Gå til innhold
Arkivverket
Nichlas Fosso Moberg

Finsk tippoldefar til Norge i 1917, hvordan havnet han her?

Recommended Posts

Nichlas Fosso Moberg

Min finske tippoldefar, Juho Hemming Laihinen kom til Norge 1 juli 1917. 

Har vedlagt "Protokol over anmeldte fremmede Statsborgere" fra lensmannskontoret i Time. 

https://media.digitalarkivet.no/view/67076/12

Det står beskrevet lite om hvordan han havnet i Norge. Det som er blitt fortalt var at skipet han jobbet på ble torpedert i Nordsjøen, og han ble reddet i land i Stavanger.

Er det noen som vet om skipsforlis sommeren 1917 som kan passe historien - eventuelt hvordan jeg kan finne sikre kilder som beskriver det?

Han finnes ikke i finske kilder etter 1910. Trolig var han i USA når han ikke var på sjøen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil Johannessen

Lenke til samme tema

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nichlas Fosso Moberg

Det er meg som har lagt ut begge deler. Tråden er for en god stund siden, og nå vet vi mye mer om slekten i Finland. Men fortsatt omtrent ingenting om min tippoldefar sitt liv mellom 1910 og 1917.  Så det er der jeg håper noen har tips eller sitter på informasjon. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
13 minutter siden, N. Moberg skrev:

Det er meg som har lagt ut begge deler. Tråden er for en god stund siden, og nå vet vi mye mer om slekten i Finland. Men fortsatt omtrent ingenting om min tippoldefar sitt liv mellom 1910 og 1917.  Så det er der jeg håper noen har tips eller sitter på informasjon. 

Kanskje du kan bruke fullt navn? :-)

https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.