Gå til innhold
Arkivverket

Sorensk. i Senja & Troms Asmus Rosenfeldt 1700-tallet


Alvin Andreassen
 Del

Recommended Posts

Asmus Wessel Rosenfeldt var født ca. 1675 på Falster.  Han giftet seg i Trondenes Pr.gjeld med Øllegaard Christensdatter Trane.  Konst. sorenskriver Senja & Troms 1706 - 09 og deretter sorenskriver til 1744.  Han hadde sin residens på Greipstad gård sør for Tromsø. Han blir borte fra Greipstad i 1745 (skattelistene etc.).  Noen sier at han døde i 1744, andre at han døde i 1751. Ingen Kirkebok dekker tidsperioden, og det er ikke funnet noe skifte etter ham eller kona.  Forlot han området og døde på annet sted?  Skifte etter ham på annet sted?  Det er i grunnen lite vi vet om ham og hans familie (jeg ser da bort fra rettssakene i forbindelse med  det såkalte Kjervik-mordet).  Er det noen som har noen opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Wibergs prestehistorie blir Margaretha Asmusdatter Rosenfeld omkring 1667 gift i Nykøbing F, Falster Sønder, Maribo amt med res. kap. i Nykøbing F fra 1666, Vessel Henriksen Barthling http://wiberg-net.dk/1307-08-Vesterborg.htm

fra 1678 sp. Vesterborg og Birket. Disse skulle ifølge Wiberg ha 7 barn, uten at jeg har funnet noen kilde for dette (kirkeboken Nykøbing F begynner 1705). Kanskje er Asmus Wessel Rosenfeldt en sønn av dette ekteparet - og at han har tatt morens navn. Etter manntallet 1701 for Senja skulle han være født på Falster ca. 1674 (27 år i 1701)

 

Det finnes en annen, samtidig, Asmus Rosenfeld f. Nykøbing F ca, 1668 (immatrikulert København 22/7-1687, Asmus Rosenfeld Nicopiens), men han dør 19/4-1689 ved Operahusets brann på Amalienborg (Rosenfeld, Asmus, student fra Nykjøbing). Han var sønn av Hans Asmussen Rosenfeld, amtsskriver over Nykøbing Slotsamt på Falster og Bodil Iversdatter Nielsen.

 

Margaretha og Hans skulle være barn av Rasmus Rosenfeld, gravlagt 6/6-1651 i Nakskov, Lollands Nørre, Maribo (hvor han er nevnt fra 1624, da som Asmus Rosenfelt).

 

 

 

Endret av Anita Holck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Wessel Rosenfeldt var lensmann på Røst i 1738-39. Også registret som jekteskipper  1737-1740 og 1742-45, men død før 1748. Han var gift med Marith Christensdatter (Brach/Braeh?) enken etter Gregers Dinesen Friis (også lensmann og jekteskipper).

 

Asmus Rosenfeldt og kona Øllegaard Christensdatter er oppført i konsumpsjon og folkeskatten i 1719 med 3 barn, det eldste 6 og yngste 1. I 1720 med 2 barn, det eldste 6, yngste 3 år. Kanskje Wessel er eldste barnet her? Ved å sjekke tidligere og senere skattelister kan det være mulig det er notert ned fyldigere opplysninger.

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Erlend for viktige opplysninger.  Jeg burde selv ha tenkt på konsumsjon og folkeskatten.  Jeg har vært litt inne på den tidligere, men da i forbindelse med presteskapet og klokkerne.  Jeg skal undersøke for flere år, og eventuelt komme tilbake til saken.  Hvilket etternavn har så eventuelle barn ettet Asmus brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.