Gå til innhold
Arkivverket

Slektsgransking via bilder


Geir Maribu
 Del

Recommended Posts

Siden jeg har har hatt god hjelp fra flere i dette forumet tenkte jeg at jeg skulle yte noe tilbake med å vise fram hva det jeg har laget og komme med noen erfaringer jeg har gjort. Jeg har laget en bilde- og slektsbok. Det er en arbeidsmåte jeg absolutt vil anbefale. Start med å samle bilder, organiser bildene, finn ut hvem som er på bildene og hva anledningen er. Etter hvert blir du mer nysgjerrig på de avbildete personene, f.eks finne ut når og hvor de ble født, eventuelt uekte født, hvor de bodde, hva de døde av, hva de jobbet med, om personene er nevnt i panteprotokoller, om tinglysinger, avisartikler etc. Etter hvert får du et omfattende materiale som du kan supplere bildene med.

Hos meg var bildene første prioritet da jeg har vært interessert i foto i hele mitt liv. Men bildene aleine er ikke nok. For meg blir det litt "dødt" med bare et slektstre. Jeg tror folk vil ha bilder i tillegg, mange bilder. 
Ta en kikk på boka mi. Her kan du bla gjennom hele boka om du ønsker: 

http://www.blurb.com/b/8238560-mette-oline-og-lorenius-etterkommere

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir!

 

Kjempeflott bok!

 

Min mann og jeg har laget bok til våre barnebarn - en bok med mange bilder og historier vi har blitt fortalt av våre foreldre (barnebarnas oldeforeldre), og våre egne opplevelser fra tidlige barneår til vi ble besteforeldre. Den er på 175 sider med mange bilder, skannet fra gamle albumer og digitaliserte lysbilder. Vår bok ble også laget med redigeringsprogrammet til blurb.com.

 

Det anbefales på det varmeste å skrive ned det dere ønsker å formidle til etterslekten fra barneår, ungdomsår og det voksne liv - med bilder! Det kan gjøres helt enkelt i f.eks. Word, og så kan man eventuelt spandere en god papirkvalitet og få det trykket profesjonelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte min slektsgransking var det med tanke om å lage noe som dette.  Jeg samlet også bilder, skannet og forsøkte å finne ut hvem alle var.   

Så begynte jeg å lage et dokument og så dukket problemene opp for meg, for hvordan skulle jeg organisere det?  Så ble det lagt på is en stund - det vil si den stunda har nå blitt noen år.

 

Tusen takk for titten!  Det var en kjempefin bok, og jeg fikk med dette en idé om hvordan det kan gjøres på en stilfull og ryddig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.