Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Piene


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg har de siste ukene jobbet med en artikkel om slekten Piene og har gjort den tilgjengelig på Slektshistoriewiki:

 

http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Piene_(slekt)

 

I artikkelen har jeg tatt utgangspunkt i Caspar Christian Piene (1805-1885), som kom til Trondheim på slutten av 1820-tallet og giftet seg med en datter av biskop Bugge. Jeg har med primærkilder verifisert det som er skrevet om de første par generasjonene og beskrevet det som er antatt forskningsstatus om slekten per i dag. Jeg har ikke tenkt å legge til så mye mer i artikkelen, men muligens jeg vil ta med flere illustrasjoner etter hvert. Artikkelen forteller litt om utgangspunktet i Tyskland, hvilke to grener som slekten i Norge utgjør og har litteraturhenvisninger som kan hjelpe slektsforskere med å komme seg videre. Slekten Piene har koblinger til mange spennende slekter, som Bugge, Aubert, Bonnevie, bryggerislekten Gran (Sandefjord) med flere.

 

Jeg har dog noen spørsmål som jeg håper andre ev. kan hjelpe til med (har også spurt et medlem i slekten). Det første er om det er utgitt en mer helhetlig slektsoversikt som jeg ikke har fått med meg? Ikke alle slektsbøker blir registrert i BibSys/Oria ...

 

Jeg nevner antatt forskningsstatus. Vet noen om arbeid som er gjort om slekten bakenfor Caspar Christian? Så langt har jeg jo bare navnene på foreldrene.

 

Så et detaljspørsmål. Caspar Christian Pienes stesønn Peter Daniel Hofflund (1820–1909) skal ifølge sekundærlitteraturen ha gått bort i Trondheim 14. desember 1909, og det burde jo være enkelt å finne dette i kirkeboken. Jeg har trålet gjennom de aktuelle kirkebøkene for Trondheim uten å finne noe. Men det hender jo at man overser ting. Er det noen som kan finne henvisningen?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Så et detaljspørsmål. Caspar Christian Pienes stesønn Peter Daniel Hofflund (1820–1909) skal ifølge sekundærlitteraturen ha gått bort i Trondheim 14. desember 1909

 

Sør-Trøndelag, Trondheim Byfogd, Dødsfallsmeldinger, 1906-1934 - Dødsfall 12.14.1909, Peter Daniel Hofflund

1909_Peter Daniel Hofflund.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere bege. Jeg skjønner ikke hvordan jeg overså oppføringen i ministerialboken som Carsten har laget lenke til, men sånn skjer jo av og til. Man leser seg blind. Har lagt til lenker i wikiartikkelen.

 

Egil, har du lenke til den skannete versjonen du har lagt ut bilde av? Jeg klarer ikke å finne den akkurat nå. Tror jeg ikke skal gjøre så mye slektsforskningsarbeid i dag, for det går visst litt trått for øynene ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av etterslekten nevnes bl.a i Siens-Slegterne Plesner-Myhre-Stub-Ibsen-Munk av T. Plesener 1917 og i Skiensslekten Ording-Böyesen, Böyson, Böysen av Rikard Berge og Elisa Tandberg 1975....

 

Den første på side 90, den andre på side 133 og 153...

 

Ellers er deler nevnt i Slekten Kielland Ledaal fra festetomt til storgård av Bjørn Kielland Aarre 2012 på side 38, 48 og 180. Og i Slegten Glørersen med sidelinjer av Cato Holmsen 1929 på side 180, 205 og 206...

 

Ellers litt på http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~kielland/slekt/default.htm [Bakdelen med den siste er at en må ha fornavnet på personene, men ellers en god platform]

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7. Tusen takk for henvisningene. To av dem stod i litteraturoversikten allerede, mens to var nye, har nå lagt dem inn. Rootsweb-sidene har dessverre ikke henvisninger til kilder, men kan brukes som utgangspunkt til å lete videre i primærkildene.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ny titt i mine "få" slektsbøker fanget opp flere bøker.....

 

En slekt Tanberg-Tandberg Elisa Tandberg 1938 side 176 og 177

 

Slekten Johnson ved Gudrun Johnson Høibo 1983 side 142

 

Slekten Ingier fra Ullensaker ved Elisa Tandberg 1958 side 1 [kun at maleren Jo Piene har tegnet et deres mange segl]

 

Slekten Borchgrevin anno 2004 ved Eli Borchgrevink 2004 side 55 og 120

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.