Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Rudsholmen i Hurdal, f ca 1773, Overconstabel ved Artilleriet


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Og Ole Joensen var gift med Barbara Søfrensdatter og bodde på Helgaker. Det kan da ikke være tilfeldigheter?

 

Hadde ikke sett det før.

 

EDIT Nå skal jeg kanskje ikke si for mye om navnelikhet, på denne tråden har jeg jo gjentatte ganger bommet på Pedersbarn, Povelsdøtre og Jonsener, så skal vel være litt forsiktig med hva jeg sier her.

Endret av Per H Skaug
Kommentar om navnelikhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#176-177

Ifølge Randi Bjørkviks arkiv var Steffen Tostensen barnebarn av Karen/Kari Andersdatter som vi ser som enke etter den andre oppsitteren på Helgaker i 1666. Hun var enke etter Erik Torgersen, skifte 11. okt. 1665, og mor til Tosten Hvattum – Steffens far.

 

 

Hvem Jens Sørensen var sønn av sier RB ingenting om, han bodde på Jorstad da han ble gift i 1712 med Siri Pedersdatter Melbostad, de flyttet senere til Helgaker. RB har derimot Johannes Sørensen som bror til Barbra, dette sees i notat om henne og hennes mann Ole Jonsen. Hva kilden er vet jeg ikke. Johannes var sønn av Søren Mogensen og, tro det eller ei, Kirsti Polsdatter - hun som ble hele 114 år gammel! Se #116

 

 

Randi Bjørkvik har notert flere kilder som bør sjekkes opp, men hun har heldigvis latt det være igjen noen slektsnøtter til oss, ellers hadde det blitt kjedelig.

 

 

Karen.png

Erik Torgerss 16xx g.tif

Jens Sørenss 1712 g.tif

Johannes Sørenss 1707 g før.tif

Ole Jonss 16xxb g.tif

Torsten Erikss 1663 g før.tif

Søren Mogenss 16xx g.tif

Endret av Grete Singstad
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Søren Mogensen side 1, finner vi at RB også spekulerer i at Jens Sørensen (og Anne Sørensdatter Helgaker, g. 1712 m Jochum Tobiassen) kan være av samme slekt. Det er godt vi kom inn på slekten til Kirsti Polsdatter  #116 her, dette kan jo ta oss litt tid å få nøstet opp i. Hvis hun også er i slekten, har jeg nå en stamfar som gikk fra Hadeland til Oslo i 80 årene, og Kirsti som levde til hun ble "114 år" på Lyngna. Da skulle jeg ha noen år igjen også... :-)

 

Men forlovelsen viser jo at begge troloverne til Knud Jonsen og Sigri Pedersdatter var fra Helgaker, og vi vet at Ole Jonsen bodde der og var gift med Barbra Sørensdatter. Det ville vel da være rart om Knud Jonsen ikke også hadde noe med Helgaker å gjøre, uten at det nødvendigvis betyr at Ole og Knud var brødre. Jeg så forøvrig igjennom skiftekortene for Helgager, men fant ikke noe der om en Jon med sønner Knud og Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#167ff

Jeg fant en interessant kandidat for Jon Iversen på Helgaker i 1666.

 

Skifte på Skari - «Schalle» - 12. mars 1660 etter Gudbiør Amundsdatter Schalle.

Hennes etterlatte barn var:

Knud Jffuerßen Kios, Jørgen Jffuerßen Nees, Peder Jffuerßen Raassem, Gulbrand Jffuerßen Helgumb, Thorsten Jffuerßen Schalle, och Joen Jffuerßen, samt Kierstj Jffuers datter Blechen.

 

Thorsten og Joen hadde ennå ikke giftet seg og får dermed ekstra arv.

 

At denne Jon var ugift i 1660 passer godt med Jon Helgaker som hadde en sønn født ca 1663 (i sitt 4. år i 1666). Etter prestemanntallet skulle Jon Iversen Helgaker være født ca 1624-25 og igjen passer dette godt med han fra Skari etter det RB har notert.

 

Dessverre er det ikke bevart regnskaps- og skattelister for Hadeland for rett tidsperiode, den eldste er fra 1678.

 

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Skifteprotokoll nr. 1 (1659-1666), Skifteprotokollside, Side 20b-21a

Iver 1600 g ca.tif

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne Jon hadde jo også en bror Knud, så da kan man vel se for seg at Knud Jonsen var oppkalt etter onkelen Knud Iversen, eller den Knud som han igjen kanskje var oppkalt etter.

 

Siden Knud Iversen nevnes først blant (de som vokste opp i) søskenflokken, kan Gudbjørg Amundsdatter Skari ha vært gift med en Iver Knudsen og Knud Iversen Kjos derfor være oppkalt etter sin farfar, selv om jeg ser at RB foreslår at det KAN være at Iver var en Torstensen? Det var jo også en Torsten Iversen i søskenflokken, så det er jo ikke sikkert det er Knud som er oppkalt etter farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#181

Hvis Jon Iversen Helgaker var far til Knud Jonsen tror jeg det er store muligheter for at han var gift med ei Knudsdatter eller Olsdatter. Jon kan også ha giftet seg med enka etter en Ole på Helgaker, så det er flere muligheter.

 

2 timer siden, Grete Singstad skrev:

Skifte på Skari - «Schalle» - 12. mars 1660 etter Gudbiør Amundsdatter Schalle.

Hennes etterlatte barn var:

Knud Jffuerßen Kios, Jørgen Jffuerßen Nees, Peder Jffuerßen Raassem, Gulbrand Jffuerßen Helgumb, Thorsten Jffuerßen Schalle, och Joen Jffuerßen, samt Kierstj Jffuers datter Blechen.

 

Thorsten og Joen hadde ennå ikke giftet seg og får dermed ekstra arv.

 

Fra manntallene 1664-66

  1. Knud Iversen Kjos. 60 år i 1664, med sønnen Anders 20 år, 61 år 1664/65, sønnen Anders 20 år, 62 år i 1666
  2. Jørgen Iversen Nes. 50 år i 1664, med sønnen Thosten 17 år, 57 år i 1664/65, sønnen(?) Iver 12 år og Tosten 18 år, 52 år i 1666
  3. Peder Iversen Rossum. 40 år i 1664, med sønnen Peder 14 år, 42 år i 1666.
  4. Gulbrand Iversen Helgum. 43 år i 1664, 46 år i 1665, sønnen(?) Erik 12 år, 45 år i 1666.
  5. Thosten Iversen Skari. 42 år i 1664, 43 år i 1664/65, 44 år i 1666, med sønnene Iver 4 år og Bent 2 år.
  6. Jon Iversen Helgaker. 40 år i 1664, 43 år i 1665, 42 år i 1666, med sønnen Ole 4 år.
  7. Jon Poulsen Bleiken, 40 år i 1664, 41 år i 1664/65 , 1666  – Kirsti Iversdatters mann?

Det finnes ingen andre i manntallene for Hadeland prosti som heter Jon Iversen, bortsett fra han på Helgaker, så jeg tror det må være sønnen fra Skari som havnet her.

 

Endret av Grete Singstad
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grete Singstad skrev:

Jon Poulsen Bleiken, 40 år i 1664, 41 år i 1664/65 , 1666  – Kirsti Iversdatters mann?

 

Kirsten Iversdatter var gift med Steffen Olsen, som det ble skiftet etter 27. april 1661. Etterlot seg 7 barn, se skiftekort.

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Hadeland og Land, Skiftekort (1659-1900), Skifteprotokollside, Side 787

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Skifteprotokoll nr. 1 (1659-1666), Skifteprotokollside, Side 68b-69a

 

Edit:

Dette hadde jo RB notert, gjelder å lese alle skribleriene hennes. Hun oppgir også at Kirsten/Kjersti giftet seg andre gang med Ole Gudbrandsen.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste innleggene har det dukket opp noen navn som jeg vil kommentere litt.

 

Jens Sørensen Helgaker (nevnt i #176, 177, 178). Han er min ane, se nummer 352 i min "aneliste" http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm. Han ble kalt med etternavnet Bartum da han kjøpte den ene Helgaker-garden. Jeg er sikker på at han var sønn av Søren Jensen Bartum som antakelig var dansk. Søren Jensen Bartum var først sorenskriver i Sør-Gudbrandal, deretter regimentskriver og bosatt på Gamme i Gran og til slutt byfogd i Stavanger. I skiftet etter kona Kirsten Tygesdtr. Castberg i Stavanger oppgis i tillegg til sønnen Jens disse: Mathias, Jacob, Tygone Maria, Mette og Maren. Her er det følgelig ikke noe slektskap med de andre som er nevnt i denne debatten.

 

Karen Andersdtr. Helgaker (nevnt i #178). Hun var gift med Erich Torgersen Helgaker. De er mine aner nummer 1064 og 1065. De hadde bl.a. sønnen Torsten Erichsen Hvattum, far til Steffen Torstensen Hvattum.

 

Jon Iversen Skari (nevnt i # 180). Han var sønn av Iver og Gudbiør Amundsdtr. Skari, mine aner nummer 2552 og 2553. I skiftet etter moren i 1660 framgår det at sønnen Jon da var ugift. Jeg har ikke klart å finne noe mer om ham, men vi skal ikke se bort fra han det var han som var på Helgaker i 1666. Hvor Iver Skari kom fra har jeg ikke funnet ut av. Han er ikke nevnt med farsnavn i noen kilder jeg har klart å finne.

 

Iver og Gubiør Skaris datter Kirsten var gift med Steffen Olsen Bleken. De hadde bl.a. datteren Sigri Steffensdtr. Hvattum, gift med ovennevnte Torsten Erichsen Hvattum. Torsten og Sigri er mine aner nummer 2314 og 2315.

 

Siden Sigri Steffensdtr. Bleken kom til Hvattum, er det ikke utenkelig at morbroren Jon Iversen var identisk med han på nabogarden Helgaker.  Jeg skal se om jeg kan "grave fram" noe mer om Jon Iversen Helgaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tingbøkene for Hadeland har jeg funnet følgende om Jon Iversen Helgaker:

 

25.4.1664: Jon Helgaker nevnt som lagrettsmann første gang.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0011: Tingbok, 1664, s. 24b-25a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090525630541

 

27.4.1664, 3.10.1664, 17.6.1665, 12.10.1665, 13.10.1665, 11.6.1666, 7.4.1671, 5.7.1671, 12.12.1671, 1.5.1674, 20.1.1681, 3.3.1681, 26.9.1681, 19.4.1683, 24.9.1686, 20.12.1686, 10.6.1687: Jon Helgaker møtte som lagrettsmann.

 

2.5.1674: Jon Helgaker og mange andre stevnet for ulovlig tømmerhugst.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0018: Tingbok, 1674, s. 21b-22a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090525640315

 

11.3.1687: Jon Iversen Helgaker stevnet for gjeld. Saken sier oss ikke noe mer.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0026: Tingbok, 1687-1688, s. 19b-20a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090525650330

 

10.3.1693: Vitne i en sak om tilstanden på tårnet på Mariakirken på Granvollen.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0032: Tingbok, 1693, s. 12b-13a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090525660192

 

12.8.1693: Jon Iversen Helgaker nevnt som stevnevitne i en sak.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0032: Tingbok, 1693, s. 39b-40a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090525660219

 

Om Ole Jonsen Helgaker har jeg funnet følgende:

 

12.4.1697: Ole Jonsen lot tinglyse et bygselbrev på garden Helgaker, datert 26.6.1696.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0035: Tingbok, 1697, s. 15b-16a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090525660421

 

12.7.1697: Løytnant Christen Pedersen på vegne av Ole Jonsen Helgaker stevnet Johannes Sørensen for å ha beholdt arven til Oles kvinne. Det ble levert en spesifikasjon på hva Ole Joensen Helgager hos sin qvindes Broder Johannis Søfrensen paa Hendis arf hafver at fordre. På neste side navngis Hans Hustrue Barbara Søfrensdaatter. Hun og søsknene hadde odelsrett til gods i garden Lunder (Dette skal vel være  Lynne i Gran).

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0035: Tingbok, 1697, s. 42b-43a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090525660448

 

31.1.1701: Ole Poulsen Sau og Ole Jonsen Helgaker stevnet Johannes Sørensen Lunder (Lynne) fordi deres svigermor Kirsten Pousldtr. skal ha overdratt alle sine eiendeler til sin sønn den nevnte Johannes Lynne.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0037: Tingbok, 1701, s. 6b-7a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090401370837

 

4.4.1701: Fortsettelse av forrige sak.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0037: Tingbok, 1701, s. 26b-27a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090401370857

 

17.12.1709: Ole Jonsen Helgaker stevnet for gjeld. Møtte ikke. Stevningen var forkynt for hans kone Barbro.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0042: Tingbok, 1709, s. 136b-137a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090406310396

 

Deretter kommer saken som viser at Ole Jonsen Helgaker hadde flyttet til Skrukkelia, nevnt i innlegg #158.

 

Noen Knud Jonsen er ikke nevnt på Helgaker i tingbøkene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, fint du bidrar, Ole Arild.

 

På 14.11.2017 den 16.07, Per H Skaug skrev:

Ved skifte etter Sigri Pedersdatter på Egge Mellom i 1750, er Olle Heggernæs og Niels Olsen Sangnæs av Toten oppført som formyndere for Jon Knudsens barn

 

Einaboka forteller at disse to var Kirsti Olsdatters brødre, se vedlegg.

 

 Fra samme bok:

«Ole og Nils Bentsen eide Lysingen på Gran 1701-06»

 

 

Hegernes.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#187-188

Jeg kaster dette ut uten å ha studert kildene Einaboka oppgir, så får vi noe å diskutere.

 

Alderen på disse Bentssønnene er:

Anders f. ca 1636

Niels f. ca 1661

Ole f. ca 1668

Bendix f. ?, hadde ei datter f. ca 1708.

 

Anders passer ikke inn her, han bør være én generasjon eldre, hadde voksen datter før 1700. De andre døpte sine barn på begynnelsen av 1700-tallet.

 

Disse jeg fant i finnemanntallet 1686 passer godt, selv om de er noe yngre, men nå vet vi at folk fikk tillagt en god del år ekstra når de døde gamle, særlig i eldre kilder.

Hvis dette er de samme, var Anders Bentsen farbror til de andre.

 

Finnemanntallet 1686

B.B.png

A.B.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å lese igjennom. Mye god informasjon fra Ole Arild, dette er vel ditt spesialområde?

 

Har et par raske kommentarer Siden jeg ikke har Einaboka, eller kan lese den på nettet, vet jeg ikke hvilke Ole Jonsen det referes til på siste linje i  :188

Er det en Ole Jonsen som tar over Dyrud, eller er det en (vår) Ole Jonsen som tar over Lundberg? Jeg tror vel at det referes til svogersønnen på Dyrud, men tenkte jeg skulle dobbeltsjekke.

 

I Hurdalsboka på Røsåsen står det om en Bendt Bendtsen, f. 1643, som er bror til Sverkil Bendtsen Solsrud, f. 1634, og Anders Bendtsen på Lundberg.

 

Når det gjelder #186 så virker det vel ikke usannsynlig at Ole Jonsen Helgaker kan være sønnen til Jon Iversen, og tok over bygselen i 1697 fordi faren døde mellom 1693 og 1697? Det er jo ikke bevis nok, men det er i hvertfall en Jon Iversen Helgaker med sønnen Ole som forsvinner på den tiden Ole Jonsen Helgaker tar over i tingbøkene.

 

En ting som kanskje er verdt å se på er at RB nevner en datter Anne ved skiftet etter Sigrid Pedersdatter (Knud Jonsens enke) i 1750, og hun skal da være 30 år (altså født ca 1720) Om vi kunne finne henne, er det kanskje faddere som kan føre oss litt videre for å finne Knud Jonsens foreldre. Så langt er det jo ikke annet enn farsnavnet, at de dro til Lundberg begge to, og har en tilknytning til Helgaker begge to som tilsier noe slektsskap. Jeg har ikke funnet Anne Knudsdatter (Lundberg?) så langt.

 

Ellers kan vi i hvertfall luke vekk Jens Sørensen som en slektning av Knud og Ole Jonsen , det er jo bare en fordel å stoppe noen blindveier.

 
 
Endret av Per H Skaug
Kommentar om Jens Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#187-189

Skiftet etter Jens Anderssen på Dyrud i 1743 bekrefter mine antagelser, her er det Einaboka som drar feil slutning, ref #188.

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Skifteprotokoll nr. 6 (1737-1743), Skifteprotokollside, Side 1130-1131

 

Jens Anderssen sin mor var Sigrid Andersdatter, som igjen var datter av Anders Bentsen.

Skiftet i 1743 nevner at som formyndere for Jens Anderssens umyndige barn var bl.a. «Deres Nær Sødskende Barn Niels Olsen Sangnæs» og «Deres Sal. Faders Moders Sødskende Barn Bendix Dattsæt».

 

 

Bendix Bentsen var mao søskenbarnet til Sigrid Andersdatter, og aldersmessig ser vi at dette stemmer godt. De var altså barn av Bent og Anders Bentssønner, som var av finneslekt.

 

Det er interessant å legge merke til hvordan begrepet «nærsøskenbarn» her blir brukt. Niels Olsen Sangnes var tremenning til Jens Andersen, noe som vanligvis begrepet blir brukt om, men fra andre kilder har man sett at begrepet kunne brukes på tvers av generasjoner også.

 

#190

At Anders og Bent hadde en bror Sverkill stemmer, manntallene 1664-66 avslører dette, vi finner dem på Røsaas i Skrukkelia.

Manntall 13.10.1664: Suerhill Bentzen 26 år

Manntall 10.9.1665: Anders Bentzøen 25 år og Swerkill Bentssøen 32 år, samt drengen Bent Bentzøen 14 år

Manntall 23.3.1666: Suerkell Bentssøn, 28 år

 

Alderen deres er selvsagt bare sånn omtrent.

 

Det er mer å finne om disse brødrene og deres barn, men jeg tror det blir rotete å dra inn enda mer her fordi man fort mister oversikten.

 

Endret av Grete Singstad
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendt Sverkildsen Solsrud og kona Marte er også mine aner, se nr. 1076 og 1077 i mine notater. Min forbindelse går gjennom sønnen Bent Bentsen Røsåsen (nr. 538) og hans datter Mari Bentsdtr. som ble gift til Nordgarden i Skrukkelia (nr. 269).

 

Bent Sverkildsen Solsrud ble født i Sverige av finske foreldre. Han hadde også sønnen Anders Bentsen Dyrud. Anders hadde datteren Sigri Andersdtr.  som var gift først med Anders Christensen Dyrud, andre gang med Ole Jonsen Dyrud og tredje gang med Carl Nilsen Dyrud. Jeg har ikke noe mer om etterslekten her.

 

Bent Bentsen Røsåsen hadde også sønnene Nils Bentsen Hegernes og Ole Bentsen Hegernes.

Ole Bentsen hadde bl.a. sønnen Nils Olsen Sangnes og datteren Kirsti Olsdtr. Kirsti ble født i 1712. Jeg har ikke funnet noe mer om henne. Men hun kan ha vært identisk med kona til Jon Knudsen Lundberg.

Endret av Ole Arild Vesthagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stammer fra de fleste Hurdalsgårdene, men inntil nå hadde jeg ingen forbindelser til disse finnene på Solsrud. Hadde forsåvidt ingen aner fra Skrukklia heller, inntil vi startet på denne tråden. Det er morsomt å finne nye slektsgrener. Når det gjelder såpass langt tilbake, har jeg nok mindre å bidra med av original forskning, men jeg har i hvertfall klart å finne spor av slekten fremover i tiden (utover min egen side som ble gift forskjellige steder i Hurdal og de som dro til USA). Mye som finnes av slektstrær på nettet, som i hvertfall kan brukes til å finne etterslekt. I dag fant jeg i hvertfall noen av dem:

 

Ole Peder Olsen i #68, født 8. Okt 1815 (sønn av Ole Pedersen), død 28. Juni 1893, g 10 Nov 1841 m Josephine Albertine Ellefsen, født 27. Okt 1824, død 25. Mars 1912, Begravet på Vår Frelsers Gravlund i Oslo

 

Barn:

  • Valborg Matilde Albertine Olsen, født 28. Okt 1858, død 28. Sep 1861.
  • Karl Adolf Olssøn, født 5. Aug 1863, død 1 Nov 1935, begravet på Vår Frelsers Gravlund g.m Karen Sofie Jacobsdatter Orderud, født 30. mai 1870, død 2. nov 1918. Etterslekt, noen barn i live.
  • Aagaat Natalie Olsen, født 28. Juni 1865, død 20. okt 1866

 

Har kontaktet familien, deres slektstre stoppet med Ole Pedersen (Ramm), så det blir mye nytt for dem med det vi har funnet. Skal forsøke å nøste opp i tråder etter de andre barna til Ole Pedersen og kanskje finne Pernille Pedersdatters etterkommere også.

 

Ellers må jeg vel si at jeg synes argumentene for at Kirsti Olsdatter, g. m. Jon Knudsen Lundberg skal være identisk med Kirsti Olsdatter, datter til Ole Berntsen er svært gode. "Broren" Nils Olsen Sangnes var i hvertfall formynder for barna til Kirsti Olsdatter ved skiftet etter hennes svigermor Sigri Pedersdatter.

 

Nå kommer jeg til å være på reisefot inntil neste Søndag, så det blir neppe noe tid eller anledning til å se nærmere på dette for meg på en stund. Men i mellomtiden vil jeg i hvertfall benytte anledningen til å si mange takk for hjelpen, vi har jo klart sett at veldig mye av slekts og gardshistorien i Skrukklia burde revideres.

 

 

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.11.2017 den 14.39, Grete Singstad skrev:

#167ff

Jeg fant en interessant kandidat for Jon Iversen på Helgaker i 1666.

 

Skifte på Skari - «Schalle» - 12. mars 1660 etter Gudbiør Amundsdatter Schalle.

Hennes etterlatte barn var:

Knud Jffuerßen Kios, Jørgen Jffuerßen Nees, Peder Jffuerßen Raassem, Gulbrand Jffuerßen Helgumb, Thorsten Jffuerßen Schalle, och Joen Jffuerßen, samt Kierstj Jffuers datter Blechen.

 

Thorsten og Joen hadde ennå ikke giftet seg og får dermed ekstra arv.

 

At denne Jon var ugift i 1660 passer godt med Jon Helgaker som hadde en sønn født ca 1663 (i sitt 4. år i 1666). Etter prestemanntallet skulle Jon Iversen Helgaker være født ca 1624-25 og igjen passer dette godt med han fra Skari etter det RB har notert.

 

Dessverre er det ikke bevart regnskaps- og skattelister for Hadeland for rett tidsperiode, den eldste er fra 1678.

 

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Skifteprotokoll nr. 1 (1659-1666), Skifteprotokollside, Side 20b-21a

Iver 1600 g ca.tif

 

Selvsagt finnes det skattelister før 1678, vet ikke hva jeg tenkte på……

 

I årene før 1660 er det brødrene Erik og Knud Torgerssønner som opptrer i skattelistene på Helgaker (se også Ole Arild Vesthagens slektssider). Omkring 1660 er det Erik og Jon som opptrer sammen, dvs at Knud er død. I alle fall kan det se ut som endringen skjer ca 1660.

Det kan være en viss ‘heng’ i skattelistene, dvs at et navn kan forekomme en stund etter at personen var død.

Jeg mener funnene støtter at det kan være Jon Iversen Skari som har flyttet til Helgaker, etter 12. mars 1660 (jfr. skifte på Skari). Kanskje var han gift med ei datter av Knud Torgersen?

 

Erik og Knud: Lensregnskap nr. 253 (1659-1660), Proviantskatt Hadeland 1659-60

Erik og Jon: Lensregnskap nr. 255 (1660-1661) Kontribusjon jonsok og mikkelsmesse Hadeland 1660

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Kanskje var han gift med ei datter av Knud Torgersen?

 

Knud Torgersen Helgaker betalte koppskatt i 1645 for seg selv, sin kvinne, datter og tjenestepike. Det vil si han hadde i alle fall en datter (det kan ha vært flere yngre barn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/11/2017 at 7:37 PM, Per H Skaug said:
  • Karl Adolf Olssøn, født 5. Aug 1863, død 1 Nov 1935, begravet på Vår Frelsers Gravlund g.m Karen Sofie Jacobsdatter Orderud, født 30. mai 1870, død 2. nov 1918. Etterslekt, noen barn i live.

 

Det er jo selvfølgelig ikke barn, men barnebarn og andre etterkommere av Karl Adolf Olssøn f 1863 som er i live.  Ellers synes jeg det var spennende med de skattelistene på Helgaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du har fått kontakt med etterkommere. Hadde de noen familiehistorier eller sagn om egen slekt?

Vi får tro de er fornøyd med finneblod og Hurdals- og Hadelandsfolk m.m.

 

Når det gjelder opphavet til Kirsti Olsdatter skulle vi gjerne funnet kilden Einaboka tydeligvis har brukt for å plassere henne som datter av Ole Bentsen. Jeg er temmelig sikker på at hun hører hjemme her siden brødrene Ole Heggernes og Nils Sangnes var formyndere for hennes og Jon Knudsens barn (#187). Og de var i hvertfall sønner av Ole Bentsen.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete #197,

 

jeg var vel litt upresis i mitt tidligere innlegg. Har funnet etterkommere og henvendt meg til dem, men ikke hørt noe tilbake ennå. Så jeg har jo mye nye opplysninger til dem, men vet ennå ikke hva de har å komme med. Så vidt jeg forstår lever det også etterkommere på mannslinjen i Norge, så det ville jo være interessant med en Y-DNA test for å bekrefte at dette var en finneslekt på farssiden.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

her kommer litt tilbake til tidligere kommentarer i #151 og #156 der Erik Johansen Brattlia er sagt å være vær-søsken barn til barna til Ole Mikkelsen Jeppedalen. Ole Mikkelsens (angivelige) bror Per Mikkelsen var jo i #156 gift med Karen Eriksdatter, tanten til Erik Johansen Brattlia. Hadde Per og Karen hatt barn, ville de være søskenbarn både til Erik Johansen Brattlia OG til Ole Mikkelsens barn. Kan dette i seg selv være tilstrekkelig til at Erik Johansen Brattlia kan kalles vær søskenbarn eller nesten søskenbarn for barna til Ole Mikkelsen, altså i dette tilfelle (ikke eksisterende) søskenbarns søskenbarn?

 

Dette kan jo også kanskje være relevant for å nøste opp i slekten til Ingri Povelsdatter (gift med Peder Olsen Grasbachen) som også er søskenbarn til Erich Johansen, antageligvis på morsiden hans fra Jeppedalen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har med spenning lest disse nesten 200 innleggene. Min interesse / slekt her er Marthe Pedersdatter Elvbakken, gift 7.1.1779 med Ole Monsen. (innlegg nr 11) Jeg har trodd at Marthe var datter av Per Persen bruker Elvbakken 1745 - 65 (nr 1 i innlegg nr 57), pga Gudbrand Persen var hans sønn, sammen med trolig Mads og etter Mads overtok Kristoffer Persen Elvbakken (Hurdal bygdebok 2, side 535), og at Gudbrand og Kristoffer og deres koner var faddere til Marte og Ole Monsens barn. 

Hvordan vet dere at hun og brødrene er Peder Iversen og Catrine Pedersdatters barn (innlegg 11 og 50) - og at de kommer fra Gjefsen? På forhånd mange takk for svar. Mvh Peder Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.