Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Rudsholmen i Hurdal, f ca 1773, Overconstabel ved Artilleriet


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Grete,

 

det var litt av en jobb, både av deg og det Grethe B gjorde tidligere. Og du har jo helt rett, selv om dette kanskje ender opp uten å ha noe med "vår" Peder Pedersen å gjøre, er det jo et veldig nyttig arbeide for noen.

 

Jeg har også gått igjennom skifteregistrene i Gran og Hurdal for Skrukklia, Søgardn og Gjefsen, men blant det jeg har sett er det ikke så mye som er relevant. Nå er de organisert litt i hytt og pine. så det er ikke alle som står på høvedbølet. For å gjøre det litt mer interessant, fant jeg der en Peder Pedersen til, yngre sønn av Peder Christophersen på Søgardn Skrukkli som var 24 år i 1793. Det vil jo da være nok en Peder Pedersen i Skrukklia som kan være blandet sammen med noen av de andre.

 

SAH, Hadeland og Land tingrett, J, 1659-1900, s. 7527

 

Jeg har ikke funnet noe på Gjefseneie om skifter (i hvertfall ikke blant skiftekortene, men det er sagt at mange av dem har brent), men siden det er på en husmanssplas er det kanskje ikke å forvente.

 

Forøvrig, i Hurdalsboka er Iver Pedersen i Jeppedalen (din nummer 4) sagt å være Iver Persen Helmeneie, født 1742. Kan det bety at Helmen(eie) i Gran også er en gard vi bør se på?

 

Det er jo fortsatt ingen direkte forbindelser mellom Rudsholmen og disse (eller de andre Peder Pedersen) folkene, og det er det vel heller ikke sikkert vi finner. Jeppedalen og Vestli er i hvertfall mye nærmere Rudsholmen enn Skrukklia, og både "Torlinna" og Marthe, døtre av Christopher Pedersen Alvbakken/Sørgardn Skrukkeli var jo gift med husmenn på Rustad. Så det ville jo ikke være så underlig om det ble en forbindelse her, og det er kanskje mere logisk med dem enn for mange andre Skrukkelifamilier. Så dette høres sannsynlig ut, selv om det jo ikke blir en konklusjon.

 

Skal se litt på fadderne for de i Jeppedalen og på Rustad i den yngre generasjonen, men det blir jo kanskje litt langt uti til at det er naturlig at de bruker faddere fra Rudsholmen? Det er vel ikke sikkert vi kommer så mye lengre nå, om vi ikke slumper borti Peder Pedersen d.e eller d.y. i en folketelling eller et annet sted?

Endret av Per H Skaug
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Peder Olsen Grasbakken ble trolovet 12. nov. 1775 og gift 5. juli 1776 i Gran med piken Ragnil Christophersdatter fra Grinakereie. Hvis dette er den samme som giftet seg ca 1740 med Berte Jonsdatter (ifølge Randi Bjørkviks arkiv #21) var han en mann godt oppi årene.

 

 

Gran, Ministerialbok nr. 4 (1759-1775), Trolovede 1759-1775, Side 159

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#52

Jeg antar at det er samme Ragnild som i 1801 var losjerende på Sørgarden - enke etter første ekteskap og nøt almisser av sognet. Hun døde i 1804 i sitt 80. år. Det betyr at hun var født 1724-25 og dermed over den fertile alder i 1776.

Hvis dette er rett person peker hennes alder i retning av at hun var gift med den Peder Olsen Grasbakken som først var gift med Berte Jonsdatter.

 

Randi Bjørkvik er også inne på det samme:

Peder Olss 1776 g.tif

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grete, det er nok da den samme.

 

For å komplisere ting en del, har jeg funnet en yngre Peder Pedersen Gjefsen(eie), antageligvis bror til Engelbret Pedersen Helgagersbraaten som opptrer titt of ofte i begynnelsen av 1800. Det kan jo være den samme som den gamle mannen på Gjefseneie, som vi kanskje trodde kunne være identisk med Peder Pedersen Grasbakken og far til brødrene på Rudsholmen. Finner du noen av disse hos Randi Bjørkvik, kanskje vi kan luke dem ut?

 

Her er diverse Pernille Pedersdatter, som kanskje passer inn på grunn av oppkalling.

Pernelle Pedersdatter, Kongild under Gjefsen, begravet 1790, født 1748 https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000118813

Pernille Pedersdatter, Gjefseneie på Gran. Født 1800, begravet 20 Sep 1801 i Gran https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000119953

Pernille Pedersdatter Gjefseneie, fadder i 1858 https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000002686912

 

Diverse barn av en Peder Gjefsen eller Gjefseneie

1829 Jacob Pedersen Gjefseneie sønn Peder døpt og død . Moren Anne Iversdatter https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000001383960

1799 Ingeborg Pedersdatter Gjefsen, Fadder

1799 Anders Pedersen Gjefsen, Fadder

Ole Pedersen Gjefseneie, f 1749, begravet 3 Oktober 1810 Kan dette være en annen sønn av Peder Iversen Gjefseneie? https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000121235

 

1799 Peder Olsen Gjefseneie, fadder. Kan dette ha noe med Peder Olsen Grasbakken å gjøre?

 

Her er en Peder Pedersen Gjefseneie. Det kan være den samme som sønnen til Peder Iversen Gjefseneie, som vi trodde kunne være faren til brødrene på Rudsholmen.

Peder Pedersen Gjefseneie og Anne Mathea sønn Ole i 1811 https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000000073884

Peder Pedersen Gjefseneie, fadder for Engelbregt Pedersen Helgagersbraathen’s datter Marie i 1814 https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000000077351

(De er faddere for hverandres barn, og antageligvis brødre).

Peder Pedersen Gjefseneie, og Anne Mathea sønn Christian dpt 3 April 1814 https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000000077597

Peder Pedersen Gjefseneie og Mathea Olsdatter sønn Peder, dpt 27 April 1817 https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000000109811

Peder Pedersen Gjefsen, fadder i 1854 https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000004510477

(må jo da eventuelt være en sønn, siden den gamle mannen på Gjefseneie da allerede var død)

 

Jeg holder forøvrig på med en oversikt over familien på Rudsholmen (Peder og Jon, og deres søsken og barn) og har brukt en del tid på å lete dem opp. Setter den opp i samme format som du gjorde med Peder Iversen sine barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, da kan vi jo slå fast at Ingebret ikke er i slekt med vår Peder Pedersen, sønn av Peder Iversen. Men det er jo fortsatt en mulighet, kanskje en sannsynlighet, at denne Peder Pedersen Gjefseneie som er nevnt i #54 er identisk med den Lægd Peder Pedersen Gjefseneje som ble begravet, 92 år gammel 7 August 1831 og at vi dermed ikke har funnet han som gikk turen til Kristiania og Hurdal. Det passet kanskje litt for perfekt, og da er det vel fortsatt en usikkerhet hvem det er, og om han er identisk med Peder Pedersen, sønn av Peder Iversen Gjefseneie.

 

Ellers har jeg også funnet Peder Iversen Gjefsen nevnt et par ganger i Gran.

Peder Iversen Gjefsen, fadder i 1726 for Tord Olsen Sørums datter Guri  https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000007076888

 

 

Peder Iversen GjefsenE, trolover 1752 for Ole Erichsen Brønsås GjefsenEje og Kari Hansdatter https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000001398344

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å sortere de mange Peder Pedersen på Gjefsen og i Skrukklia litt bedre. Det vil nok være noen av dem som er identiske, eller at det som er satt opp er koblet om med feil personer. Men det kan sikkert være nyttig, og kan helt sikkert bygges videre på.

 

  1. Peder Pedersen bruker på Elvbakken under Skrukklia 1745 til 1765, nevnt i Hurdalsboka som svigersønn i Nordgardn Skrukklia og gift med Kjersti Andersdatter Nordgardn. etter hans antagelige sønn Mads Persen ble Kristoffer Persen (som kom fra Gjefseneie, nevnt i #41 og sønn av Peder Iversen) bruker på Elvbakken

  2. Peder Pedersen Grasbakken under Skrukklia, død 1785 nevnt i #39

  3. Peder Pedersen Grasbakken under Skrukklia/Oppgardn gift med Mari Jonsdatter Lundberg med sønn Ole født i 1780 (kanskje Ole Pedersen Ramm) nevnt i #40. Det er mye navnelikhet her med familien som ender på Rudsholmen. Randi Bjørkvik sier dette er den samme som Peder #6, og at han derfor er sønn av Peder Olsen

  4. Peder Pedersen i Skrukklia gift med Marte Monsdatter, faren i 1727 som er nevnt i #41 (kanskje bror til Ole Pedersen Sørum i Gran, mye felles faddere)

  5. Peder Pedersen i Skrukklia f 1727, dpt 14 Sep 1727 (sønnen av #4, som er nevnt i #41) https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000007078073

  6. Peder Pedersen øvre Grasbakken i Skrukklia, levde i 1772 og sønn av Peder Olsen (jfr tingbok # 32 og 35)

  7. Peder Pedersen, yngre sønn av Peder Christophersen på Søgardn Skrukkli som var 24 år i 1793 (altså født ca 1767). SAH, Hadeland og Land tingrett, J, 1659-1900, s. 7527
  8. Peder Pedersen fra Gjefseneie som er død 1831 (selv om det jo ikke er sikkert denne hadde familie i Skrukklia eller Hurdal i det hele tatt men det passer med alderen på vandreren i Børger Jonsens dagbok) nevnt i #40. Kanskje identisk med Peder, sønn av Peder Iversen Gjefseneie døpt 24 jan 1746?
  9. Peder Pedersen Gjefseneie, gift med Anne Marthe Olsdatter, sønner Ole f 1811, Christian f 1814 og Peder f 1817 nevnt i #54. Han virker ung til å være identisk med Peder # 8 som døde 1831 som 92 år, men kunne jo være en sønn.

 

Jeg heller jo mest til at nummer 3 kan være den som er far til familien på Rudsholmen, men at han var sønnen til Peder Iversen Gjefseneie. Det passer jo veldig godt med at han kan ha flyttet tilbake til Gran som enkemann og derfor er identisk med ham i 8. Da passer det med det Børger Jonsen beskriver, og jeg kan godt forstå at Randi Bjørkvik kan ha blandet folk sammen med så mange Peder Pedersen. Det er jo kanskje faren med denne hypotesen også, at jeg prøver å få ting til å passe sammen litt mer enn det kanskje er kildemateriale til.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt dette her. Et innspill til Peder Iversen Gjefseneie. Det vi vet er at han bodde på en plass under Gjefsen og at alle barna hans endte i Hurdal (#50). Siden vi også vet at Gjefsen hadde plasser i Skrukkelia er det nærliggende å tro at det var her han holdt til hele sitt voksne liv. På hvilken husmannsplass bodde familien på, det hadde vært fint å finne ut. Utfordringen med sønnen Peder Pedersen Gjefseneie er at det ikke finnes spor etter han - finnes ikke som fadder for sine søskens barn. Det er nærliggende å tro at han døde tidlig eller så må han i perioder ha bodd annet sted.

 

Peder Pedersen (vandreren i 1829 #3) sine barn hadde tilknytning til Hurdal. De bør være født i Hurdal / Skrukkelia siden de ikke finnes døpt i Gran (unntatt Pernille - hvis P.P gift med Marie Jonsdatter er rett person, noe jeg tror). Ellers kan familien ha bodd annet sted før de kom tilbake til Hurdal.

Når Peder i 1829 sa han 'sku hemmat tæ Hadeland', hva mente han egentlig? Skrukkelia hørte med til Hadeland til 1777, og sikkert lenger på folkemunne. Hva sa folk som f.eks. bodde i Skimten eller Falla på denne tiden - at de bodde på Hadeland? Hvis Peder bodde i dette området er vel utfordringen at da hadde dagbokforfatteren Børger Johnsen Rustad visst det og skrevet det ned, og det finnes ingen Peder i rett alder gravlagt i Hurdal.

Hva som ble sagt og hva Rustad visste eller ikke får vi aldri vite. Vi får være glade for at han noterte det ned i det hele tatt, for uten opplysningen om Peders vandring, og besøk hos sine barn, hadde det vært helt umulig å komme noen vei.

 

Edit:

Må legge til at Skrukkelia hørte til Gran til 1840, men ble geistlig flyttet over til Hurdal i 1777. Dvs at i 1829 var Skrukkelia fortsatt en del av Hadeland.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige familemedlemmer for Pernille Pedersdatter # 39, hvis det er dem som dro fra Hurdal til Aker.

 

Jeg har ikke funnet foreldrene til Ole og Peder i Aker ved FT I 1801, altså må de da ha vært et annet sted (som for eksempel Hurdal). Har heller ikke funnet noen andre passende på Østlandet.

 

En Pernille Pedersdatter, enke trolovet med Ole Olsen 30 Mai 1813, enkemann i Ministerialbok for Aker prestegjeld 1810-1819, side 215a, mannen død før bryllupet. Spørsmålet er jo hvor sannsynlig det er at hun er enke etter en Ole Olsen, og så forlover seg med en ny Ole Olsen som enke?

 

En Pernille Pedersdatter er død 1814, begravet 31 Juli 1814 50 år (f ca 1764), Fattiglem på Ellingrud  i Aker Ministerialbok for Aker prestegjeld 1810-1819, side 283 b

 

En Ole Olsen Fjeldstad, skomager og enkemand, fødested Ravnsborgseje, bosted Næseie, d 1 5 1879, født 1803 Ministerialbok for Asker prestegjeld, Asker sokn 1879-1896, side 157 (Det er jo ingen tilknytning til navnet Fjeldstad, så det er nok ganske usannsynlig, men jeg holder det i bakhodet. Det er jo bosted Næseie som fikk meg interessert)

 

En Peder Olsen, begravet i Garnisonskirken i Oslo, 18 Desember 1807 (1/2 år gammel), bosatt I Akersgaten Ministerialbok for Garnisonsmenigheten, Akershus slottsmenighet 1777-1809, side 171 Er det den samme som Peder Olsen i #39, kan Ole Olsen og Pernille ha flere barn født og døpt I Garnisonskirken, og da bodde vel Ole Pedersen Ramm der. Da kan man kanskje finne noe fadderbruk.

 

En Inger Olsdatter 66 år ved FT i 1865, født i Ager (hvis dette er riktig person, ville hun ha vært 1 år når hun flyttet til Ager fra Hurdal, så det er godt mulig hun ville ha sagt fødested Ager ved FT I 1865) har understøttelse, g m Halvor Kristensen 78 år har understøttelse, sønn Ole Halvorsen, forpakter, 32 år i 1865, på Bråten, Abildsø Folketelling 1865 for 0218bP Østre Aker prestegjeld, 0094 Braaten

 

Jeg leter etter Ole Halvorsens fødsel, for kanskje å finne ut mer om denne Inger Olsdatter, hvor og når de ble gift, og om hun kan være Inge Olsdatter i # 39. Nå er jo hverken Inge(r) eller Ole så sjeldne navn, så det trenger jo ikke bety noe.

 

Vil prøve å finne mere om disse og kanskje andre barn, før jeg konkluderer om Pernille og lager ferdig oppsettet mitt. Håper jeg finner noen ledetråder her.

 

Forøvrig er det jo interessant at Pernille var et navn brukt på Gjefseneie I flere generasjonr,og jeg har også sett mange husmenn som het Iversen der. Disse kunne jo være søsken eller slektninger til Peder Iversen, uten at jeg har sett noe nærmere på dette ennå.

 

Til kommentaren din i #52: Husk på at dagbokforfatteren bodde nede ved Hurdalsjøen, kanskje det som han sa om Skrukklia var preget av det? Og at de de øverste plassene som Skimten kanskje ikke ble regnet som Skrukklia, uten at jeg er spesielt lokalkjent. Kanskje Grasbakken var en av de mange unevnte plassene som bare kaltes Gjefseneie, så kanskje de navnene bare går omhverandre før de ble lagt under Skrukklia? Så det kan jo være som du sier, at disse folkene hele livet bodde i Skrukklia, at det var bare grensene som ble flyttet.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om de i Aker er rette personer, men siden de ikke er gravlagt i Hurdal må de ha flyttet.

Ved FT 1801 var også Ole Olsens far en del av husholdningen. Jeg finner heller ikke Ole Alvsen gravlagt i Hurdal, så de har kanskje tatt med seg gamlefar på flyttelasset?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Peder Pedersen var i Christiania i 1826 også (#3). Det bør sjekkes hvem Berthe Marie Olsdatter er, kanskje er hun datter av Ole Olsen og Pernille Pedersdatter, eller av Pernilles bror, Ole Pedersen, av første ekteskap? Ellers har Ole Pedersen en sønn Niels, som var gammel nok (konfirmert) til å være fadder i 1828. Ole Pedersen var jo enkemann da han ble gift med Berte Olsdatter i 1814 (#10).

 

 

Faddere for Ole 1826 (#5):

Faddere: Berthe Olsdatter - Ole Ramms hustru på Hammersborg, Ingeborg Jacobsdatter – Anders Olsens hustru på Hammersborg, Paul Nielsen hos Madam Holler, Ole Ramm på Hammersborg og faderen (Peder Pedersen).

 

 

Faddere for Johannes 1828 (#1):

Barnets  moder, piken Berthe Marie Olsdatter hos Major Krohg, Ole Pedersen på Hammersborg, og hans sønn Niels Olsen sammested, Svend Halvorsen på Hammersborg.

 

 

Faddere for Hans 1830:

Berthe Olsdatter – Ole Pedersen Ramms hustru, Ole Pedersen Ramm, Ingeborg Jacobsdatter – Anders Hansens hustru, Marie Larsdatter – enke etter Christian Hansen, Niels Sørensen.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lete etter Niels og Berthe Marie, de hadde jeg oversett.

 

En Ole Olsen Næs er død 24 September 1809, 6 år gammel (det vil si født 1803) SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 364 Det stemmer vel godt med ham du fant i #39.

 

Ole Olsen Næs(ten?) sin nyfødte og udøbte drengebarn, 15 September 1811 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0011: Ministerialbok nr. 11, 1810-1819, s. 268 

 

Jeg lette egentlig etter Ole Olsen (faren) sin død, for å se om dette ville passe med at Pernille Pedersdatter var enke i 1813 (#59). Da må han jo være død mellom 1811 (1809 om det udøbte drengebarnet ikke er hans) og 1813. Har ikke funnet ham ennå. Skal også se etter Ole Alvsen om jeg finner ham.

 

Men om det ikke er noen av barna til Pernille og Ole som levde opp, blir det vel vanskelig å konkludere en eller annen måte.

 

Aker i denne tiden er heller ikke den beste kirkeboken å lese, den er både utydelig og dårlig kontrast. Samtidig skulle jeg gjerne sett at menighetsrådet hadde bevilget penger til presten slik at han kunne kjøpe en linjal. Det hadde kommet godt med...

 

Endret av Per H Skaug
Ikke funnet Ole Olsens død ennå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (ennå) ikke funnet Berthe Marie konfirmert, i hvertfall ikke i Garnisonskirken. Har sett igjennom fra 1815 til 1828. Skal se i Aker også, om det skulle være en datter av Ole Olsen og Pernille Pedersdatter.

Har funnet Niels Olsen konfirmert den 22 April 1827, f 16 Okt 1812, døpt 13 Nov 1812, sønn av Ole Nielsen og Berthe Olsdatter, oppholder seg hos stedfaren snedkerarbeider og afskediget Musketer (?) Ole Pedersen på Hamersborg SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1820-1828, s. 288-289

Niels var altså en stesønn, og selv om det er godt å ha funnet ham, hjelper det oss ikke lengre på vei. Jeg kommer nok til å se etter dåpen i alle tilfelle, for å se om jeg finner noe der. Ole Nielsen må jo da være død forholdsvis kort tid før bryllupet mellom Ole Pedersen og Berthe Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Grete Singstad skrev:

Jeg ser at Peder Pedersen var i Christiania i 1826 også (#3). Det bør sjekkes hvem Berthe Marie Olsdatter er, kanskje er hun datter av Ole Olsen og Pernille Pedersdatter, eller av Pernilles bror, Ole Pedersen, av første ekteskap? Ellers har Ole Pedersen en sønn Niels, som var gammel nok (konfirmert) til å være fadder i 1828. Ole Pedersen var jo enkemann da han ble gift med Berte Olsdatter i 1814 (#10).

 

Faddere for Ole 1826 (#5):

Faddere: Berthe Olsdatter - Ole Ramms hustru på Hammersborg, Ingeborg Jacobsdatter – Anders Olsens hustru på Hammersborg, Paul Nielsen hos Madam Holler, Ole Ramm på Hammersborg og faderen (Peder Pedersen).

 

Ser jeg har gjort to feil - feilkobling i hjernen. Det var en annen Ole Olsen på samme side som var enkemann, og faderen i denne sammenheng var jo selvsagt barnets far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

nå forstår jeg litt bedre hva du mente, jeg trodde jeg hadde oversett at Ole Pedersen var enkemann ved brylluppet. Men det var han altså ikke.

 

Det ser jo ut som om Berthe Olsdatter hadde sønnen Niels Olsen med Ole Nielsen før hun ble gift med Ole Pedersen.

 

Jeg har ikke funnet annet enn denne Niels Olsen født 1812 i FT 1865 i Aker og Olso, da var han ugift bakersvend. Det kan jo være den samme, men det er jo langtfra sikkert. Folketelling 1865 for 0301 Kristiania kjøpstad

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig Niels Olsen, f 16 Oktober 1812, døpt 13 Nov 1612, uægte søn af Pigen Berthe Olsdatter i Pebervigen. Som barnefader er .... (?) Ole Nielsen, kudsk (?) for Morten Anker. Faddere er Dorthe Hansdatter, Maria Clemetsdatter, Maren Kundsdatter, Lars Johnsen, John Hansen SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. 2, 1810-1814, s. 92-93

 

Interessant nok, på motstående side er døpt en Berthe Marie, datter av Ole Hansen og Sidsel Frederiksdatter i Pebervigen. Uten at det trenger å være annet enn tilfeldigheter, kan det vel være en nabopike som da også er fadder for Berthe Olsdatter sin svoger Peder Pedersen sin sønn Johannes. Men den er nok litt for tilfeldig.

 

Så lenge Ole Pedersen ikke var enkemann ved vielsen med Berthe, er det neppe noen grunn til å tro at Berthe Marie skal være en (uekte) datter av Ole Pedersen. Det  er neppe en søster av Berthe Olsdatter med nesten identisk navn, så hun KAN jo være en datter av Ole Olsen og Pernille Pedersdatter - eller en helt annen, kanskje en bekjent.

Endret av Per H Skaug
Format
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pigen Berthe Olsdatter i Pebervigen. Som barnefader angaves Ole Nielsen, kudsk for Morten Anker."

 

Var greit å få denne Niels ut av verden, og nå er det vel ikke så mye mer å hente rundt Ole Pedersens liv og levnet. Vi får håpe søsteren Pernille dukker opp, hvis hun ikke flyttet til Eidsvoll, da blir det verre.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete og Grethe (og eventuelt andre),

 

her er det jeg sålangt har om Peder Pedersen og etterslekten i et litt ryddigere format. Har fortsatt igjen å lete opp Ole Pedersen sin eventuelle etterslekt, og jeg skal fortsatt bruke tid på Pernille Pedersdatter. Takk for de mange innspill, hadde aldri kommet hit uten deres hjelp! Formatteringene når jeg klipper og limer blir ikke helt perfekt, men det kan i hvertfall jeg leve med.

 

Peder Pedersen Grasbakken

 

Antageligvis sønn av Peder Olsen Grasbakken eller Peder Iversen Gjefseneie.

 

Det er en utfordring med å følge denne husmannsslekten på slutten av 1700 tallet. De tidlige kirkebøkene for Hurdal mangler på grunn av at kirkebøkene for Eidsvoll, som Hurdal var en del av inntil 1777, brant i 1883. Skrukklia, der Peder Pedersen bodde mye av livet var en del av Gran inntil 1777, så noen kirkelige hendelser finnes i kirkebøkene der. I tillegg ser vi at folk i Skrukklia flyttet mye mellom de forskjellige plassene, som kompliserer identifisering og familieforhold.

Randi Bjørkvik har notater om Peder Pedersen Grasbakken som sønn av Peder Olsen Grasbakken, men på grunn av de mange Peder, er det mulig fremstillingen hennes ikke er helt korrekt. Ved Peder sitt andre bryllup i 1785 var en av troloverne Christopher Pedersen Alvbakken, som var sønn av Peder Iversen Gjefseneie. Er det sønn av Peder Iversen Gjefseneie, vil denne Peder være identisk med Peder Pedersen, døpt 24 jan 1746 fra Giefseneie i innlegg # 50.

 

En av de viktigste kildene for familieforholdene til Peder Pedersen er en del notater fra Børger Johnsens dagbok: «1829, 21. september saae jeg manden Peder Pedersen, John Rudsholmens fader, 89 aar gammel. Han har i denne sommer været i Christiania hos sine sønner Ole og Peder. Nu har han vært i Sollien hos sin datter og paa Holmen hos sin søn, og vandrer om Skrukkelien tilbage til sit hjem paa Hadeland.» 

Notert 9. nov. 1830: «I dette Efteraaret er Peder Pedersen, John Rudsholmens Broder hidflyttet fra Christiania for å bygge på Holmen.»

Notert 12. mars 1835: «Peder Pedersen Ruudsholmen, død.»

Se nb.no: «Dagbog over mærkværdige Hændelser og Tildragelser som ere passerde i min Levetid» Varig lenke: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013050708014

 

Peder Pedersen, 89 år i 1829 fra Børger Johnsens dagbok KAN være identisk med Lægd Peder Pedersen Gjefseneje begravet 7 August 1831, 92 år gammel i kbok for Gran SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1824-1842, s. 862-863 Det stemmer med alder

 

Peder Pedersen fra Grasbakken i Skrukkelia giftet seg 30 Oktober 1764 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1759-1775 (0534P), side 172 b i Gran med Mari Jonsdatter Lundberg. Trolovere var Niels Larsen Opgaarden og Peder Christophersen Søgadn, Skrukkli.

 

Her er Mari Jonsdatter, begravet i 1783 mens hun var i Løvlien Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P), Mari Jonsdatter (Dette dødsfallet passer inn med at Peder Pedersen er enkemann når han gifter seg om igjen i 1785). 

 

Hennes familie: Jon Knudsen Lundberg hadde barn Anne med Kirsti Olsdatter dpt 13 April 1738 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 faddere blant annet Jon Olsen Holter, Ole Olsen Gjefsen.  Jon Knudsen hadde også barn Ole dpt 19 Juni 1740 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744, side 118 og Knud, dpt 28 Februar 1734 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744, side 31.  Ikke funnet dåp til Mari Jonsdatter, som datter av Jon Knudsen Lundberg, men Randi Bjørkvik har sagt hun var datter av Jon Knudsen g.ca 1734 med Kjersti Olsdatter, og født ca 1736 i Lundberg.  Jon Knudsen, sønn av Knud Jonsen Lundberg var døpt 16 Juli 1713 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), side 52 a med fadder bl.a. Ole Jonsen Lundberg

 

Pernille Pedersdatter

 

Døpt 1 Desember 1765 i Gran, datter av Peder Pedersen og Mari Jonsdatter SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1759-1775, s. 69 

Pernille Pedersdatter Lundberg fikk datteren Mari, døpt 3. aug. 1794, med gift mann Hans Døhlie fra Ullensaker. Faddere: Joen Giødeningssæter, Per Madsen Giødeningssæter, Anders Wolleggingen, Ingeborg Rasmusdatter Rugroten, Ingeborg Anisdatter Røsaasen. Mari Hansdatter Lundberg døde 4 mnd gammel, jordfestet 7. des. 1795. SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 46  SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 59

 

Pernille var på Lundberg da hun giftet seg med soldat Ole Olsen Alvbakken i Hurdal 28. des. 1795. Forlovere var Johan Lundberg og Gulbrand Norengen. SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 103  

 

Barn:

1.     Ole, død åtte dager gammel, jordfestet 9. sept. 1798. Trolig hjemmedøpt og død før stadfestelse i kirka. SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 61

2.     Inge, døpt 14. sept. 1800 fra Alvbakken. Faddere: David Sanna, Mads Lundberg, Johan Bratlien, Margrethe Olsdatter Bratlien, Kiersti Persdatter Sanna. SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 86 (Fadderne fra Sand er Pernilles søster og svoger, om identifiseringen er rikitg)

 

Familien ved 1801-tellingen i Hurdal. Ole Olsen husmann med jord og sagmester på Fjeldsjø priviligerte sagbruk. Ole og Pernille begge oppgitt å være f ca 1765.  Ole og Pernille er ikke funnet død i Hurdal, og det er heller ingen flere barn som er døpt der. 

 

Det finnes et par i Aker ved samme navn som døper to barn som kan være identisk med disse to: Ole Olsen Næs-eie og Pernille Pedersdatter får døpt sine sønner Ole 3. juli 1803 og Peder 23. aug.1807 i Aker. De var ikke nevnt i Aker ved FT i 1801, det eneste paret ved siden av Pernille og Ole fra Hurdal som kunne passe er et par på garden Kinde i Ringsaker (Denne Ole var muligens sønn på garden). De etterfølgende paragrafer avhenger av at dette er riktig identifisering av Pernille, og trenger ytterligere bekreftelse.

 

3.     Ole Olsen (?), f 3. Juli 1803 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 169 Ole Olsen Næs, er død, 6 år gammel i 1809 i Aker SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 364

 

4.     Peder Olsen (?),  f 23. Aug.1807 i Aker SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 201

 

Pernille Pedersdatter, enke, trolovet med Ole Olsen 30 Mai 1813, enkemann i Ministerialbok for Aker prestegjeld 1810-1819, side 215a, mannen død før bryllupet.  Pernille Pedersdatter er død 1814, begravet 31 Juli 1814 50 år (f ca 1764), Fattiglem på Ellingrud  i Aker Ministerialbok for Aker prestegjeld 1810-1819, side 283 b

 

John Pedersen (Rudsholmen)

 

F ca, 1768/1770 (fra bryllup og begravelse, ikke funnet døpt i Gran, manglende kbok i Hurdal)

 

John Pedersen, ungkarl, g 9 Desember 1812 med enke Anne Haagensdatter Rudsholmen. Trolovere Niels Davidsen og Gulbrand Joensen Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812, Viede, side 117

 

Anne Haagensdatter var enke etter Ole Nielsen, enkemann fra Vestli, på Rudsholmen. Da hadde datteren Inge Marie Olsdatter, født 1800, som ble gift med Peder Pedersen Rudsholmen (John’s bror ble altså gift med hans stedatter). Anne Haagensdatter døde 27 Januar 1820

John Pedersen Rudsholmen, enkemann, 54 år (f ca 1768) gift 24 April 1822 i Hurdal med Marthe Gulbrandsdatter på Rudsholmen, 45 år (f ca 1777), enke, trolovere Gulbrand Rudd, Ole Hansen Ruud Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1815-1828, side 404-405

John Pedersen Rudsholmen, husmann, død 31 Jan, begravet ved Hurdal kirke 8 Februar 1846, 76 år gammel (f ca 1770). Ministerialbok for Hurdal prestegjeld, Hurdal sokn 1846-1859. dødsfall, side 138

Ikke funnet i FT i 1801. Ingen barn funnet.

 

Kirsti Pedersdatter (Lundberg)

 

F. ca 1771, ikke funnet døpt i Gran, manglende Kbok i Hurdal

 

Kirsti Pedersdatter g.m David Jørgensen Sand 21.April1793 i Hurdal. SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 101  . Hun døde 25.4.1862 på Sollien Nannestad. SAO, Nannestad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. I 12, 1860-1872, s. 162

 

Barn, døpt i Hurdal:

  1. Lars f. 1795 på Sand. Faddere: Lars Larsen Saugen, Hans Gullichsen Fagerlie, Juest Juestsen Fagerlie, Mari Davidsdatter Sanna, Marthe Jørnsdatter Sanna
  2. Anne Maria f. 1796 på Sand. Faddere: Gulbrand Sanna, Lars Larsen Saugen, Iver Persen Saugen, Mari Davidsdatter Sanna, Marthe Jørnsdatter Sanna
  3. Inge f. 1797 på Sand. Faddere: Guldbrand Sanna, Olsen Lundbye, Ole Enersen Ruud, Mari Davidsdatter Sanna, Marthe Jørnsdatter Sanna. Fattiglem på Melbyeie i Nannestad ved FT i 1865 Folketelling 1865 for 0238P Nannestad prestegjeld
  4. Peder f. 1800 på Sand. Faddere: Lars Saugen, Jørn Persen Sanna, Ole Pedersen Sanna, Mari Pedersdatter Sanna, Magnil Jørnsdatter Sanna.
  5. Anne f. 1802 på Sanna. Faddere: Guldbrand Sanna, Ole Rudsholmen, David Holmen, Mari Sanna, Marte Jørnsdatter Sanna

 

Folketelling i 1801 på Sand Folketelling 1801 for 0239P Hurdal prestegjeld, 0010 Sand

 

Peder Pedersen (Rudsholmen)

 

f. ca 1773 (49 år ved vielsen) gift den 24 April 1822 med Inger Maria Olsdatter på Rudsholmen i Hurdal, som ble døpt 15 Desember 1799. Hun var datter av John Pedersen Rudsholmen (broren til Peder) sin kone Anne Haagensdatter i hennes første ektskap.

 

Inger Maria finnes igjen på Rudsholmen i både 1801 og 1865 Folketellingene, mens Peder ikker er funnet i 1801 folketellingene.

De flyttet til Stange i Eidsvoll i 1822, fra Afgangslistene i Kirkeboken i Hurdal. De flyttet senere til Oslo, der de er meldt innflyttet til garnisonskirkens menighet den 21 November 1825 SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1824-1830, s. 16-17. Her er Peder listet som snekkerarbeider og Afskediget Artillerist.

Ved sønnen Johannes sin dåp ble Peder beskrevet som Snekker og afskediget Overconstabel. De flyttet tilbake til Hurdal i 1830, hvor Peder døde i Hurdal den 20 Mars 1835 Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1828-1845 (0239P), side 185. Inge Maria utvandret med sønnen Peder til USA med skipet Refondo i 1868. Passasjerliste, Refondo, 1868

 

Barn

1.     Anne Marie f 1823, konfirmert i Feiring 27.okt. 1839, SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1828-1845, s. 350, død i Hurdal, gift 15 April 1846 med Jens Olsen Nordlia på Rudsholmen og Grindstua Lundby. (nummering på barna blir litt underlig når jeg limer det inn her, men det får være for denne gangen)

 

  1. a.     Olavus Jensen f 21 mai 1846

     

  2. b.     Petter Jensen Parken, f 25 Juli 1852, g med Andrine Olsdatter. Etterslekt

     

  3. c.     Inge Margrete Jensdatter, f 20 Juli 1854, g 23 Desember 1878 med Halvor Johannesen Burås. Etterslekt i Hurdal og USA

     

  4. d.     Olava Jensdatter, f 2 November 1856

     

  5. e.     Hans Kristian Jensen, f 1858

     

  6. f.       Karen Evina Jensdatter Grindstua, f 2 August 1861, døpt 18 August 1868, død 21 Juni 1928, g 19 Juli 1897 med Andreas Larsen Knai. Etterslekt

     

  7. g.     Johanne Marie Jensdatter, døpt 20 Desember 1863, konfirmert 1878

     

  8. h.     Hilda Christine Jensdatter, døpt 24 November 1867, konfirmert 1882, gift i Danmark                                                                                                                                               

     

2.     Peder f 4 nov 1824, konfirmert, gift 1848 med Marthe Olea Johannesdatter Fjeldsjøberget, f ca 1825, utvandret 24 April 1868 med skipet Refondo til Quebec Passasjerliste, Refondo, 1868, død 7 September 1910 i Cottowood, Minnesota.

 

  1. a.     Ingeborg Holman, f 6 Juli 1849 i Hurdal, d 6 Desember 1899 i Cottonwood, Minnesota. G 1871 med Christian Larsen Haugnes fra Hurdal. Etterslekt i USA.

     

  2. b.     Pauline Holman, f 12 Juni 1852 i Hurdal, d 13 Mai 1828 i Cottonwood, Minnesota. Gift med “Andrew Larson” fra Norge. Etterslekt i USA.

     

  3. c.     Anne Kathrina Holman, f 20 August 1856 i Hurdal, d 7 Juni 1935 i Clay, Minnesota. Gidt 13 jan 1878 I Fillmore, Minnesota med “Nels Nilson”, fra Møre og Romsdal.Etterslekt i USA.

     

  4. d.     Olava Holman, f 2 Nov 1861 i Hurdal, d 4 Juni 1943 i Minnesota. G ca 1893 med Andreas Emil Iversen fra Brattlie I Akershus (kanskje Brattlia i Hurdal). Etterslekt i USA.

     

  5. e.     John P Holman, døpt 28 August 1864 i Hurdal, d 1924 i Minnesota. G 5 Juni 1893 med Laura Erickson født I Minnesota av norske foreldre. Etterslekt i USA.

     

  6. f.       Karen Dorthea Holman, f 15 September 1870 i Waupaca, Wisconsin, d 1938 i Cottonwood, Minnesota. G 22 Sep 1890 med Ole Olsand fra Time på Jæren. Etterslekt I USA.

     

3.     Johannes f 5 April 1828, døpt i Garnisonskirken SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1820-1828, s. 410-411 , druknet ved å falle igjennom isen på Hurdalsjøen den 5 Desember 1840

 

4.     Hans f 15 August 1830, døpt i Garnisonskirken, druknet ved å falle igjennom isen på Hurdalsjøen den 5 Desember 1840

 

Ole Pedersen (Ramm)

 

Ole født 1 søndagen etter paaske i 1780 I Hurdal, sønn av Peder Pedersen Opgarden og Mari Jonsdatter.  Da var de bosatt på Oppgarden i Skrukklia Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P), Peder Pedersen sønn Ole SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 6

 

Ole Pedersen og Berthe Olsdatter ble gift i Garnisonskirken den 19 Oktober 1814, med forlovere Reyer Andersen og Gunder Christensen. SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. 2, 1810-1814, s. 208-209

 

Berthe Olsdatter hadde en sønn før hun ble gift med Ole Pedersen (utenfor ekteskap, med Ole Nilsen)

 

Barn:

1.     Nils Olsen, f 16 Oktober 1812, døpt 13 Nov 1612, uægte søn af Pigen Berthe Olsdatter i Pebervigen. Barnefader er Ole Nielsen, kusk for Morten Anker. Faddere er Dorthe Hansdatter, Maria Clemetsdatter, Maren Kundsdatter, Lars Johnsen, John Hansen SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. 2, 1810-1814, s. 92-93

 

Barn av Ole Pedersen (Ramm) og Berthe Olsdatter, døpt i Garnisonskirken:

1.     Ole Peter, født 8. okt. og døpt 29. okt. 1815 Konfirmert Garnisonskirken i 1830 SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1828-1841, s. 26

2.     Maren Oline, født 18. feb. og døpt 14. mars 1819 Konfirmert 1833 i Garnisonskirken SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1828-1841, s. 301

3.     Berthea, født 25. okt. og døpt 25. nov. 1821 Konfirmert Garnisonskirken I 1836 SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1828-1841, s. 309

4.     Marthe og 5.   Helene, gravlagt 27. feb. 1825.

Snekkerarbeider og avskjediget militær Ole Pedersen fra Hammersborg døde 73 år gammel (eller i sitt 73. år) 14. des. 1852. Dvs født 1779/80 og passer derfor godt som sønn til Peder Pedersen og Marit Jonsdatter i Skrukkelia. Navnet Ramm kan være et tilnavn fra den militære perioden. SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1842-1859, s. 35

 

Peder Pedersen (Grasbakken/Oppgaarden) giftet seg på nytt med Anne Jonsdatter Berget, 1. jan. 1785 i Hurdal,  SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 95 Forlovere var Ole Brudstuen og Christopher Alvbakken (sønn av Peder Iversen Gjefseneie, så en bror dersom Peder Pedersen var sønn til Peder Iversen Gjefseneie).

 

Kari Pedersdatter

datter av Peder Pedersen Opgaarden og Anne Joensdatter, ble døpt 30 jan 1785 (Sexagesima) SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 18 Fadderne er Gulbrand Nordengen, Peder Persen Løvlien, Peder Joensen Tømte, Ragnil Olsdatter Opgaarden, Anne Olsdatter Opgaarden.

Kari døde 1 måned gammel, Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P  og ble begravet den 27 Feb 1785 SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 53

Peder’s andre hustru er muligens identisk med Anne Joensdatter Lundberg, 47 år ved begravelsen 3 August 1794. Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 59

 

Så langt, så godt. Dette oppsettet har vel mest nytte for meg, men kommer nok til å arbeide videre på Ole Pedersen Ramm og Pernille Pedersdatter, for å se om det er flere konklusjoner og etterkommere som kan identifiseres. Med navneoppkallingen, tror jeg det er svært sannsynlig at denne søskenflokken er barn av Peder Pedersen og Mari Jonsdatter, og at Peder Pedersen Grasbakken er sønn av Peder Iversen Gjefseneie (siden hans "bror" er forlover i hans annet ekteskap).

Setter pris på kommentarer, selv om det jo er hovedsakelig deres arbeid som ligger bak.

Endret av Per H Skaug
Forbedret formattering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra oppsummert, fint å få samlet all informasjon da det er lettere å søke videre for andre også.

 

Du glemte Peder og Inger Marias sønn Ole, døpt i Garnisonskirken 15. okt. 1826 (død 25. des. s.å.). Du får redigere han inn.

SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1820-1828, s. 218-219

 

Kirsti Pedersdatter og David Jørgensen Sands barn:

 

43 minutter siden, Per H Skaug skrev:

Anne Maria f. 1796 på Sand. Faddere: Gulbrand Sanna, Lars Larsen Saugen, Iver Persen Saugen, Mari Davidsdatter Sanna, Marthe Jørnsdatter Sanna

 

Er temmelig sikker på at Iver Persen Saugen = Iver Pedersen Gjefseneie. Iver m/fam. flyttet mye rundt, dette ser man når hans barn blir døpt og når han opptrer som fadder (#50). Jeg finner ingen andre i samme periode med samme navnekombinasjon - Iver Persen/Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, vet ikke om du har denne opplysningen fra før, men Peder Pedersen er ført i manntallet 1823 for Eidsvoll, på gården Fossum mellom, gård nr. 38.

 

«Mandtal over Gaardbrugere, som enten ere eller formentlig kunne blive stemmeberettigede i Eidsvold Præstegjeld»

 

Kriteriene ser du i vedlagt bilde. Han er ført med navnet Peder Pedersen Rudsholmen.

 

Kilde : Folk og hendinger. 1 : Folk og hendinger i bygda vår, utgitt i 1953.

 

PS: Ta evt. vare på bilder jeg poster, når kvota mi er full må jeg dessverre slette gamle vedlegg, en svakhet når det gjelder forumet.

Manntall for Eidsvoll 1823 (1).png

Endret av Grete Singstad
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#70

Siden vi fikk gårdsnavnet gikk det greit å finne Peder Pedersen i panteregisteret... (kjøp, protest og salg av plassen Haagen registrert på samme side)

Akershus fylke, Eidsvoll i Eidsvoll, Panteregister nr. A Ia (1749-1854), Realregisterside, Side 97

 

...og i panteboka;

 

1822: Skjøte fra Lars Bertelsen til Peder Pedersen Rudsholmen på plassen Haaagen for 200 Spd., samt protest fra Lars Bertelsens sønn Ole Larsen.

SAO, Øvre Romerike sorenskriveri, G/Gb/L0007: Pantebok nr. 7, 1820-1829, s. 138

 

1825: Kommisjonsforlik mellom Peder Pedersen, Jens Larsen, Hans Olsen og Ole Larsen. Peder solgte plassen for 200 Spd.

SAO, Øvre Romerike sorenskriveri, G/Gb/L0007: Pantebok nr. 7, 1820-1829, s. 359

 

Edit:

Fossumgårdene tilhørte Eidsvoll jernverk.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

det var da to veldig gode funn! Lurer på hvordan Peder klarte å skaffe tilveie 200 spesidaler, det kom neppe fra det han hadde tjent som husmann på Rudsholmen før han flyttet til  Eidsvoll!. Må virkelig prøve å finne ut av hva han gjorde i militæret, hvor lenge han var der, og hva han gjorde før han ble gift. Men han var jo 49 år når han ble gift i Hurdal, og hadde jo hatt noen år til å legge seg opp oen penger. Hvordan fant du ham i 1823, antar du ikke bare bladde rundt på måfå?

 

Interessant det du skriver om Iver Pedersen Saugen, det er vel en eller annen sag? Det virker som om det har vært mye trelast arbeidere, både Peder og Ole var jo snekkere og Ole Olsen var sagmester. Det var vel en naturlig ting for det som sikkert var skogfinner i Hurdal og Hadeland, eller om de ikke var finner selv, var de sikkert i samme miljø.

 

Synes også det virker klart nå at Peder Pedersen Grasbakken MÅ ha vært identisk med Peder Pedersen Gjefsneeneie. En ting å ha i bakhodet, er jo at Peder Pedersen var ikke bare sønn av Peder Ivesrsen, han var jo også sønn av Cathrine Pedersdatter. Det kan jo like gjerne være Cathrine som har vært i slekt med Peder Olsen som at det var på farssiden, men det klarer vi vel ikke å finne ut av.

 

Takk for at du nevnte det om bildene, jeg skal kopiere dem mens de fortsatt er der. Har også oppdatert med den Ole jeg hadde glemt å legge inn.

 

Ellers, takk for at du legger ned såpass mye tid på dette. Jeg vet jo hvorfor jeg er interessert, men hva gjør deg såpass interessert i fattige skogsarbeidere i Skrukklia? Selv synes jeg jo at det er mye morsommere og utfordrende å bruke tid på husmenn, enn de tross alt mange flere gardbruker slektene jeg stammer fra. Gardslektene var stort sett mer stedbundne og enklere å følge.

 

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste først. Som regel bruker jeg å grave i dokumenter fra 1600-tallet og tidlig 1700-tall. Og ja, jeg graver ofte etter embetsmenn o.l. for jeg har en god del av dem, men har selvsagt en god dose med gardbrukere og husmenn som de fleste andre. Utfordringen med å finne spor etter husmenn eller folk på 1600-tallet er litt den samme – de er vanskelig å finne.

Jeg sitter ofte med nesa i regnskap- og skattelister, rettsprotokoller eller geistlige kopibøker, noe jeg synes jeg er kjekt, men innimellom får jeg behov for en pause og en annen utfordring, da kikker jeg gjennom spørsmål på DA og ser om jeg kan bidra med noe. Av og til er det moro å utfordre seg selv på områder eller temaer jeg ikke vet så mye om, og det er for meg viktig å holde 1800-tallskunnskapen vedlike når det gjelder metode og kilder, for stadig flere kilder blir tilgjengeliggjort.

Og så liker jeg å løse nøtter og legge puslespill, og jeg gir ikke opp så fort, derfor surrer denne Peder Pedersen fra Hadeland i bakhodet, for jeg tenker at et eller annet sted finnes en kilde som løser det hele.

 

Så til det første spørsmålet. Synd at det er så mange bøker på Bokhylla (nb.no) som kun er tilgjengelig via norsk IP-adresse. Der er det mye gull å finne i bøker og aviser. Peder i Eidsvoll fant jeg ved å søke på navnet Rudsholmen. Kjente til 1823-manntallet fra før, men husket ikke på det i denne sammenheng.

Siden navnet Rudsholmen er lite brukt fungerer et slikt søk greit. Ellers er konkrete navnesøk best (må av og til prøve forskjellige varianter av navnet). Søker jeg f.eks. etter «Peder Pedersen Rudsholmen», får jeg kun opp vår mann eller hans sønn som emigrerte.

 

Kanskje du kjenner siden, men jeg anbefaler jeg deg å bruke Slektshistoriewikien til NSF, her finner du lenker til mange spennende kilder, noen du også kan benytte fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete (eller andre),

 

jeg har gravd litt videre i de digitaliserte kirkebøkene for Gran.

 

Iver, sønn av Gulbrand Syversen på Holter og Rangne Pedersdatter døpt 4 Oktober 1744 i Gran.  Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), side 155 Blant fadderne Ole Pedersen Sørum, Peder Nielsen Sørum og Cathrine Pedersdatter Gjefseneye.

 

Jens, sønn av Peder Nielsen Sørum og Birith Jensdatter, døpt 6 Mars 1743  Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), side nr 141 Blant fadderne Gulbrand Syversen Sørum

 

Gulbrand Syversen Holter og Rangnil Pedersdatter, viet 9 Jan 1744 i Gran Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), side 183 a trolover Peder Nielsen Sørum, Iver Jensen Rongstad

 

Peder Nielsen Sørum og Birthe Jensdatter g 16 Juli 1742.  Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), side 179 b Trolovere Jens Olsen Heggen og Ole Torgersen Sørum

 

Marthe, dtr av Ole Pedersen Sørum dpt 18 Feb 1725 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), 180b Blant fadderne Peder Pedersen Skruckelien, Gjertrud Pedersdatter Myre og Gunnil Pedersdatter Sørum.

 

Det er mye fadderskap mellom Sørum og Skrukkelien, og Sørum og Gjefseneie. Kanskje Randi Bjørkvik har skrevet noe interessant der eller på Myre, som inneholder noe om Cathrine Pedersdatter Gjefseneye sine forfedre? Det virker som Cathrine kan være slekt med Ole Pedersen Sørum og/eller Peder Nielsen Sørum, og kanskje er en søster av Rangne/Rangnil Pedersdatter Sørum. Disse personene går igjen sammen flere ganger, uten at jeg har listet opp alle her.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det er slektskap mellom flere av disse. Hvis du ser på Randi Bjørkviks notater (side 2) om Peder Iversen #14, ser du at hun tror det samme som deg. Hvis jeg forstår henne rett lurer hun på om Peder Grødvig og Cathrine Grødvig er de samme som Peder Iversen og Cathrine Pedersdatter. Disse to var faddere for Gulbrand Syversen og Rangil Pedersdatter på Holter sine tvillingjenter, Marthe og Anne, 23. mars 1749 i Gran (tvillinger går igjen). Her finnes også Peder Sørum og Berith Sørum blant fadderne.

 

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 3 (1745-1758), Fødte og døpte 1749, Side 46

 

Rangil og Peder på Holter var også faddere for Peder Pedersen Gjefseneier i 1746 (#50).

 

Jeg mener det er god sjanse for at Cathrine og Rangil var søstre, deres mor het muligens Marte?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.