Gå til innhold
Arkivverket

Skriftebrev ved vielse 1795 Askøy, Hordaland. Hvorfor?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg hadde et tema i forum for tyding av skannede kilder vedr. en merknad i forbindelse med en vielse 25.03.1795 på Askøy i Hordaland.

 

Det er noe uklart om det står skifte eller skrifteattest i marknaden. 

Selv mener jeg at det står skrifteattest fra Hr. Tuchsen.

 

Dette er en av mine formødre som jeg ikke har klart å finne opphavet til. Så spørsmålet her er todelt. Hvem var denne Hr Tuchsen som er nevnt og hvorfor måtte en 30 år gammel ugift kvinne fremlegge enten skrifte eller skifte attest samt brev for å dokumentere at det ikke var noe til hinder for at ekteskapet kunne inngås.

 

Det kan legges til at første barn ble døpt 05.07.1795 , 3 1/2 måned etter vielsen. Og hun må ha vært gravid allerede ved trolovelsen 30.10.1794. Kan dette ha noe med saken å gjøre. Jeg mener at datoen for denne attesten er 25.11.1793, altså nesten ett år før trolovelsen.

 

Håper noen kan hjelpe med denne nøtten. Hvem er altså denne Hr. Tuchsen som skriver attesten i 1793 og hvor hadde han sin prestestilling? Og gjerne innspill på hvorfor denne attesten fra 1793 var nødvendig for å kunne gifte seg 30 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuchsen 1801 digitalarkivet.no/census/person/pf01058390014392

 

Dette ble feil. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal kopiere fra FT.

Michael S. Tuchsen bodde i rode 19 gnr. 35, 58 år og prest ved

St. Jørgen Jørgen hospital.

Endret av Berit Knudsen
Finner ikke lenka til FT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk begge to. Da var han altså prest ved St. Jørgen Hospital. Og da spørst det om Anne kan ha vært pasient der og at hun derfor måtte ha en attest for å kunne gifte seg. Dette må jeg se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted at en enke el. enkemann må være ferdig med skifteoppgjøret fra forrige ektefelle, før han/hun kunne gifte seg på nytt. Forklaringen kan være så enkel som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det Astrid. Men i dette tilfellet er begge ugifte, det er deres første ekteskap, så grunnen må være en annen.Dessuten mener jeg bestemt det står skrifteattest og ikke skifteattest i lenken til kirkeboka i første innlegg. Og det må være linket til bruden. Brudgommen har jeg full kontroll på. Jeg har tre generasjoner bakover på ham.

Bruden vet jeg dessverre lite om. Denne attesten er skrevet nesten ett år før de forlover seg. Og dersom Hr Tuchsen var prest ved St. Jørgens Hospital tror jeg det må være en forbindelse den veien. Men jeg klarer bare ikke å finne den. Faren het ganske sikkert Ole Monsen og ut fra fadder/forlovere er jeg også rimelig sikker på at hun hadde en søster Ingeborg, en søster Cecilie og en bror Mons. Ingeborg har jeg funnet igjen gift med en enkemann med en sønn fra første ekteskap. Denne sønnen er også fadder da Carl og Anne døper et barn med samme navn som hans avdøde mor.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å slippe tak i dette.

 

Hvorfor må en ugift 30 år gammel kvinne framlegge en skrifte attest fra Presten i St. Jørgen Hospital, (hospitalet for de spedalske) for å kunne gifte seg? Er der noen som har en god forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else B. har hjulpet meg å tyde gotisk skrift mange ganger, så jeg tror vi kan utelukke tydefeil. La oss si at det står Skrifte-attest, altså jeg mener at det er en skrivefeil i kilden. Det kan jo være at det var et kapell like ved St. Jørgens hospital, der har denne presten Tuchsen arbeidet. Så har det vært et offentlig skrifte i denne kirken fordi bruden tidligere var medlem av denne menigheten. Public Absolverede. Nå ble hun viet i en annen menighet, og måtte forevise presten der at hun hadde vært gjennom et offentlig skrifte og det var et tilbakelagt stadium. For å finne riktig kvinne, har du sjekket om forloveren fra Skålevik var en slektning av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange tema angående denne familien opp gjennom årene Astrid, og mange har deltatt i forsøket på å finne svar på gåten, men dessverre uten resultat.

 

Det er ingenting som tyder på at Johannes Ingebrigtsen var i familie med henne. Mons Olsen var trolig hennes bror. Han opptrer som forlover og som fadder ved deres første barn's dåp. Så ser jeg ikke mer til ham, trolig fordi det var han som døde i 1798, tre år etter vielsen.

De tre øvrige gjengangerne blant fadderne var hennes to søstre, Ingeborg og Cecilia og faren Ole Monsen. Alle disse finner jeg senere i Sandviken. 

Alle øvrige faddere var enten slekt av hennes mann, Carl Henrichsen eller naboer.

Hun står oppført med Kiøckelvik som gård ved vielsen, men har ingen direkte tilknytning til stedet, trolig var hun i tjeneste der. De to søstrene hennes var født i Skålevik, og det som jeg tror er hennes mor, Marthe Andersdtr. brukte Pladsen som gårdsnavn ved sin vielse i 1759. Dette er i samme område.

Så det er neppe noen tilfeldighet at Anne dukker opp der.

 

Forøvrig påstår ikke jeg at Else har tydet feil. Men det er ingen fornuft i at hun skulle fremvise skifte attest all den tid verken hun eller ektemannen hadde vært gift før. Derfor mener jeg det må være skrifte attest det menes.

 

Men hvem som vil kan selv gå inn på vedlegget i første innlegg og hente frem vielsen. Ved å forstørre teksten blir det lettere å lese.

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

St. Jørgen Hospital var også et kirkesokn, så vidt jeg vet. Kanskje var Anne Marie Olsdtr døpt der. I alle fall så har du muligheten til å finne DNA-slektninger til denne kvinnen. Du er jo bruker på FTDNA. Gå inn på det nettstedet og hent frem Family Finder Matches. En liste med navn kommer frem. Skriv Kjøkkelvik eller Skålevik i navnefeltet oppe, klikk evt. først på Advanced Search og skriv ønsket gårdsnavn inn i linjen/feltet nedenfor. Da kommer dine matcher frem som også har disse gårdsnavnene i sitt anetre.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

 

Hvorfor må en ugift 30 år gammel kvinne framlegge en skrifte attest fra Presten i St. Jørgen Hospital, (hospitalet for de spedalske) for å kunne gifte seg? Er der noen som har en god forklaring på det?

 

Som Astrid peikar på: kyrkja ved St.Jørgen Hospital var også soknekyrkje. Anne Marie hadde sannsynlegvis ikkje noko med sjølve hospitalet å gjere.

 

Eit forslag til forklaring: Anne Marie giftar seg i eit anna sokn enn der ho høyrde heime (eller til nyleg hadde høyrt heime).

Ifl. lova (Kristian Vs Norske lov 2-5-25 og 26) skulle alle gå til nattverd minst éin gong for året, og før det skulle dei gå til skrifte.

Anne Marie har levert ein attest frå presten i soknet ho kom frå om når ho sist gjekk til nattverd og skrifte (og kanskje om dåp

og konfirmasjon, dersom ho hadde vakse opp der), og at ho ikkje var trulova/gift frå før.

 

For ordens skuld: Når eg les innførsla i kyrkjeboka (trulovinga) meiner eg det kan lesast som "Skrifte Attest".

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidraget ditt Ivar. Det var i de baner jeg tenkte også.

 

Hun var trolig født i Nykirkesognet i 1765, i alle fall var broren Mons døpt der i 1768. Så langt har jeg ikke funnet konfirmasjonen, men familien har flyttet litt på seg. Fra Søra-landet på Askøy (fastlandssiden) til et sted i Nykirkesognet, før søstrene og det som trolig er faren dukker opp i Sandviken, men da under Korskirkesognet. Hun vokste i alle fall opp i byen, før hun trolig tok tjeneste i Kjøkkelvik.

 

Da får jeg se om jeg kan finne spor etter henne i kirkesognet St. Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

og før det skulle dei gå til skrifte.

Ja vel, jeg forstår. Slutten av 1700-tallet var det ikke lenger praksis med offentlig skrifte foran menigheten.

 

Så har jeg et radikalt forslag til Rune Thorstensen. Send ditt brukernavn og passord på FTDNA til kaardalb(alfakrøll)gmail.com, som er min e-post adresse. Jeg skal love å slette passordet etter noen få minutter. Så går jeg inn på FTDNA og sjekker om du har noen matcher fra Kjøkkelvik. Dernest laster jeg opp din DNA-test til GEDmatch, der du får ditt unike KIT-nr og vil ha som e-post samme som min. Fordi vi er DNA-slektninger også, og jeg kan sondere litt rundt på GEDmatch både vårt slektsbånd men også Kjøkkelvik-spørsmålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

 

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke har satt meg særlig inn i DNA problematikken. Jeg skal se om jeg kan finne igjen papirene mine med resultatene av testen min og Kit nr.

Men det kan ikke bli før i ettermiddag/kveld. Har vært inne på tanken om å ta en mer dyptgående DNA test også, men er fortsatt usikker på hvor mye jeg skal legge ned i det. Imidlertid er problematikken rundt Anne Marie Olsdtr.'s opphav noe som har opptatt meg i mange år, da det er den eneste virkelige slektsnøtten jeg ikke har funnet svar på. Og jo eldre jeg blir jo mer kjenner jeg på at det skulle ha vært godt å finne svar på det spørsmålet også.

Takker for all hjelp så langt.

Du hører fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettersyn ser jeg at det faktisk står Skrifte-Attest. Derfor er jeg også enig med Ivar i hans forslag til forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Ved nærmere ettersyn ser jeg at det faktisk står Skrifte-Attest. Derfor er jeg også enig med Ivar i hans forslag til forklaring.

Takk Else.

Det var ikke meningen at jeg ikke var takknemlig for hjelpen din. Jeg fikk det bare ikke til å stemme med skifte attest. Nå falt i alle fall den brikken på plass, selv om jeg forløpig ikke er kommet noe nærmere en bekreftelse på hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 12.00, Rune Thorstensen skrev:

Det kan legges til at første barn ble døpt 05.07.1795 ,

Til orientering så er et tidligere emne vedr. Anne Marie Olsdtr her

 

Der yngste barn oppgis født 1812. 1812-1763 = 49 år, som er usannsynlig høy alder.

 

Din DNA-test er lastet opp til GEDmatch med Kit nr T821492. Det tar noen dager før dataene er ferdig prosessert, da kan du fritt registrere deg der og prøve ut funksjonene. Jeg skal studere saken Anne Marie Olsdtr på dette nettstedet etter at dataene er ferdigstilt.

 

På FTDNA har vi en stabel med overlappende segment med disse: Bev D Whiting og Ingrid Berdahl. Begge er uten anetavle på FTDNA og GEDmatch. Antagelig stammer dette segmentet fra en ane i ROG eller Sunnhordland. Det er for mye arbeid akkurat nå, for min del, å granske segmentets opprinnelse. Men denne utfordringen kan løses når anledningen byr seg.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder alder på Anne Marie Olsdtr. har jeg kun alder ved død samt 1801 tellingen å forholde med til. Hun skal være født 1765 dog ikke senere enn 1767 da henne bror ble født i mars 1768. 1801 sier 37 år, ved død i 1835 sier 68 år.

Det betyr at hun neppe var eldre enn 47, og selv om det virker noe høyt ut fra tiden i dag, har jeg flere tilfelle både i egen og andres slekt med lignende alder på mor. Så det var neppe helt uvanlig på den tiden.

Ellers setter jeg svært stor pris på hjelpen du og andre gir og har gitt meg med både dette problemet og andre tidligere saker.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ville en annen slektsgransker være tilfreds med din dokumentasjon som bevis. I historiefaget må man gjette noen hull igjen, av og til. I alle fall, hvis du med innlegget vil ha en bekreftelse på at dine antagelser er riktig, så blokkerer en slik innstilling opplysninger som strider med hypotesen. Jeg finner ingen sønn Mons døpt i Bergen 1768 med oppgitte foreldre, som skal være bror til Anne Marie. Men se vedlegget her, kan det være en skrivefeil i KB for Anne Marie.

AnneTrykkfeil.thumb.PNG.7124d09d579b3390046261c8abb6f849.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser kanskje på andre folk en du mener nå, men dette forvirrer meg litt. For hustru til Carl Henriksen er her Malene Marie. Men du sier at du har Anne Maries alder  i 1801?

Bodde de på Askøy i 1801 ? Jeg finner bare denne Carl Henriksen der: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058382001034

Nettopp på Kjøkkelvik

 

013 Carl Henrichsen, 34 år
Sivilstand: Begges 1ste egteskab
Yrke: Forpagter og gaardbruger

014 Malene Marie Olsdatter , 37 år
Familiestilling: Hans kone
Sivilstand: Begges 1ste egteskab

deres børn:
015 Ole Carlsen     5 år
016 Anne Marie Carlsdatter , 2 år
 

Ole døpt 28 August 1796: https://media.digitalarkivet.no/kb20070319640620

Blant fadderne er en Dorte Henriksdtr. Gjerringen (søster til Carl Henriksen Gjerring i din andre post?)

 

Anne Maria døpt 1 Desember 1799: https://media.digitalarkivet.no/kb20070319640546

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidraget ditt Håvard.

Ja, dette er litt av problematikken rundt henne

Ved vielsen i 1795 skrives hun som Anne Marie Olsdtr. I 1801 som Malene Marie, men ved all de 10 barnedåpene og ved hennes død i 1835 skrives hun kun som Anne Olsdtr. Så ja, Carl Henrichsen du finner i 1801 er hennes ektemann. Og dersom det er rett dåp jeg har funnet i Nykirken i 1765 er hun døpt Anne Kierstine. Man kan få grå hår av mindre :-)

 

Her er lenke til hovedtemaet om henne.

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja jeg regnet med at du hadde kontroll på dette med 1801. Det er ikke så lett når de ble skrivd/skreiv seg med forskjellige navn. Anne Olsdtr, Anne Marie Olsdtr,  Malene Marie Olsdtr. Og nå ser jeg over at det nevnes en kandidat Anne Kersine Olsdtr også. Kjært barn har mange navn sies det :-)

 

Når det gjelder navneforvirring har jeg selv opplevd det samme akkurat på Kjøkkelvik , Askøy (blant min kones forfedre)

Jeg trodde i lang stund at kona til den under var fra Luren på Voss, men så var det fra Gloppen i Nordfjord viste det seg.

 

Gammelt notat fla mange år siden:

Den 14 Oktober 1810 ble det døpt to Andreas Ole-sønner i Askøy !
I tillegg het begge fedrane Ole Andersen !
Den første er fra Sætre med foreldre Ole Andersen og Petricke Olsdtr.
Den andre fra Brovig, foreldra Ole Anderen og Marthe Andersd.

Altså har dei to dåpsbarna likt navn, og fedrane har likt for og etternavn.
Som om det ikke var nok står begge fedrene gift etter hverandre tidligere på året 1810 ! Og begge sønnene ble konfirmert samme dag i 1826.

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 2 (1801-1818), Fødte og døpte 1811, side 35. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8602&idx_id=8602&uid=ny&idx_side=-36
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Håvard Hjorteland skrev:

Det er ikke så lett når de ble skrivd/skreiv seg med forskjellige navn. Anne Olsdtr, Anne Marie Olsdtr,  Malene Marie Olsdtr. Og nå ser jeg over at det nevnes en kandidat Anne Kersine Olsdtr også. Kjært barn har mange navn sies det :-)

Det finnes så mange navnevarianter for jenter, at prester og skrivere (av folketellingene) forståelig nok har stokket om litt. Disse store kirkesognene i byen med flerfoldige barnedåper hver uke der presten ikke kjenner familiene personlig, åpner for at det gjøres skrivefeil. Antagelig har foreldrene sagt at hun skulle døpes Anne Marie, men i alt kjas og mas har presten notert det som Anne Kerstine.

A propos gårdsnavnet Qvorvaag, så kan jeg komme på ett som ligner i første stavelse. Det er Kvarakål på Voss. Ikke samme prestegjeld, Voss er ikke i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til dere begge.

Ja, som før sagt så har denne Anne satt flere grå hår på hodet mitt enn jeg liker å tenke på. Og det er ikke få timer jeg har brukt på å forsøke å finne svar, også med god hjelp fra mange andre.

Og det blir ikke enklere av at mange av de gamle debattene ikke har noen nytte lengre, for alle lenkene er døde. Så mye må gjøres på nytt. Men jeg har fortsatt håp om at jeg en dag skal finne svar på denne gåten.

Akkurat nå holder jeg på å gå den ene forloveren, Johannes Ingebrigtsen Skålevik nærmere etter i sømmene for å se om jeg kan finne noen forbindelse der. Så langt har jeg funnet at han ble døpt i Gjerringen (samme område) 16.07.1750 og døde i Skålevik 14.05.1813. Han var først gift med Pernille Rasmusdtr. Kjøkkelvik i 1778. Hun har jeg full kontroll på. Hun døde 02.04.1786. Så giftet han seg på nytt i 1788 med en Guri Olsdtr.. Hun har jeg ikke kontroll på. Det er ikke noe gårdsnavn ved vielsen men hun skal være født omlag 1756 i henhold til 1801 tellingen. Jeg hadde et lite håp om at det var her forbindelsen var, men Ole Monsen giftet seg første gang i 1759.Dette må jeg jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.