Gå til innhold
Arkivverket

Johan August Olausson fra Kville, hvor ble han av.


Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Min oldefar. Johan August Olausson, er født 28. august 1842 i Kville, Bohuslän i Sverige. Han giftet seg med sin tremenning Augustina Olsdotter i 1874. De fikk 4 barn, Lovisa, Montana, Karl Albert og Anna Martina. Anna Martina var min mormor. I 1886 døde Augustina og etter hennes død dro Johan August til Amerika.

 

Den 19. mars 1886 fins en Johan August Olausson 43 år fra Kville blant dem som med dampskipet Orlando emigrerte til USA med distinasjon Chicago.

 

Johan August Olausson kom aldri tilbake og hørte ikke fra seg....Jeg vet at dette er skikkelig nøtt – men dere har klart å knekke nøtter før her i forumet. Kanskje døde han tidlig, eller han kan ha byttet navn og begynt et nytt liv, hvem vet?

 

Takknemlig igjen for svar

 

Anne Marie. Thoreløkken

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er riktig person, Ann-Mary, og her er reisen til USA ....han står som nr. 144...

 

Johan August Olaussons reise til usa.jpg

Endret av Anne M. Thoreløkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg tillater meg å komme med et nytt innspill - jeg egentlig bare gjetter men det starter jo ofte med det.  Jeg tenker på et navneskifte, det hadde kanskje vært naturlig å kalle seg for August Olson, og jeg lurer på om det kan være han her...som dør i 1890.  Det kan jo være årsaken til at han aldri lot høre fra seg....

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N79C-T3P

 

Hva tror du om det Ann-Mary Engum......og siden han hadde Chicago som destinasjon....er det vel mulig at han gikk i land i Halifax - Quebec....finnes det lenker jeg kan søke på der...

 

Mvh

Anne Marie.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari!  Takk for ditt svar, alle bidrag mottas med takk....begge er vel på noenlunde samme sted, og begge er single, min oldefar var i virkeligheten enkemann...årstallet 1842 stemmer, men ikke godt å vite hvilket navn han brukte.   Johan var jo det første fornavnet, mens August var mellomnavnet.....

 

får se om det kan komme flere opplysninger, men takk igjen!

 

Anne Marie.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne M. Thoreløkken skrev:

Hei igjen!

 

Jeg tillater meg å komme med et nytt innspill - jeg egentlig bare gjetter men det starter jo ofte med det.  Jeg tenker på et navneskifte, det hadde kanskje vært naturlig å kalle seg for August Olson, og jeg lurer på om det kan være han her...som dør i 1890.  Det kan jo være årsaken til at han aldri lot høre fra seg....

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N79C-T3P

 

Hva tror du om det Ann-Mary Engum......og siden han hadde Chicago som destinasjon....er det vel mulig at han gikk i land i Halifax - Quebec....finnes det lenker jeg kan søke på der...

 

Mvh

Anne Marie.  

 

 

 

Ikke godt å si..

Har ikke funnet ut av hvor han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.