Gå til innhold
Arkivverket

Anders Pedersen Teiterudeie i Gran, f ca 1761


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg leter etter familien til Anders Pedersen Teiterudeie/Løvlien, f ca 1761 (korrigert for min egen skrivefeil, jfr kommentar fra Ann-Mary lenger nede) i Gran, og gift den 2 August 1789 med Birthe Hansdatter, f ca 1765. Teiterud har gått mellom Gran og Eina/Vestre Toten, så familien finnes jo begge steder.

 

I Folketellingen i 1801 har de barna Anne, Marthe, Pernille, Hans og Maria, og jeg har funnet dåpen for alle dem.

 

I 1801 levde også stemoren til Anders Pedersen, som het Anne Nilsdatter. Den 19 November 1789 ble enkemannen Peder Alfsen Teiterudeie gift med Anne Nilsdatter fra Røsumseje, så det tilsier vel at Anders er sønnen av Peder Alvsen Teiterudeie, som sikkert er forbundet med gardfamilien på Teiterud, siden navnet Alv/Alf er brukt der. Peder ble begravet den 29 Mars 1793 i https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000119110 og var altså født ca 1723. Dette er sikkert samme Peder Alvsen som bodde på Dyrud i 1754, da han var trolover for broren (?) Ole Alvsen på Teiterud https://digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0239&m[]=0530&m[]=0534&m[]=0529&m[]=0528&firstname=Peder&lastname=alvsen&gender=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

Birthe Hansdatter KAN være datter til Hans Engebretsen, husmann på Teiterud i 1801. Det var mye felles faddere mellom disse familiene. Det kan jo være fordi det var samme familie, men det kan jo også være fordi de var naboer og hennes far tilfeldigvis het Hans.

 

Her er folketellingen for 1801 for Gran, og siden de alle bodde på Teiterud, er de alle nevnt her.

 

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058262005446

 

Om noen kjenner litt mere til om denne familien, eller det finnes mer om dette blant Randi Bjørkvik sine notater setter jeg pris på det.

 

Hilsen Per

Endret av Per Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Skaug skrev:

Hei,

 

jeg leter etter familien til Anders Pedersen Teiterudeie/Løvlien, f ca 1771 i Gran, og gift den 2 August 1789 med Birthe Hansdatter, f ca 1777. Teiterud har gått mellom Gran og Eina/Vestre Toten, så familien finnes jo begge steder.

 

I Folketellingen i 1801 har de barna Anne, Marthe, Pernille, Hans og Maria, og jeg har funnet dåpen for alle dem.

 

I 1801 levde også stemoren til Anders Pedersen, som het Anne Nilsdatter. Den 19 November 1789 ble enkemannen Peder Alfsen Teiterudeie gift med Anne Nilsdatter fra Røsumseje, så det tilsier vel at Anders er sønnen av Peder Alvsen Teiterudeie, som sikkert er forbundet med gardfamilien på Teiterud, siden navnet Alv/Alf er brukt der. Peder ble begravet den 29 Mars 1793 i https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000119110 og var altså født ca 1723. Dette er sikkert samme Peder Alvsen som bodde på Dyrud i 1754, da han var trolover for broren (?) Ole Alvsen på Teiterud https://digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0239&m[]=0530&m[]=0534&m[]=0529&m[]=0528&firstname=Peder&lastname=alvsen&gender=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

Birthe Hansdatter KAN være datter til Hans Engebretsen, husmann på Teiterud i 1801. Det var mye felles faddere mellom disse familiene. Det kan jo være fordi det var samme familie, men det kan jo også være fordi de var naboer og hennes far tilfeldigvis het Hans.

 

Her er folketellingen for 1801 for Gran, og siden de alle bodde på Teiterud, er de alle nevnt her.

 

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058262005446

 

Om noen kjenner litt mere til om denne familien, eller det finnes mer om dette blant Randi Bjørkvik sine notater setter jeg pris på det.

 

Hilsen Per

 

Da oppgir du antagelig feil fødselsår på Anders Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary,

 

du har selvfølgelig rett, det er også det jeg har. Vet ikke hvorfor jeg skrev 1771 i stedet for 1761, det var vel en ren trykkfeil. Her er forøvrig vielsen deres også, der Hans Ingebretsen er forlover.  Og det gjør det vel også sannsynlig at han kan være hennes far https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000001387780

 

Hilsen Per

Endret av Per Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Per.H.Skaug changed the title to Anders Pedersen Teiterudeie i Gran, f ca 1761

Hei Ann-Mary,

 

ligger det mere inne i basene fra det gamle DA enn det nye? Med andre ord, er det en fordel å bruke den gamle i stedet for den nye databasen? Så vidt jeg ser ved første øyekast, er det vel de samme kirkebøkene som ligger inne i den linken du sendte meg som i de nye basene, selv om formatet er litt annerledes.

 

Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi Bjørkvik:

Anders Pedersen Tetteruds Eyet, gift 2. august 1789 med pigen Berthe Hansdatter.

Anders født ca. 1760, død 1828.

Sønn av Peder Alfsen gift (1) med Anniken Olsdatter.

Barn:

1. Anne, døpt midtfastesøndag 1790, gift 1817 med Poul Pedersen.

2. Martha, døpt septuagesima 1792, gift før 1837 med Poul Andersen Løvlien.

3. Pernille, døpt 4. mai 1794, gift før 1837 med Anders Nielsen Snibstadsæteren.

4. Hans, døpt 13. s. e. tr. 1796, gift 1821 med Anne Nielsdatter.

5. Maria, døpt langfredag 1799, gift 1829 med Lars Johansen.

6. Berthe, døpt 3. s. i faste 1802.

7. Johanne, døpt 6? januar 1805.

 

Hun har også notert skifte etter Anders i Løvlien under Teiterud 8. mai 1837/ 1. februar 1838, og etter Berthe på Teiterud den 17 april 1841.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt Bjørkvik:

Peder Alfsen Dyrud, gift 9. juli 1750 med Annichen Olsdatter.

Født i Løvlien og døpt s. michaelisd. 1726.

Sønn av Alf Jonsen, gift 1716 med Gunnil Pedersdatter.

Annichen Tetterud død 1779, 36 år gml.

 

Deres barn:

1. Ole, døpt 1. s. e. tr. 1751, gift 1781 med Kari Knudsdatter.

2. Peder, døpt 24. s. e. tr. 1754, gift 1780 med Marthe Hansdatter.

3. Christian, døpt 23. s. e. tr. 1758, gift 1783 med Johanne Knudsdatter.

4. Anders

Endret av Per Morset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre:

Enckemand Peder Alvsen Tetteruds Ejer gift 19. november 1780 med Anne Nielsdatter Rosums Ejer.

 

Randi har ikke notert noen barn der.

Endret av Per Morset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt Bjørkvik:

Alff Joensen Eenvolden gift 13. februar 1716 med Gunnild Pedersdatter Nedre Løflien.

Alff begravet 1741, 48 år.

Skifte etter Alff på Dyrud 25. januar 1742.

Barn:

1. Lisbet, døpt 27. desember 1720, gift 1744 med Lars Taraldsen.

2. Anne, døpt 25. s. e. tr. 1723.

3. Peder

4. Barbra, døpt 2. s. e. påske 1729.

5. Ole, døpt 5. mars 1732.

6. Joen, døpt 27. februar 1735.

7. Thore, døpt 7. janaur 1737.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Morset,

 

takk skal du ha. Dette hjalp meg langt på vei, og nå kan jeg sjekke det opp mot kirkebøkene.

 

Ser man ellers noe om Hans Engebretsen/Ingebretsen, husmann på Teiterudeie, der også, og om Randi Bjørkvik har gitt ham en datter ved navn Birthe/Berte?

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Morset,

 

takk skal du ha for hurtig svar. Står det ellers noe om opphavet til Hans eller videre skjebne for Embret og Anders, enten i bygdeboka eller hos Randi Bjørkvik, slik at jeg kan lete litt rundt der etter etter mulige faddere for kanskje å finne ut av om Hans er Berthe sin far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka (1998):

Lille Amlien, bruk I:

Hans Embretsen, ukjent fødelsår, sønn av Embret Olsen og Ragnhild Hansdatter Jutulrud, gift 1767 med Margrete Andersdatter, dp. 1740, datter av Anders Rasmussen og Kari Jonasdatter Skjølås. Barn: Embret, født 1768, Anders, dp. 1771.

Hans Embretsen kjøpte garden av Hans Hanssen i 1764, og betalte samtidig en pengesum til Jørgen Torsteinsen på Reinsvoll, som innløsning for odelsretten hans. Hans og familien hans eide Lille Amlien i perioden 1764-74. De solgte gardparten sin til Peder Jonsen.

 

Husmannsplassen Klemma under Teiterud:

1. Hans Embretsen, 65 år i 1801, g.m. Margrete Andersdatter, 61 år i 1801, d. 1819 78 år, ant. enke etter Hans Embretsen. (....) Hans Embretsen var stevnet som vitne i en eiendomssak på Kvernhaugen i 1808.I den sammenhengen kom det fram at han var "nærsøskendebarn" med den forrige brukeren på Kvernhaugen, Hans Kristiansen. (...)

2. Embret Hansen, født ca. 1768, sønn av nr. 1. Gift etter 1801 med Ingeborg Hansdatter. Barn: Lene, født og død 1808.

 

Randi Bjørkvik har ingenting videre om Embret, men hun har en usikker datter av Hans og Margrete: Kari, dpt. 1. s. i advent 1779 på Tetteruds Eyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Morset,

 

takk skal du ha igjen. Synes fortsatt det virker sannsynlig at Berthe/Birte kan være datter av Hans Embretsen, på grunn av fadderskap for flere av barna. Men det kan jo også kun være fordi de var naboer. Argumenter mot dette er at Berte skal være født i 1765 fra FT i 1801, 2 år før Hans og Margrethe gifter seg. Det behøver jo ikke å bety noe, alderen kan være feil eller hun kan være født før bryllupet, men det betyr jo at jeg blir nødt til å finne henne i kirkeboken som døpt for at dette skal kunne ble mer enn en teori. Og gjorde ikke Randi Bjørkvik det, finner sikkert ikke jeg heller Berte som en datter av Hans Embretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Anders Pedersen Teterudeie f. ca. 1760 finnes ikke  kirkeboka med foreldre Peder Alfsen og  Annicken Olsdatter, der er baren Ole 1751, Peder 1754 og Christian 1758.

Går en så til Peder Alfsen g. Aase Gulbrandsdatter så finnes det en Anders Pedersen dpt. 21/24 s. etter Trin 1764 Vigen.

Ved giftermålet 1789 bor Anders Pedersen på Teterudeie og forloverne er Ald på Teterudeie og Hans Ingebrightsen.  Bjørkvik arkivet pleier å være korrekt men jeg har mine tvil her side denne Anders Pedersen ikke finnes i kirkeboka f. 1760/61. Det står ingen alder på Peder ved ekteskapet og bostedet Teterudeie er heller ingen bevis på at han er f. der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Svein-Erik Ødegaard er inne på Hans Embretsens slekt i artikken "Bekkevold/sveen-slekta fra Toten med røtter i den gamle Knatterud-Hørsrud-grenda" i siste nummer av Tidsskrift for Vestoppland Slekstshistorielag (2/17), som kom rett før helga!

Jeg vet ikke om Svein-Erik følger med i dette forumet, i så fall kunne han ha redegjort for det selv.

Forenklet henger det sammen slik:

Foreldre:

Embret Olsen Smebøle, født ca. 1699, død 1782, gift 1732 med enke Ragnhild Hansdatter Jutulrud (Sollien), f. Dotset, dp. 1698, død 1765.

 

Besteforeldre:

Ole Embretsen gift med Ragnhild Larsdatter, brukere av Smedbøle i Brandbu (ligger i grenda Hennung, på åsen mllom Hadeland og Toten).

Hans Pedersen Dotset, født ca. 1662, død 1632, gift med Dorte / Dordi Jacobsdatter Sønsteby, død 1632.

 

Oldeforeldre:

Ingen navn på Smedbøle-sida.

Peder Andersen, født ca. 1639, bruker av Dotset.

Jacob Olsen Brun, født ca. 1624 i Lille Kyra sogn i Finland, død innen 1695. Var først bruker på Sønsteby, dernest på Jonsrud (begge på Eina, hhv vestsida og østsida). Han er også av mine aner.

 

Barn av Embret og Ragnhild, samt Hans og Dorte, er oppgitt, likeens etterkommere av Hans Embretsen søster Dorte.

 

Endret av Per Morset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans,

 

takk for kommentarene dine.  Jeg ser poenget ditt om at Anders Pedersen ikke nødvendigvis er sønn av Peder Alfsen Dyrud, samtidig flyttet jo Peder Alfsen Dyrud senere til Teiterud og var forlover for Ole Alvsen Teiterud https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000001398549 i 1754. Det virker vel litt usannsynlig (men ikke umulig) at det er den Peder Alfsen uten tilknytning til Teiterud (altså Peder Alfsen som ble gift med Aase (EDITERT for riktig fornavn) Gulbrandsdatter Vigen i 1760) som skulle få en sønn som ble bosatt på Teiterud. Peder Alfsen (enkemannen på Teiterudeie) giftet seg jo også igjen med Anne Nilsdatter, som var stemoren til Anders Pedersen ved Folketellingen i 1801. Men det forklarer jo ikke den manglende innføringen i kirkeboken på en Anders som sønn av Peder Alfsen.

 

Per,

 

takk for det klippet fra VSHL. Da må jeg lese den, men som mangeårig medlem bosatt i utlandet får jeg som regel mine kopier når jeg er hjemme i Norge. Stammer selv fra både Jacob Brun og Jacob Sigfridsen på Jonsrud og Sønsteby, men har ikke sett det Svein-Erik Ødegård har skrevet om dem og resten av mine Eina aner i Eina boka (et handicap når du bor utenlands, det er ikke så lett å få med seg bygdebøker som publiseres).

 

Men siden jeg ikke har funnet noen kirkebokinnførelse for Berthe/Birthe som datter av Hans Embretsen/Ingebretsen/Engebretsen, har jeg jo ikke annet enn fadderbruken og det faktum at Hans Embretsen var forlover i bryllupet mellom Anders og Birthe å henge meg på.

 

Så det betyr jo at for både Birthe Hansdatter og Anders Pedersen er det fortsatt usikkerhet om foreldre, og hvor de kom fra.

 

 

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er konfirmasjonen for Anders Pedersen Teiterudeie i 1777. Da er han sagt å være 16 år. Det betyr vel at vi ganske sikkert kan utelukke Peder Alfsen og Aaste Gulbrandsdatter som foreldre, presten ville neppe skrevet 16 år i stedet for 13 år ved konfirmasjonen så den Anders som er sønn av P.A. og Aa G er nok for ung. Dessuten bekrefter det at han var på Teiterud i 1777, så da kan vi nok slå fast at han er sønnen til Peder Alfsen og Annichen Olsen, som Randi Bjørkvik sier, siden Annichen døde på Teiterud i 1779 og Peder Alfsen giftet seg om igjen som enkemann på Teiterud i 1780 med Anne Nielsdatter Rosumseje (Anders Pedersen sin stemor). Det virker litt for usannsynlig at begge de to Peder Alfsen som er mulige fedre til Anders Pedersen skal ha bodd på Teiterud i henholdsvis 1777 og 1779.

 

SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1776-1788, s. 257 Konfirmerte Anders Pedersen

 

Hvorfor han ikke er funnet døpt i kirkeboken er vel vanskelig å si, men jeg skal lete videre etter dåpen.

 

Det kan vel ikke stemme det som står hos Bjørkvik om at Peder Alfsen Dyrud er gift 9. juli 1750 med Annichen Olsdatter, samtidig med at Annichen Tetterud er død 1779, 36 år gml? Enten må det være en transkriberingsfeil, en kopifeil, hun var SÆRDELES ung eller noe annet ikke stemmer. Kan jo bare være at aldersbetegnelsene er litt usikre, men dette virket mye.

 

Birthe/Berthe Hansdatter er det mange av, både på Gran og Toten, men jeg har ikke funnet en datter av Hans Embretsen, så det ser nok sålangt ut som om det kun var på grunn av naboskapet at Hans Embretsen var forlover i bryllupet til Anders og Birthe. Det ville vel også være for enkelt!

Endret av Per H Skaug
Lagt til en kommentar om Birthe Hansdatter, og Annichen Tetteruds alder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 19:

Jeg ser at jeg har gjort (opplagte) feil i avskriften fra Svein-Eriks artikkel, mht årstall. Skal være:

 

Besteforeldre:

Ole Embretsen gift med Ragnhild Larsdatter, brukere av Smedbøle i Brandbu (ligger i grenda Hennung, på åsen mllom Hadeland og Toten).

Hans Pedersen Dotset, født ca. 1662, død 1730, gift med Dorte / Dordi Jacobsdatter Sønsteby, død 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Morset,

 

det blir mange tall, så det er lett å skrive feil. Men du skulle ikke tilfeldigvis også ha oversett en Berthe Hansdatter, datter av Hans Embretsen...?

 

Jeg har nok dessverre gitt henne opp som en mulig kone , siden jeg ikke har funnet noen Birthe/Berthe født av Hans Embretsen. Da har jeg 15 fødte, 10 konfirmerte (sikkert mange av de samme) som dette sannsynligvis kan være, så det blir vel litt som å lete etter en nål i en høystakk. Selv om jeg ekskluderer de som blir gift annet sted eller dør før Anders og Berte gifter seg, blir det vel vanskelig å konkludere helt sikkert. Får se nærmere på faddere igjen.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen Berthe, verken hos RB eller SEØ, heller ikke i KB Gran eller Toten.

Jeg har også sett gjennom skiftekortene for Amlien, men har ikke funnet noe interessant.

 

Her er imidlertid dåpen for Embreth:

SAH, Toten prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1761-1772, s. 218
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603730511

 

og Anders:

SAH, Toten prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1761-1772, s. 300
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603730593

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.