Gå til innhold
Arkivverket
Ingerid Synøve H. Larsen

Hvem er og hvor ble det av Georg Walfred Larsen?

Recommended Posts

Ingerid Synøve H. Larsen

Hei.

Jeg har lenge prøv å finne ut hvem min tippoldefar var.

I dåpsattesten til min oldefar Kjell Walter Larsen står alt vi vet om min tippoldefar. 

Han skal hete Georg Walfred Larsen og være omtrent 28 år i 1924.
Han skal være født i Nedre Eiker og rundt tiden min oldefar ble født, bodde han på Olav Tryggvassons hjem i Trondhjem. 

Det står også i dåpsattesten at han skal være en avsatt fyrbøter. 

I jakten på min tippoldefar har jeg funnet en fyrbøter ved navn Georg Larsen, født 24.01.1892 i Drammen. 

Det er også funnet en Walfred Larson som emigrerte til Amerika i 1924, også han var fyrbøter. 

Noen i familien mener tippoldefar kunne ha svensk opphav, men det vet vi egentlig ikke. 

Er det noen der ute som kunne hjulpet meg på veien til å finne min ordentlige tippoldefar eller har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lete?

På forhånd takk!

Mvh 

Ingerid

2f7c73ae-e1cb-477a-bc7e-99ef2e86979a.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
1 time siden, Ingerid Synøve H. Larsen skrev:

Hei.

I dåpsattesten til min oldefar Kjell Walter Larsen står alt vi vet om min tippoldefar. 

Han skal være født i Nedre Eiker og rundt tiden min oldefar ble født, bodde han på Olav Tryggvassons hjem i Trondhjem. 

I jakten på min tippoldefar har jeg funnet en fyrbøter ved navn Georg Larsen, født 24.01.1892 i Drammen. 

Det er også funnet en Walfred Larson som emigrerte til Amerika i 1924, også han var fyrbøter. 

Noen i familien mener tippoldefar kunne ha svensk opphav, men det vet vi egentlig ikke. 

Er det noen der ute som kunne hjulpet meg på veien til å finne min ordentlige tippoldefar eller har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lete?

På forhånd takk!

Mvh 

Ingerid

Hvilken kirkebok er dette?

Kan du legge lenke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingerid Synøve H. Larsen

Beklager, det glemte jeg å legge ved... 

https://media.digitalarkivet.no/view/3148/192

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 600/L0003: Fødselsregister nr. 600.II.4.2, 1920-1924, s. 187

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Det står vel ungkar d/s fyrbøter - det vil si fyrbøter på dampskip. Og så står det vel d/s trygg - som vel må være dampskipet "trygg"? Jeg kan ikke se at det står noe om Olav Tryggvasons hjem i Trondheim ved dåpen. 

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Her lysningen til Kjell Walther Larsen og Ruth Bergljot Halvorsen i Rolvsøy 1947:

Østfold fylke, Rolvsøy i Rolvsøy, Lysningsprotokoll nr. 1 (1919-1962), Lysninger 1947, Side 55
https://media.digitalarkivet.no/view/3211/64

Kjell Walter i den kommunale folketellingen 1925 for Trondheim:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01063300059335

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
På 20.10.2017 den 12.42, Ingerid Synøve H. Larsen skrev:

Hei.

På forhånd takk!

Mvh 

Ingerid

Dåpsattesten skal vel inneholde opplysningene som står ved dåpen.

Du skriver at det på dåpsattesten står at 

Georg Walfred Larsen var avsatt fyrbøter.

Det står  ingenting i kirkeboken om at han var avsatt fyrbøter.

Det står heller ikke at Georg Walfred Larsen bodde i Olav Tryggvason's hjem.

Det står D/S Olav Trygg. Thjem.

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Tvetmarken

Hei Ingerid Synøve:  På FamilySearch.org, finner vi en Georg Walfred født 16 august, 1904 i Kastlösa (Kalmar län, Sverige) som en mulig kandidat for din tippoldefar.  Foreldrene var Lars Johan Mattsson og Alma Sjöberg. Så Georg sitt etternavn skulle derfor bli Larsson.  I perioden fra 1906 til 1920, bodde familien i Dörby i Kalmar.  To get this information, write Georg Walfred in the space for "First Names" - then leave the spaces for "Last Names" and "Birth Year (Range)" empty.  In the space for "Birthplace, enter Sweden. Disse opplysningene er hentet fra "Sweden Household Examination Books, 1880 - 1920."  Håper du tilgir meg for å bruke en blanding av Norsk og Engelsk.

Med Vennlig Hilsen,

Roar (SW Michigan, USA)

Endret av Roar Tvetmarken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

1 time siden, Roar Tvetmarken skrev:

Hei Ingerid Synøve:  På FamilySearch.org, finner vi en Georg Walfred født 16 august, 1904 i Kastlösa (Kalmar län, Sverige) som en mulig kandidat for din tippoldefar.  Foreldrene var Lars Johan Mattsson og Alma Sjöberg. Så Georg sitt etternavn skulle derfor bli Larsson.  I perioden fra 1906 til 1920, bodde familien i Dörby i Kalmar.  To get this information, write Georg Walfred in the space for "First Names" - then leave the spaces for "Last Names" and "Birth Year (Range)" empty.  In the space for "Birthplace, enter Sweden. Disse opplysningene er hentet fra "Sweden Household Examination Books, 1880 - 1920."  Håper du tilgir meg for å bruke en blanding av Norsk og Engelsk.

Med Vennlig Hilsen,

Roar (SW Michigan, USA)

Georg Walfred Larsen var ca 28 år da

Kjell Walter ble født i 1924.

Da må han være født ca 1896.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
På 20.10.2017 den 15.47, Grethe Flood skrev:

Det står vel ungkar d/s fyrbøter - det vil si fyrbøter på dampskip. Og så står det vel d/s trygg - som vel må være dampskipet "trygg"? Jeg kan ikke se at det står noe om Olav Tryggvasons hjem i Trondheim ved dåpen. 

På 20.10.2017 den 17.55, Grethe Flood skrev:

Kan dette være båten Georg var om bord på?

https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Olaf_Trygvesøn»

Jeg så også dette med fyrbøter og Olav Tryggvasons hjem, se #5 og #6. Kan sjømannsruller for Trondheim gi noen svar? Jeg kan ikke se at det er skannede sjømannsruller fra Trondheim tilsvarende det som finnes for eksempel for Oslo og andre byer i den perioden som er aktuell her - 1920-tallet.

Jeg kom ellers over denne Georg Walfrid på FS, men dette er vel aller mest et skudd i blinde:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSGC-Y3WK-D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.