Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Rudsholmen i Hurdal, f ca 1773, Overconstabel ved Artilleriet


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Grete, jeg hadde oversett den side 2 i #14, da hadde jeg sikkert spart meg for mye arbeid. Samtidig har det vel også gjort at jeg har nærmet meg den samme konklusjonen fra en annen vinkel, så det er sikkert nyttig. Da får jeg også se igjennom Grødvig.

 

Men jeg antar det også betyr at det ikke står noe om Rangnil Pedersdatter sitt (mulige) opphav om det står en side om Gulbrand Syversen Holter hos Randi Bjørkvik?

 

Skal gå igjennom flere av fadderne til søskenflokken på Gjefseneie (eller kanskje Skimten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, det hjalp vel ikke så mye videre. Hadde håpet litt mere om Rangne Pedersdatter's opphav. Men det er jo betryggende at hun tenker de samme baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor den plassen ligger, men når jeg søkte litt på den, fant jeg en referanse til et innlegg i det gamle arkivet. Uten at jeg har lest alt igjennom, virker det som om det kommer litt inn på de samme områdene her.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne noe sted Grøtvik i Gran eller i Skrukkelia. Mistenker at dette faktisk er den plassen under Gjefsen Peder Iversen og Cathrine Pedersdatter bodde på i Skrukkelia. Har spurt en ekspert på Hadelandsslekter, håper han vet det.

 

Edit:

Legger ved de to karene fra Sørum

Ole Pederss 1720 g.tif

Peder Nilss 1742 g.tif

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Per Ditlefsen Prestkværn er nevnt i Hurdalsboka som bruker på Bjørtomt i Skrukklia i 1729. Randi Bjørkvik sier at Peder Nilsen Sørum hadde en sønn Detlef født 1745. Den navnekombinasjonen kan da ikke være tilfeldig?

 

Det er vel mange av disse plassene som er sagt skal ligge i Hadeland, som egentlig er plasser i Skrukklia eller andre finntorp innover der. Kan jo absolutt ikke si at jeg er kjent hverken i Skurrklia eller på Hadeland siden, så det er ikke så mye hjelp fra meg på det, bortsett fra det jeg kan finne på kart på nettet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Ole Arild Vesthagen fikk jeg tips om at plassen Grøtvik, en plass under Gjefsen, trolig lå ved Jarenvannet, dette fordi Rasmus Pedersen Grøtvik livnærte seg bl.a. av fiske i dette vannet. Mer om han kan leses på Vesthagens hjemmeside i notatet under slektsledd 706-707.

 

Jeg fikk tilsendt tingboksaker hvor Cathrine Grøtvik er nevnt - mange takk til Ole Arild! Har ikke lest sakene særlig nøye, da det tar tid å sette seg inn i håndskrifta, men jeg tror opplysningen holder til vårt bruk, enn så lenge. Det ser ut som Peder og Cathrine på Grøtvik er de samme som de på Gjefseneie, mao het plassen de bodde på under Gjefsen for Grøtvik. Av tingboka får vi vite at de flyttet til Skrukkelia, så dette passer utmerket.

 

23. nov. 1767, s.111a - Peder Grøtvik og Cathrine Grøtvik er nevnt

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 61 (1767-1768), Rettsprotokollside, Side 110b-111a

 

24. nov. 1767, s. 118a - Cathrine Grøtvik er nevnt.

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 61 (1767-1768), Rettsprotokollside, Side 117b-118a

 

9. juni 1768, s. 269b - Cathrine Peders Datter Grøtviig, nu boende i Skrukelien, over 60 aar gl

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 61 (1767-1768), Rettsprotokollside, Side 269b-270a

 

11. juni 1768, s. 278a og 278b - Cathrine Grøtvik er nevnt.

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 61 (1767-1768), Rettsprotokollside, Side 277b-278a

 

6. juni 1770, s. 187a - Peder Grøtvik og Cathrine Grøtvik er nevnt

Oppland fylke, Søndre Land, Nordre Land i Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 66 (1768-1773), Rettsprotokollside, Side 186b-187a

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da mye nytt (eller rettere sagt, gammelt...) og spennende stoff. Skal lese igjennom alt, men må nok ærlig innræmme at jeg neppe er den som får mest ut av en tingbok på 1700 tallet. Om det tar tid for deg å lese, går det helt sikkert mye saktere for meg.

 

Så den plassen under Gjefsen de bodde på var Grøtvik, men det er altså ikke en Gjefsen(eie) plass de flyttet til i Skrukklia? Nå burde vi/jeg vel egentlig endre tittelen som du har foreslått tidligere, det ble jo mye mer Hadelandstilknytning etter hvert. Eller er det bedre å lage en ny tråd for Hadelandssiden. med en link til denne? Hovedsaken i denne tråden er jo fra Skrukklia/Hurdalsiden.

 

Kan det forøvrig være at Cathrine Pedersdatter kan ha vært en søster av Rasmus Pedersen, om han ikke var sønn av Peder Hansen Langeland? Nå høres det jo ut som om de var i ganske forskjellige sosiale lag, selv om Rasmus også var en husmann - men det var vel forskjell på husmennn, også. Ellers var det ikke lengre siden enn i går jeg var inne og kikket på Ole Arild Vesthagens utmerkede sider, men jeg trodde ikke Hadelands sidene hans ville bli spesielt relevante. Vi har felles aner i mange andre Opplandsbygder.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at vi skal bruke alt for mye tid på disse hadelendingene. Jeg tviler mer og mer på at den Peder Pedersen Grasbakken, som giftet seg 30. okt. 1764 med Mari Jonsdatter Lundberg (#20), var sønn av Peder Iversen og Cathrine Pedersdatter.

 

Den første utfordringen er alderen hans. Hvis han er den fra Gjefseneie var han kun 18 år gammel ved giftemålet, myndighetsalderen var 25 år. Ikke umulig, kanskje måtte han gifte seg, men det passer ikke helt med datteren Pernille som ble unnfanget sist i februar 1765 (døpt 1. des. (#38). Alderen på «brødrene» ved gifte var; Iver 26 år, Gudbrand 30 år, Christopher 26 år (#50).

 

Mellom 24. nov. 1767 og 9. juni 1768 må Peder Iversen og Cathrine Pedersdatter ha flyttet fra Grøtvik (Gjefseneie) på Jaren til en plass i Skrukkelia (#83). Altså 3-4 år etter at Peder Pedersen Grasbakken giftet seg (han kan jo ha vært i tjeneste hos slekt).

 

Peder Pedersen ses ikke som fadder når søskenflokken, født på Gjefseneie, døper sine barn, ei heller hans kone Mari Jonsdatter.

 

Jeg tror vi skal ta et skritt tilbake og ikke bruke mer energi på familien fra Gjefseneie. Vi bør sjekke mer rundt Peder Olsen og Berte Jonsdatter, vi vet at de hadde en sønn Peder - og denne familien bodde faktisk på Grasbakken på riktig tidspunkt. (#28, #35, #52).

 

Edit:

Alderen på Peder Pedersen, som døde på Gjefseneie i 1831, gir et fødselsår 1739-40, noe som passer mye bedre med Mari Jonsdatters alder, født ca 1737. Og jeg tror denne Peder er vår mann, han som vandret til Christiania, for jeg finner ingen andre på Hadeland som passer i alder. Alderen stemmer også med dagbokskriveren Børger Johnsens opplysninger. (#68). At han døde på en plass under Gjefsen behøver ikke bety annet enn at garden hadde mange husmannsplasser.

 

Dette bør bety at Peder Pedersen Gjefseneie f. 1746, og Peder Pedersen Grasbakken, f. omkr 1740, ikke er samme mann.

 

Endret av Grete Singstad
Tilleggsopplysning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

jeg ser argumentene dine, men er ikke helt sikker på om jeg er helt overbevist ennå. Finner vi Peder Pedersen Gjefseneie f. 1746 død før de flyttet til Skrukklia (altså før 9. Juni 1768) så gir jeg meg. Ellers har jeg litt vondt for å forstå at alle barna skulle flytte til Skrukklia, bare ikke Peder.

 

Alderen passer bedre med at det er sønnen til Peder Olsen, samtidig var jo ikke prestene alltid så nøye på den helt eksakte alderen. Men argumentasjonen din om giftealder og at dette stemmer mer med vandrerens dagbok er jeg med på, og dåpen til Peder Pedersen i 1746 kommer vi jo oss ikke unna.

 

Samtidig var det også noe forbindelser familiene i mellom. Vandrerens "bror" Christopher Alvbakken var trolover ved Peder Pedersen Opgaardens 2 bryllup med Anne Jonsdatter Berget (det er nok forøvrig Fjellsjøberget, en plass under Bjørtomt. Emigrantens kone kom også fra Fjellsjøberget). Og vandrerens andre "bror", Iver Persen Sagen var fadder for Kirsti Pedersdatter Sand sin datter, altså for en datter av vandreren og søster til artilleristen. Noe er det altså, men kanskje ikke nok til at det er mer enn tilfeldig nabobruk, selv om vi sikkert finner noen flere.

 

Jeg synes vel at vandrerens antatte dødsfall på Gjefseneie tyder på at han kom derfra, men det trenger jo ikke å være riktig. Men det er vel mere tvilsomt om dette faktisk er ment som en Skrukkliplass når han dør, da bruker de jo Hurdalskirken og det ville vel være unødig langt for en begravelse å dra til Hadeland.

 

Forstår jeg deg rett nå, så mener du at Peder Iversen og Cathrine Pedersen fra Gjefseneie flyttet til Skrukklia i 1767/68 med alle barna (kanskje uten Peder, som da vel kanskje allerede var død - om han ikke går igjen som en annen Peder Pedersen i Skrukklia), men at Peder Pedersen (vandreren) er sønn av Peder Olsen, og at han flytter til Hadeland og dør på Gjefseneie, uten at han har noen (ihvertfall sålangt vi vet) tilknytning til Gjefsen. Dette er jo forøvrig i tråd med det Randi Bjørkvik også sier, selv om hun jo selvfølgelig kan ha sett på de samme problemstillingene som vi gjør.

 

Det er vel ikke sikkert vi finner noe klarere bevis enn det vi allerede har, og det er vel heller ikke sikkert det er så mye mere å finne om Peder Olsen og Berte Jonsdatter? Ole Pedersen Ramm kan jo være oppkalt etter Peder Olsens far (sin oldefar) eller sin mormor Kjersti Olsdatters far (også en oldefar), så det hjelper oss vel heller ikke noe videre.

 

Men jo mere jeg ser på dette, jo mere er det vel dåpen i 1746 som ikke passer inn, og derfor har du (og Randi Bjørkvik) sikkert rett.

Endret av Per H Skaug
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Joensdatter Lundberg, 17 år, ble konfirmert 7. jan. 1753.

 

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 3 (1745-1758), Konfirmerte 1753-1754, Side 216

 

Christopher Pedersen Nordgaardsejer, 16 år, ble konfirmert 3. jan. 1768.

Dette tror jeg må være Peder Iversen og Cathrine Pedersdatters sønn. Legger til at jeg finner ingen av hans eldre søsken konfirmert i Gran. Kanskje var ikke familien så stedbundne som vi først har antatt.

 

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 4 (1759-1775), Konfirmerte 1768, Side 264

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med denne selv om hverken Peder Pedersen eller Mari Jonsdatter opptrer som faddere. Uansett interessant.

 

Marte Pedersdatter Grasbakken ble gift 27. mars 1760 med Annanias Torckelsen. Forlovere var Bent Povelsen Rangilrud og Peder Hansen Amundrud.

Barn (far også kalt Anis):

  1. Lars født på Grasbakken, døpt 21. des. 1760. Faddere: Erich Pedersen ..ryn..aas (Brynsaas?), Hans Torchelsen Røsum, Gunild Johansdatter Lundberg og Rangnil Knudsdatter Dversten.
  2. Torchil født på Tangen i Sckruchelien, døpt 27. okt.1763. Faddere: Hans Torchelsen Biørcheeyer, Engebret Erichsen Eggeeyer, Rangnil Nielsdatter Biercheeyer og Siri Christophersdatter Bierche.
  3. Ingebor født på Løvlienseyer, døpt 1. juni 1766. Faddere: Christen Tølløvsen Holttereyer, Hans Torchilsen Biørcheeyer, Jørgen Pedersen Egge, Ingebor Pedersdatter Ragnilrud og Marthe Østensdatter Egge.
  4. Peder født på Dæleneyer, døpt 18. des. 1768. Faddere: Hans Torchelsen DversteenEyer, Lars Torkelsen Hvattum, Ragnil Knudsdatter Dversteeneyer og Mari Østensdatter Bierke.
  5. Mari født på Røsaasen, døpt 22. sept. 1771. Faddere: Ole Madsen Olerudeyer, Lars Torchelsen Hvattum, Marte Østensdatter Olerudeyer og Mari Østensdatter Ragnilrud.

Ingeborg Anisdatter var fadder for Pernille Pedersdatters u.e. datter i 1794 (#38). Hun giftet seg fra Røsaasen i 1797 med Anders Pedersen Wolleggingen, og hadde følgende barn født på Røsaasen; Peder f. 1799, Anne Maria f. 1802, Inger f. 1804, Anders og Torkild f. 1805.

Familien i FT 1801 på Røsaasen.

 

Ei Marthe Anisdatter flyttet i 1830 fra Røsaasberget til Gran. Dette er trolig Mari Anisdatter selv om fornavnet er feil og hun er tre år for gammel. Det er ikke mange Anisdøtre ute og går i dette området.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11. feb. 1770 ble Mads Madsen og Anne Jonsdatter Lundbergs (Maris søster) datter Anne døpt.

Blant fadderne finner vi Peder Pedersen Grasbakken. Da vet vi at han fortsatt var på Grasbakken  i 1770 om ikke annet

 

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 4 (1759-1775), Fødte og døpte 1770, Side 109

 

Kanskje kan Pernilles faddere og Randi Bjørkviks notater hjelpe deg videre?

Pernille Pedersdatters (født på Grasbakken) faddere i 1765 (#38):

  1. Peder Axelsen Hvindenejer, se vedlegg
  2. Iver Jonsen Melbustad, bror til Mari og Anne, se vedlegg
  3. Peder Svensen Røssum, se vedlegg
  4. Jertrud Pedersdatter Døllerud, gift med Even Jørgensen, se vedlegg
  5. Anna Jonsdatter Olerud, vet ikke hvem dette er. Maris søster, Anne, ble gift med Mads Madsen Lundberg i 1764, se vedlegg.

Edit:

Usikker på Peder Svendsen, bosted riktig, men han er ung. Finner bare én til i R.Bs arkiv og legger til denne.

 

Peder Akselss 1746 g.tif

Peder Svendss 1784 g.tif

Iver Jonss 1769 g.tif

John Knutss 1734 g ca.tif

Even Jørgenss 1748 g.tif

Mads Madss 1764 g.tif

Peder Svendss 1710 ug.tif

Endret av Grete Singstad
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

som tildigere nevnt giftet Peder Pedersen (Grasbakken/Oppgaarden) giftet seg på nytt med Anne Jonsdatter Berget, 1. jan. 1785 i Hurdal,  SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s.

 

I Hurdalsboka under Røsåsberget  nevnes bruker 1 som Anis Torkelsen Røsåsen, 1735, død 1787.  I parentes står det at Anne Jonsdatter, enke, f 1675, død 1780, kan godt være bestemora til Anis eller kona.  Selv om dette ikke stemmer med årstallene for Anne Jonsdatter Berget, som sikkert hadde en datter Kari født 1785, virker det vel ikke usannsynlig at Anne Jonsdatter Berget kanskje kan være fra Røsåsberget og at det er noe slekt eller sammenblanding her?

 

Det virker jo i hvertfall sannsynlig at denne  Marthe Pedersdatter Grasbakken kan være en søster av Peder Pedersen Grasbakken (vandreren?), som vi nå vel tror er en sønn av Peder Olsen Grasbakken nevnt  tidligere? Fra fadderskapet kan det vel se ut som om kanskje Anis Torkelsen Røsåsen en bror av Hans Torchelsen på Røsum, Bjørkeie og Dvergsteneie og Lars Torchelsen Hvattum, uten at det egentlig har noe å si for denne saken. Fra dåpen til barna ser vi jo også hvor mye de flyttet på seg.

 

Kan det være at Peder Pedersen Grasbakken og Marthe Pedersdatter Grasbakken kan være søsken til noen av Erich Pedersen (Brynsaas?), Jørgen Pedersen Egge eller Ingebor Pedersdatter Ragnilrud?

 

Ellers var det jo bra at du fant konfirmasjonen til Mari Jonsdatter i #87.

 

EDIT Det var jo en masse ny informasjon som du postet i 89 akkurat nå, skal gå det igjennom. Den Peder Svensen som ble far i 1710 må jo være alt for gammel til å være fadder i 1765?

Endret av Per H Skaug
Kommentar om 89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#90

Ingeborg Pedersdatter Ragnilrud hadde jeg allerede kikket på, her har du henne:

 

Ingebor Pedersdatter Rangnilrud giftet seg med Joen (Joe) Østensen 6. juli 1761. Forlovere ikke ført.

Barn, alle født på Ragnilrud:

  1. Berte, døpt 10. aug. 1765. Faddere: Gulbrand Olsen Røsum, Tørger Østensen Amunsrud. Kiersti Halvordatter Poulsætteren og Marte Østensdatter Ragnildrud.
  2. ?Peder, født ca 1769. En Peder Johnsen Ragnilrud ble konfirmert 17 år gammel i 1786, men ikke nevnt i skiftet i 1809.
  3. Anne, døpt 16. juni 1771. Faddere: Ole Madsen Olerudseyer, Lars Hansen Amundrud, Kari Christensdatter Ragnilrud og Marte Østensdatter Olerudeyer.
  4. Helnene, døpt 30. april 1775. Faddere: Anders Thoresen Poulsæteren. Gulbrand Tharaldsen Amundrudeyer, Marte Østensdatter Olerudeyer og Kari Østensdatter Ragnilrud.
  5. Østen, døpt 30. nov. 1777. Faddere: Anders Toresen Poulsætteren, Ole Jørgensen Dversten, Ole Madsen Olerudejer, Marit Christensdatter Ragnilrud og Mari Iversdatter Amundrud.
  6. Kari, døpt 13. feb. 1780. Ole Jørgensen Olerud, Ole Madsen Olerud, Anders Biørnsen Amundrud, Magrethe Syversdatter Olerud og Anne Gulbrandsdatter Amundrud.
  7. Østen, døpt 22. des. 1782. Ingen Faddere ført.
  8. Ingeborg, født 1784-85, var 24 år ved skiftet i 1809.

Skiftet etter Ingebor Pedersdatter ble åpnet på Ragnilrud 7. feb. 1809.

Oppland fylke, Hadeland og Land, Skifteprotokoll nr. 1 (1802-1821), Skifteprotokollside, Side 408b-409a

Lenke til skiftekort

 

Randi Bjørkvik har ingen foreldre på Ingeborg Pedersdatter, så hun kan være søster til Marte og Peder – jeg tror i alle fall de to sistnevnte bør være søsken.

 

Legger ved RBs notater om Erik Pedersen Brynsaas og Jørgen Pedersen Egge ++ også. Da har du en del å kikke på. Håper du finner noen spor.

 

Jørgen Pederss 1767 g.tif

Ananias Torchilss 1760 g.tif

Erik Pederss 1757 g.tif

John Østenss 1761 g.tif

Peder Jørgenss 1739 g.tif

Peder Erikss 1728 g.tif

Torkel Jørgenss 1727 g.tif

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått igjennom det meste av det du postet, men ved første øyekast gir det ingen ledetråder for Peder Olsen Grasbakken eller Berte Jonsdatter. Det eneste må vel kanskje være for det du poster om Ingeborg Pedersdatter Ragnildrudsd datter Berte (kanskje oppkalt etter sin mormor?), døpt 10. aug. 1765. Blant fadderne er Gulbrand Olsen Røsum. Kan Peder Olsen Grasbakken være en bror av Gulbrand Olsen Røsum, slik at han var fadder når hans niese døpte sin datter?

 

Derimot vet vi fra før at Jon Knudsen Lundberg var gift med Kirsti (Kjersti) Olsdatter. Fra Randi Bjørkvik sine notater, står det at formyndere for Jon Knudsens barn ved skiftet på Egge Mellem i 1750 etter Siri Pedersdatter (Jon Knudsens mor) var Ole Hegernæs og Niels Olsen Sangnæs på Toten. På Geni finner jeg (uten kilder) at Jon Knudsen var gift med Kirsti Olsdatter, søster til Ole Olsen Heggernes and Jens Olsen Heggernes Lille

Finner også (igjen, uten kilder) på Family Search at Kirsti Olsdatter (1712 – 1781) var datter av Ole Bentsen (1668 – 1757) og Beret Jonsdatter (1712 – 1790).  Dette er jo i hvertfall verdt å se videre på, dette er jo (antageligvis) familien til Vandreren sin kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

i #35 nevner du en tidligere sak 2. Av en domsavsigelse fra 2. mai 1752 er Peder Olsen Grasbache dømt til å betale leie for plassen til Sørgaarden.

 

Kan den saken finnes igjen, og kan det stå noe mere der om Peder Olsen Grasbakken eller konen sitt familieforhold?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er folketellingen i 1801 for Gran, på Ragnildrud. https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058262005588

 

Der finner vi Ingeborg Pedersdatter, 64 år, altså født ca 1737. Dermed passer hun vel inn rent aldersmessig som en søster til Peder og Marte, bortsett fra at Randi Bjørkvik sier Peder Olsen skulle være gift ca 1740 med Berte Jonsdatter (vet ikke hvor hun tar det fra, eller hvor eksakt det er). Men det kan jo være litt slingringsmonn på begge sider, det ser vi jo blant annet fra datteren Birthe, som er sagt å være 34 år men ble døpt i 1765. Og Randi Bjørkviks antatte giftemålsdato er jo bare et estimat, det kommer jo ikke fra en folketelling eller en kirkelig handling.

 

001 Joen Østensen 01 65 - - Husbonde 1ste egteskab Gaardmand
002 Ingeborg Pedersdatter 01 64 - - Hans kone 1ste egteskab -
003 Østen Joensen* 01 18 - - Deres søn - -
004 Erich Hansen 01 36 - - Deres svigersøn 1ste egteskab -
005 Birthe Jensdatter 01 34 - - Hans kone 1ste egteskab -
006 Torsten Erichsen* 01 8 - - Deres børn - -
007 Joen Erichsen* 01 2 - - Deres børn - -
008 Gulbiør Erichsdatter* 01 6 - - Deres børn - -
009 Ole Erichsen 02 38 - - Mand Ugift Husmand med jord
010 Birthe Torstensdatter 02 67 - - Hans moder Enke 1ste gang -
Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#92

Synd du ikke fant noen spor å forfølge - har du sett på fadderne søsknene til Mari Jonsdatter brukte (Anne og Iver)?

 

#93

Tingboksaken fra 1752 sier dessverre ingenting om familie, bare at Peder Grasbakken skylder Søgaarden leie for plassen Grasbakken for 7 år (stakkars mann). Saken starter nederst på høyre side (318a) og avsluttes øverst på s. 319a.

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 58b (1751-1753), Rettsprotokollside, Side 317b-318a

 

Skulle gjerne ha sett primærkilden for navnet på kona til Peder Olsen Grasbakken. Både Randi Bjørkvik og Hurdalsboka hevder at hun het Berte Jonsdatter, men hvilken kilde er det hentet fra? Han forlovet seg med Ragnil Christophersdatter 12. nov 1775, så hun må være død en stund før dette (#52), og sikkert gravlagt i Gran.

Hurdalsboka skiver også at han hadde ei datter Anne, og at hun var yngst. Hvilken kilde er dette fra mon tro? Finner vi Anne kan vi kanskje finne flere spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

skal se om jeg kan finne noe der. Men samtidig, det er vel begrenset hvor relevant Anne og Ivar sin fadderbruk vil være? De kan vel kanskje bruke Peder Pedersen (vandreren) som fadder fordi han er svoger, men tror du de vil gå lengre enn det? Det kan jo hende det vil si noe om hvor Peder og Mari bodde ved en barnedåp, så fra det perspektivet vil det vel kanskje hjelpe oss. Forøvrig, kan det være en mulighet for at Peder Olsen Grasbakken kan være en bror av Gulbrand Olsen Røsum, slik at han var fadder når hans niese døpte sin datter, eller er dette en finsk husmann i Skrukklia og en norsk gardmann på Røsum, slik at det kun er en far ved navn Ole de har til felles?

 

Har også tenkt på Anne (Pedersdatter), og om det er noe mere å finne der. Skal se etter henne.

 

Randi Bjørkvik ville vel kun si at Peder Olsen er gift med Berte Jonsdatter om hun hadde sett det selv, og ikke bare tatt det fra Hurdalsboka?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingerid Poulsdatter Grasbakken, 70 år, gravlagt 23. jan. 1773. Lurer på hvem dette er?

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 4 (1759-1775), Døde og begravede 1773, Side 248

 

Edit:

Og så har vi Anne Poulsdatter Grasbakken, som ble gravlagt 83 år gammel i 1798.

Akershus fylke, Hurdal, Feiring i Hurdal, Ministerialbok nr. I 1 (1777-1812), Døde og begravede 1797-1799, Side 61
 

Samme far?

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, jeg klarer ikke finne noen andre døde på Grasbakken enn Ingri Poulsdatter, og hun dør i rett tid ift nytt giftermål for Peder Olsen. Jeg kan ha oversett noen selvsagt for, som ellers i Norge, døde det fryktelig mange i 1773. Spørsmålet er om Hurdalsboka har et feilskjær når det gjelder Berthe Jonsdatter og datteren Anne. Ser at Randi Bjørkvik har et spørsmålstegn ved hennes navn, så hun har nok opplysningene fra Hurdalsboka.

 

Feilskjæret som kan ha blitt gjort er å koble feil, for det var en Peder Olsen Grasbakken som fikk ei datter Anne med ei Berthe Jonsdatter, men dette var i 1786. Paret ble gift i 1785, han fra Løvlien og hun fra Giødingsæter.

Akershus fylke, Hurdal, Feiring i Hurdal, Ministerialbok nr. I 1 (1777-1812), Fødte og døpte 1786, Side 21

 

Det som kan støtte feilskjæret er at boka ikke nevner hans andre ekteskap i 1775 med Ragnil Christophersdatter.

 

Kan Peder Olsen og Erik Johansen (begge nevnt i tingboka i 1772) vært gift med hver sin søster – Ingri og Anne Poulsdøtre? Dette blir selvsagt spekulasjoner.

 

Erik Johansen Grasbakken døde 62 år gammel i 1772, gravlagt 7. des. 1772. Hans kone var kanskje Anne Poulsdatter?, begge døtrene som fikk barn hadde ei Anne. Barn:

 

Ingebor Eriksdatter, f. ca 1749?

Gift 19. jan. 1769 fra Grasbakken med Ole Gulbransen fra Holtereie. Finner dem ikke ved FT 1801 eller døde i Hurdal. Barn:

1.      Gulbrand, f. 1769 på Holtereie

2.      Anne, f. 1771 på Holtereie

 

Margrethe Eriksdatter, f. ca 1753

Gift 12. nov. 1778 fra Grasbakken med Gulbrand Pedersen fra Alvbakken, døpt 7 jul 1748 (#50). Død 1819 på Grasbakken (på legd). Familien bodde på Grasbakken ved FT 1801. Margrethe er trolig den som ble gravlagt i 1810, 57 år gammel, med navn Marthe. Barn:

  1. Catrine, f. 1779 på Grasbakken.
  2. Peder, f. 1790 på Grasbakken.
  3. Erich, f. 1790 på Grasbakken. Gift fra Grasbakken 1811 med Else Maria Jensdatter fra Knain. Peder f. 1812, Ane Maria f. 1816, Niels f. 1819, Gulbrand f. 1822, Jens f. 1824,
  4. Anne, f. 1792 på Grasbakken. Gift fra Grasbakken i 1824 med Christian Pedersen fra Brustad (hele tre år for ung). Barn: Peer f. 1824, Gulbrand f. 1826, Anders f. 1829, Anders f. 1830, Carl f. 1833, Martin f. 1836.

Johanne Eriksdatter, f. 1760-63.

Gift 16. jan. 1791 med Gulbrand Jonsen fra Præstgaard (Jåterud), som først hadde vært gift med Kari Pedersdatter. Han døde på Giødningseie (Jåterud) i 1842. Johanne døde på Jåterud i 1843. Paret var trolig barnløse, ingen barn og inget skifte funnet.

FT 1801 på Jåterud under prestegården.

 

PS: Formateringen blir veldig rar når jeg limer inn teksten, men det får så være.

Endret av Grete Singstad
Klaging ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

det er jo selvfølgelig en mulighet, jeg har selv tenkt at det kan være en sammenblanding med det yngre paret Peder Olsen og Berte Jonsdatter.  Jeg hadde egentlig tenkt en annen tanke, som jeg hadde begynt å lete etter - at Peder Pedersen (vandreren) kalte sin eldste datter Pernille. Hun er jo ikke kalt opp etter Mormor, som var Kjersti/Kirsti Olsdatter. Om det er den eldste datteren (det kunne jo ha vært en som ble født og døde tidlig) burde hun jo kalles opp etter en bestemor eller oldemor. Kanskje Peder Olsens mor var en Pernille, eller disse Poulsdøtrene hadde en mor Pernille?

 

Jeg synes din teori høres fornuftig ut. Burde da de to (kanskje) søstrene være datter av en Poul Pedersen, slik at Peder var kalt opp etter den Peder i stedet for etter sin far? Da bør vi jo lete etter Ingri og Anne Poulsdøtre. Ellers høres det jo ut som om vi kanskje leter etter en Poul som tidligere bodde på Grasbakken eller i hvertfall i Skrukklia.

 

Enig med deg når det gjelder formatteringen, jeg liker å lime inn lengre innlegg skrevet i Word, men det blir ofte rart seende ut. Det kan vi jo leve med.

Endret av Per H Skaug
Trykkleifer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

Du hadde i hvertfall rett når det gjelder Anne Poulsdatter og Erik Johansen, her er de gift den 20 februar 1747. Ministerialbok for Gran prestegjeld 1745-1758 (0534P), Viede 1747, side 147b Da var han geworben soldat, og bodde på Vollengen (under Skrukkli). Han var da sikkert bror til Anders Johansen, bruker 1 i Vollenga.

Har ikke funnet noen Ingrid (eller varianter) Povelsdatter som kan være gift med en Peder Olsen, i hvertfall ikke ennå. Har kanskje Randi Bjørkvik noe om Erik Johansen Grasbakken/Vollenga?

 

Anders Johansen Nordgaardsejer ble gift 15 Oktober 1744 med Siri Pedersdatter på Gran Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), Viede 1744, side 184 b . Peder Gregersen var blant troloverne. Kanskje det er noe mer om familien også hos Randi Bjørkvik.

 

Her er forøvrig de eneste to Anne Pedersdøtre jeg har funnet døpt i Gran i omtrentlig tid (og som jeg synes passer)

Ane Povelsdatter Hole, døpt 27 12 1719 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), fødte 1719, side 115b

Ane Povelsdatter Finstad, døpt 1 1 1719 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), fødte 1719, side 104b

 

Her er forøvrig bryllupet til Kirsti Olsdatter (enken på Lundberg etter Jon Knutsen, og svigermor til Vandreren) med Erik Johansen (en annen Erik J), som da ble bruker 2 på Nistua Lundberg (Jon Knutsen er ikke nevnt i Hurdalsboka) Ministerialbok for Gran prestegjeld 1745-1758 (0534P), Viede 1747, side 148b.

 

Forloverne var en Peder ? og Olle Røssum, så det er vel kanskje naboer/slektninger til dem og kanskje Peder Olsen? Hvis vi ser på Erik Johansen ser vi at han (kanskje) bodde på Røsum før han ble gift på Lundberg Erik Johansen i Gran, 1700 - 1780 . Kan det være mye slektstilknytning på Røsum, og derfor verdt sjekke opp hos Randi Bjørkvik? Røsåsen og Røsåsberget blir sagt i Hurdalsboka å være gamle bruk under Røsum, og at navnene kommer fra Røsumåsen. Kanskje det derfor kan være slektsforbindelser også, eller at det kan være noen Røsåsejer som gir en ledetråd?

Endret av Per H Skaug
Tillegg om Anders Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.