634  
14 Møre og Romsdal 801  
15 Sør-Trøndelag 817  
16 Nord-Trøndelag 501  
17 Nordland 959  
18 Troms 450  
19 Finnmark 234  
  Totalt 13 578  
       

 Over 13 tusen kirkebøker er skannet inn. Det kan vel ikke være såååå mange igjen å skanne?

Jeg har tatt fly to ganger Oslo-Namsos, med hotell, for å lese i kirkebøkene på kirkekontoret i Namsos.

Når man skal avdekke ei grein av slekta man ikke kjenner noe til, så vet man ikke helt hva man kan finne. Og man kan ikke be de på kontoret gjøre det.

Derfor er Digitalarkivet så fantastisk bra for oss slektsgranskere/forskere.

Jeg hadde håpet Arkivverket hadde oppmuntret dette, heller enn å prate situasjonen ned. Bare komme med argumenter om hvor vanskelig det er. Jeg blir litt nedstemt av det.

Heller si: Visst, Namsos kan sende inn Vemundvikboka - få den skannet i Trondheim - logge seg inn med egen bruker og få tilgang til alle data. Og vi andre blir happy!!

Er det bare jeg som tenker sånn??? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk svar fra Namsos kirkekontor i går 2 november på mitt spørsmål. Hun hadde da slått opp i Vemundvik kirkebok.

 Kristense (Ida Christense) Eliasdatter f 1802  døde 30.7.1887 på Alhus i Vemundvik, Nord-Trøndelag - gift, fattiglem

 Olaus Andreas Andreassen                   f 1804  døde 21.2.1893 på Alhus i Vemundvik, Nord-Trøndelag - enkemann, fattiglem. Gravlagt 24.2.1893

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært Namsos som var treg med å sende inn, men for både Høylandet, Harran, Trones og Røyrvik I Nord-Trøndelag stopper alle de skannede kirkebøkene på 1879. Egentlig litt merkelig at enkelte steder sender de inn langt over sperregrensen, mens andre sender inn 40-50 år under sperregrensen. Nytter ikke å spørre om hvorfor de ikke sender inn ettersom de aldri gidder å svare. Jeg har også merket meg at Vemundvik mangler, det gjorde Namsos også, men der sendte de inn etter mye mas fra ulike personer. Disse kontorene burde bi oppfordret til å sende inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Status 1 år seinere - oktober 2018:

  Digitalarkivet okt.17 okt.18      
  Fylke           Antall           Antall økning Statsarkiv  
1 Oslo 715 761 46 Oslo  
2 Østfold 685 693 8 Oslo  
3 Akershus 799 822 23 Oslo  
4 Hedmark 858 859 1 Hamar  
5 Oppland 724 724 0 Hamar  
6 Buskerud 696 696 0 Kongsberg  
7 Vestfold 624 626 2 Kongsberg  
8 Telemark 623 625 2 Kongsberg  
9 Aust-Agder 728 742 14 Kristiansand  
10 Vest-Agder 769 802 33 Kristiansand  
11 Rogaland 1 109 1 150 41 Stavanger  
12 Hordaland 852 953 101 Bergen  
13 Sogn og Fjordane 634 641 7 Bergen  
14 Møre og Romsdal 801 802 1 Trondheim  
15 Sør-Trøndelag 817 817 0 Trondheim  
16 Nord-Trøndelag 501 501 0 Trondheim  
17 Nordland 959 959 0 Trondheim  
18 Troms 450 451 1 Tromsø  
19 Finnmark 234 239 5 Tromsø  
  Totalt 13 578 13 863 285 2,10 %  
           

 

 

 

Det har blitt skannet inn 285 kirkebøker, ca 2% nye siden oktober 2017.

Jeg legger merke til at ingen nye fra Nord-Trøndelag er skannet inn, ja kun 1 fra de 4 fylkene som ligger under Trondheim.

Men fra andre fylker kommer det inn kirkebøker.

Hva skjer? Statsarkivet kan ikke gjøre noe, jfr K.H. 

Er neste skritt at alle sender brev/mail til biskopene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om biskopene reagerer, men kirkekontorene gjør det ikke. Jeg vet det er sendt henvendelser til flere i Nord-Trøndelag uten hell.

Det er merkelig at noen av dem er utrolig flinke og om ikke er opp til 1930 så nesten, mens noen mangler fra 1879 og 1886.

Kom med et forslag til email så skal jeg gjerne sende til de i Nord-Trøndelag som mangler, og hvis flere gjorde det kanskej de til slutt fikk ut fingeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.