Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Rudsholmen i Hurdal, f ca 1773, Overconstabel ved Artilleriet


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Hei Peder,

 

akkurat den biten om Gjefseneie  (11 og 50) er det Grethe Bekkelund og Grete Singstad som arbeidet mest med, og jeg vet ikke hvor aktive de er på forum akkurat nå. Men jeg tror mere på det som har kommet fra dem med informasjonen fra kirkebøkene i Gran, enn bare det som som står i Hurdalsboka. Vi har sett at Hurdalsboka ikke er så mye å stole på når det gjelder Skrukklia, og mye av det skyldes sikkert at folk flyttet mye og at det er vanskelig å følge slektene der om vi ikke ser på Gran også (særlig siden Skrukklia var en del av Gran og kirkebøkene for Hurdal er brent før 1777).

 

Vi konkluderte ellers med at dette var en annen slekt enn det som ligger til grunn i det første spørsmålet, derfor har ikke jeg sett videre på den familien fra Gjefseneie og hvordan den har utbredt se i Skrukklia.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per. Takk for svar. Enig at jeg stoler mer på Grethe og Grete enn Hurdalboka. Men det hadde vært interessant å vite hvordan de har funnet fram til familien i innlegg 11 og 50. Mvh Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Det har gått noen år siden vi så på dette sist, men siden den gangen har jeg tatt en DNA test. Den bekrefter at jeg er i familie med etterkommere etter Ole Pedersen Ramm, altså sønnen til Peder Pedersen vandreren og bror til Peder Pedersen Ruudsholmen (som var personen jeg opprinnelig lette etter). DNA resultatet stemmer også med hvordan famileforholdet ville vært dersom disse var brødre.

 

Når jeg får sett litt mere på dette og lest om igjen hele tråden, skal jeg også komme tilbake med eventuelt andre konklusjoner fra DNA testene. Jeg har også tatt en mtDNA test, der har jeg funnet en felles forbindelse mellom Anne Hågensdatter, svigermoren til Peder Pedersen Ruudsholmen og Anne Trondsdatter, født 1789 Maurtveiteie i Lunner. Dette er riktignok en genetisk avstand på 1, så det betyr nok at det er en god del generasjoner tilbake i tid at de to har felles stam-mor.

 

Anne Trondsdatter skal i følge et tre til en amerikaner som stammer fra henne, være en datter til Trond Syvertsen, f 1757 og død 25 Des 1831 på Opperudseie i Hurdal, og konen Anne Eriksdatter f ca 1763. Her er denne familien på Knai i Hurdal ved FT i 1801: FT Knai i Hurdal 1801

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.