Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er og hvor ble det av Georg Walfred Larsen?


Ingerid Synøve H. Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lenge prøv å finne ut hvem min tippoldefar var.

 

I dåpsattesten til min oldefar Kjell Walter Larsen står alt vi vet om min tippoldefar. 

Han skal hete Georg Walfred Larsen og være omtrent 28 år i 1924.
Han skal være født i Nedre Eiker og rundt tiden min oldefar ble født, bodde han på Olav Tryggvassons hjem i Trondhjem. 

Det står også i dåpsattesten at han skal være en avsatt fyrbøter. 

 

I jakten på min tippoldefar har jeg funnet en fyrbøter ved navn Georg Larsen, født 24.01.1892 i Drammen. 

Det er også funnet en Walfred Larson som emigrerte til Amerika i 1924, også han var fyrbøter. 

Noen i familien mener tippoldefar kunne ha svensk opphav, men det vet vi egentlig ikke. 

 

Er det noen der ute som kunne hjulpet meg på veien til å finne min ordentlige tippoldefar eller har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lete?

På forhånd takk!

Mvh 

Ingerid

2f7c73ae-e1cb-477a-bc7e-99ef2e86979a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingerid Synøve H. Larsen skrev:

Hei.

Jeg har lenge prøv å finne ut hvem min tippoldefar var.

 

I dåpsattesten til min oldefar Kjell Walter Larsen står alt vi vet om min tippoldefar. 

Han skal hete Georg Walfred Larsen og være omtrent 28 år i 1924.
Han skal være født i Nedre Eiker og rundt tiden min oldefar ble født, bodde han på Olav Tryggvassons hjem i Trondhjem. 

Det står også i dåpsattesten at han skal være en avsatt fyrbøter. 

 

I jakten på min tippoldefar har jeg funnet en fyrbøter ved navn Georg Larsen, født 24.01.1892 i Drammen. 

Det er også funnet en Walfred Larson som emigrerte til Amerika i 1924, også han var fyrbøter. 

Noen i familien mener tippoldefar kunne ha svensk opphav, men det vet vi egentlig ikke. 

 

Er det noen der ute som kunne hjulpet meg på veien til å finne min ordentlige tippoldefar eller har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lete?

På forhånd takk!

Mvh 

Ingerid

2f7c73ae-e1cb-477a-bc7e-99ef2e86979a.jpg

Hvilken kirkebok er dette?

Kan du legge lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ungkar d/s fyrbøter - det vil si fyrbøter på dampskip. Og så står det vel d/s trygg - som vel må være dampskipet "trygg"? Jeg kan ikke se at det står noe om Olav Tryggvasons hjem i Trondheim ved dåpen. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lysningen til Kjell Walther Larsen og Ruth Bergljot Halvorsen i Rolvsøy 1947:

 

Østfold fylke, Rolvsøy i Rolvsøy, Lysningsprotokoll nr. 1 (1919-1962), Lysninger 1947, Side 55
https://media.digitalarkivet.no/view/3211/64

 

Kjell Walter i den kommunale folketellingen 1925 for Trondheim:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01063300059335

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 12.42, Ingerid Synøve H. Larsen skrev:

Hei.

Jeg har lenge prøv å finne ut hvem min tippoldefar var.

 

I dåpsattesten til min oldefar Kjell Walter Larsen står alt vi vet om min tippoldefar. 

Han skal hete Georg Walfred Larsen og være omtrent 28 år i 1924.
Han skal være født i Nedre Eiker og rundt tiden min oldefar ble født, bodde han på Olav Tryggvassons hjem i Trondhjem. 

Det står også i dåpsattesten at han skal være en avsatt fyrbøter. 

 

I jakten på min tippoldefar har jeg funnet en fyrbøter ved navn Georg Larsen, født 24.01.1892 i Drammen. 

Det er også funnet en Walfred Larson som emigrerte til Amerika i 1924, også han var fyrbøter. 

Noen i familien mener tippoldefar kunne ha svensk opphav, men det vet vi egentlig ikke. 

 

Er det noen der ute som kunne hjulpet meg på veien til å finne min ordentlige tippoldefar eller har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lete?

På forhånd takk!

Mvh 

Ingerid

2f7c73ae-e1cb-477a-bc7e-99ef2e86979a.jpg

 

Dåpsattesten skal vel inneholde opplysningene som står ved dåpen.

 

Du skriver at det på dåpsattesten står at 

Georg Walfred Larsen var avsatt fyrbøter.

 

Det står  ingenting i kirkeboken om at han var avsatt fyrbøter.

 

Det står heller ikke at Georg Walfred Larsen bodde i Olav Tryggvason's hjem.

Det står D/S Olav Trygg. Thjem.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingerid Synøve:  På FamilySearch.org, finner vi en Georg Walfred født 16 august, 1904 i Kastlösa (Kalmar län, Sverige) som en mulig kandidat for din tippoldefar.  Foreldrene var Lars Johan Mattsson og Alma Sjöberg. Så Georg sitt etternavn skulle derfor bli Larsson.  I perioden fra 1906 til 1920, bodde familien i Dörby i Kalmar.  To get this information, write Georg Walfred in the space for "First Names" - then leave the spaces for "Last Names" and "Birth Year (Range)" empty.  In the space for "Birthplace, enter Sweden. Disse opplysningene er hentet fra "Sweden Household Examination Books, 1880 - 1920."  Håper du tilgir meg for å bruke en blanding av Norsk og Engelsk.

Med Vennlig Hilsen,

Roar (SW Michigan, USA)

Endret av Roar Tvetmarken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Roar Tvetmarken skrev:

Hei Ingerid Synøve:  På FamilySearch.org, finner vi en Georg Walfred født 16 august, 1904 i Kastlösa (Kalmar län, Sverige) som en mulig kandidat for din tippoldefar.  Foreldrene var Lars Johan Mattsson og Alma Sjöberg. Så Georg sitt etternavn skulle derfor bli Larsson.  I perioden fra 1906 til 1920, bodde familien i Dörby i Kalmar.  To get this information, write Georg Walfred in the space for "First Names" - then leave the spaces for "Last Names" and "Birth Year (Range)" empty.  In the space for "Birthplace, enter Sweden. Disse opplysningene er hentet fra "Sweden Household Examination Books, 1880 - 1920."  Håper du tilgir meg for å bruke en blanding av Norsk og Engelsk.

Med Vennlig Hilsen,

Roar (SW Michigan, USA)

 

Georg Walfred Larsen var ca 28 år da

Kjell Walter ble født i 1924.

Da må han være født ca 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 15.47, Grethe Flood skrev:

Det står vel ungkar d/s fyrbøter - det vil si fyrbøter på dampskip. Og så står det vel d/s trygg - som vel må være dampskipet "trygg"? Jeg kan ikke se at det står noe om Olav Tryggvasons hjem i Trondheim ved dåpen. 

 

På 20.10.2017 den 17.55, Grethe Flood skrev:

Kan dette være båten Georg var om bord på?

https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Olaf_Trygvesøn»

 

Jeg så også dette med fyrbøter og Olav Tryggvasons hjem, se #5 og #6. Kan sjømannsruller for Trondheim gi noen svar? Jeg kan ikke se at det er skannede sjømannsruller fra Trondheim tilsvarende det som finnes for eksempel for Oslo og andre byer i den perioden som er aktuell her - 1920-tallet.

 

Jeg kom ellers over denne Georg Walfrid på FS, men dette er vel aller mest et skudd i blinde:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSGC-Y3WK-D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.