Gå til innhold
Arkivverket

Skriftebrev ved vielse 1795 Askøy, Hordaland. Hvorfor?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

5 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Gården Qvorvaag behøver ikke ha sammenheng med at Ole Monsen angivelig var født i Hamre/Hammer Sogn 1734. Det kan like godt være to ulike opplysninger som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. Som jeg har antydet kan Qvorvaag være et sted han har bodd/vokst opp og ikke et fødested. I så måte passer Florvåg inn da det var her han oppholdt seg ved vielsen. Samtidig er dette den eneste gangen jeg ser stedsnavnet Qvorvaag knyttet til ham. Og jeg er rimelig sikker på at det ikke var den avdøde selv som opplyste dette ved sin død. Så noen må ha gitt den opplysningen.

Men igjen, dette er ytterligere et av de problemene jeg har i denne sammenhengen.

 

Hvem var Anne Marie Olsdtr. Hvor og når var hun født og hva er hennes rette navn. Er hun datter av Ole Monsen og Marthe Andersdtr. og hvem er i så fall de og hvor kom de fra. Her er nok av utfordringer. Men det begynner i minke på steiner å snu. Til tross for flere ulike temaer rundt dette og til tross for god hjelp fra mange hold, er jeg egentlig ikke kommet særlig mye nærmere svar på disse spørsmålene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom dine emner, og for min del er jeg overbevist om at riktig Anne er funnet. Det er ikke lenger det store spørsmålet, nå er turen kommet til faren Ole Monsen.

 

Så til gårdsnavnet. I "Matrikkelutkastet av 1950" her er det noe kjent:

59e85b0f8634b_grdsnavn.thumb.PNG.46cb7d7a386166f7b14516cfb1545b49.PNG

Det må i bruken av "må=sannsynligvis" ha vært et plass eller lite bruk kalt Kvarvevågen, forlengst nedlagt og innlemmet i et annet bruk,  i nærheten av Kvarveryggen. Under Skålevikneset i Kjøkkelvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen til Astrid og Ann-Mary for at dere fortsatt henger med og er villige til å hjelpe. Det er sikkert mange som er lei maset mitt rundt denne familien, men som nevnt tidligere er dette den ene slektsgåten jeg ikke klarer å slippe taket i. Og mange vil sikkert si at dette ikke kan være viktig da vi tross alt snakker om 1700 tallet. Men av en eller annen grunn som jeg ikke kan svare på hva er, så føles dette viktig for meg, så takk igjen for at dere holder ut med maset mitt.

 

Du Astri er inne på noe absolutt interessant. Det er faktisk første gang jeg høre navnet Kvarveryggen, selv om navnet Kvarven er kjent. Og da dette ligger ved sjøen, er det ikke usannsynlig at det kan ha vært en liten plass som ble kalt Kvarvevaagen = Kvorvaag= Qvorvaag. Her må det graves i gamle notater og dokumenter.

 

En annen ting er begrepet Hamre/Hammer prestegjeld rundt 1800, er det noen som kan si hva det dekket. Er det bare deler av Åsane, Hammer, Alværsund, Meland, eller kan begrepet også dekke Lindås/Masfjorden/Manger/Hosanger?

 

https://www.bof.no/omrade/turomrade/kvarven

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da må man spørre seg hvor god lokalkunnskap disse fokuspersonene hadde, sammenlignet med oss i dag. Jeg har lett i Matrikkelutkastet og Norske Gårsnavn http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

etter Qvorvaag på Vestlandet, og ENESTE mulighet er den foreslåtte husmannsplassen ovenfor. Som i seg selv ikke er et bevis, men barnedåps og vielses-oppføringer i familien med stedsnavn Skålevik og Kjøkkelvik som befinner seg i samme område, vil overtale de fleste slektsgranskere til å arbeide videre med dette plassnavnet som hypotese. Synd at det ikke finnes Gards- og Ættesoge for Askøy. Der ville det stått under gårdshistorien noe slikt som at Qvorvaag en gammel husmannsplass er nå nedlagt og inngår i Forsvarets eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Vel da må man spørre seg hvor god lokalkunnskap disse fokuspersonene hadde, sammenlignet med oss i dag. Jeg har lett i Matrikkelutkastet og Norske Gårsnavn http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

etter Qvorvaag på Vestlandet, og ENESTE mulighet er den foreslåtte husmannsplassen ovenfor. Som i seg selv ikke er et bevis, men barnedåps og vielses-oppføringer i familien med stedsnavn Skålevik og Kjøkkelvik som befinner seg i samme område, vil overtale de fleste slektsgranskere til å arbeide videre med dette plassnavnet som hypotese. Synd at det ikke finnes Gards- og Ættesoge for Askøy. Der ville det stått under gårdshistorien noe slikt som at Qvorvaag en gammel husmannsplass er nå nedlagt og inngår i Forsvarets eiendom.

Jeg har nettopp kontaktet Laksevåg Historiske Forening i håp om at noen der kan svare på spørsmålet om det var et sted som ble kalt Kvarvevaagen. Jeg krysser fingrene for et positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

...Ole Monsen i  Ml. Smg.  (kan kanskje bety Mellemsmuget? Jeg er ikke kjent i Bergen)

Det var i alle fall noe som het Møllesmuget som senere vel ble til Mulebakken..... og dette hørte til Sandviken. Hvor Ole Monsen er å finne i 1790, 1801 og ved sin død i 1810.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

kan kanskje bety Mellemsmuget?

Samme forkortelse står etter flere av konfirmantene. Kan det være latinsk, et teologisk uttrykk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Else B. Rustad skrev:

..Ole Monsen i  Ml. Smg.  (kan kanskje bety Mellemsmuget? Jeg er ikke kjent i Bergen)

Når du sier det, så er jeg enig i at første bokstav i forkortelsen er stor M. Hvis de bodde i Sandviken dro de til Nykirken med båt, muligens. Forresten så ble St. Jørgen kapell brukt som sognekirke av Årstad menighet på 1700-tallet. Og jeg ser at Rune Thorstensen skriver Årstad etter en søster til Anne Marie.

KonfAnne.thumb.PNG.f70a11d2f67a1aeb68d22c4b8c02edd6.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 10.00, Rune Thorstensen skrev:

Har vært inne på tanken om å ta en mer dyptgående DNA test

Her er emnet som svarer på hvilken test som er riktig å velge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at man lenger oppe i temaet har etterlyst funn av broren Mons.

Jeg tror det er denne karen her, selv om mor her er skrevet som Monsdtr. Jeg tror det er feil og at det er samme paret som døpte Anne kierstine tre år tidligere også i Nykirken.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=9809&personpostnr=78983&merk=78983#ovre

 

Dette er trolig identisk med den Mons Olsen født i Nykirken 1768 som ble innskrevet i Matrosrullene for Bergen 28.11.1792 og som døde i mai 1798. Han hadde da gjort en reise til Frankrike. Om han døde på den reisen eller et annet sted vet jeg ikke. Jeg har for noen dager siden bedt Statsarkivet i Bergen om hjelp vedr. dette, bl.a om det står flere opplysninger om ham i rullene. Men ting tar tid på Statsarkivet i Bergen nå, det er ikke som tidligere dessverre.

Dersom dette er den rette Mons Olsen så kan det forklare hvorfor han er forlover og fadder i 1795 for så å forsvinne. Faren og søstrene var faddere flere ganger men jeg ser ikke noe mer til Mons der.

 

Her er opplysninger fra matrosrullene som ikke er digitalisert.

 

mons_olsen.pdf

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.