Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål vedrørende Peder Olsen Farestad (sønn av Ole Madsen Kige og Apelone Rasmusdatter Toftenes)


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

I fogdemanntallet for Halse fra 1664 er det under Kige oppgitt at Olle på 78 år har sønnene Peder på 22 år og Mads på 18 år. I fogdemanntallet fra 1666 oppgis det at Olle på Kige er 80 år og – som en fyrrig eldre herre, ser det ut til – har sønnene Lauritz på 10 år og Rasmus på 8 år. Disse fire sønnene gjenfinnes i dødskiftet etter Olle fra 15. okt. 1668, sammen med døtrene Else, Ingeborg og Svane. I dødsskiftet etter hustruen Apelone fra 1690 (15/7) og 1691 (27/10) gjenfinnes de samme barna, unntatt sønnen Rasmus, hvilket tilsier at han på dette tidspunktet er død uten arvinger. Broren Peder (som bodde på Østre Farestad på Skjernøy) er også død, slik det fremgår av skiftet etter moren og av dødsskiftet etter ham selv fra 17. juli 1690. I skiftet etter Peder er det oppgitt syv barn: Olle, Bendt, Giest, Anne, Svane, Apelone, Pernille. Slik vi kjenner Peders forfedre på farssiden, føyer navnene Olle, Bendt, Giest, Svane og Apelone seg greit inn i tidens oppkallingsmønster. Pernille og Anne kommer nok fra morssiden, noe jeg kommer tilbake til nedenfor. Men i første omgang er det navnet til faren Peder jeg her ønsker belyst. Han var ikke nødvendigvis Olle Madsen og Apelone Rasmusdatters førstefødte sønn, men han var i alle fall eldste sønn som vokste opp, med Mads som nest eldst. Normalt ville førstefødte sønn ha blitt kalt Mads, og man kan for så vidt godt tenke seg at Mads-navnet hadde blitt brukt første gang på en sønn som døde som barn – men det er uansett underlig at Peder-navnet blir brukt i barneflokken -- endog så tidlig – gitt det man kjenner til om forfedrene til Olle Madsen og Apelone Rasmusdatter. For etter det jeg vet, finnes det ingen Peder blant deres kjente forfedre. Så mitt første spørsmål blir hvorvidt noen har kunnskap eller tanker om hvorfor Peder-navnet kommer inn i barneflokken til Olle og Apelone (til og med brukt på det som muligens er førstefødte sønn).

 

Peder flytter, som nevnt, til Østre Farestad, som er en del av farens odelsgods. Han er gift med Karen Olsdatter, som i følge dødsskiftet etter henne fra juli 1692 er bror til Jens Olsen Skjernøysund. Ved dødsskiftet til Jens fra 1700 er Anne og Pernille oppført først av døtrene, og disse er nok derfor de to eldste. Dette stemmer overens med at to av døtrene til søsteren Karen også heter Anne og Pernille, med Pernille som den yngste. Om Jens og Karen er barnefødt på Skjernøysund, har jeg ikke klart å finne ut av. Mitt andre spørsmål blir derfor om noen andre her på forumet har opplysninger eller idéer som kan bidra til å identifisere Jens og Karens slektsbakgrunn, med Anne og Pernille som sannsynlige navn på noen av deres nære aner.

 

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
Nedkorting av et litt for langt innlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.