Gå til innhold
Arkivverket

Anders Pedersen Teiterudeie i Gran, f ca 1761


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har sett igjennom skiftekort for Teiterud, men fant ikke noe vesentlig der. Fant Berte Hansdatters skifte, men der hadde hun voksne barn så det var sikkert ingen grunn til å liste hennes familie.

 

Berte Hansdatter som en datter av Hans Embretsen var en hypotese fra min side, med utgangspunkt i at Hans Embretsen var forlover og at det var en del fadderbruk av hans famile. Men det ser ikke ut til å være noen grunn til å fortsette å lete etter en forbindelse som nok ikke eksisterer.

 

Skal se nærmere på andre faddere, kanskje det kan være noen skjulte hint der. Men takk for innspillene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Morset (eller andre),

 

Den 7 Mar 1792 gifter Ole Hansen, Ung-karl på Tetterud seg med Anne Andersdatter Endvolden, trulovar Ole Andersen Dyrud, trulovar Jens Hansen, Endvolden Ministerialbok for Gran prestegjeld 1787-1824 (0534P), side 462 - 463

 

Denne Ole Hansen Tetterudeie er stadig fadder for Anders Pedersen og Berthe Hansdatters barn. Han er 35 år ved FT i 1801 på Teiterud, da det forøvrig også bor en inderste, Peder Hansen 60 år på samme plassen. Jeg trodde tidligere Ole kunne være en sønn av Embret Hansen, men det ser jeg jo fra tidligere innlegg ikke er hold for. Man han er fortsatt en sannsynlig bror av Berthe. Jens Hansen Einavollen og kanskje Peder Hansen, inderster, kan også være brødre, men de er jo en god del eldre. Jens Hansen er sagt å være f ca 1730 ved FT i 1801, mens når han er begravet 27 Desember 12 1803 er sagt å være 61 år (ie, født 1742) Ministerialbok for Gran prestegjeld 1787-1824 (0534P), side 718 - 719

 

Det er også en Jørgen Hansen, tjenestefolk på Teterud og 27 år ved FT i 1801 som stadig er fadder ved Anders og Birthe/Berthe sine barnedåper. Det kan jo være fordi han arbeider på garden, men det kan jo også være fordi han er hennes bror.

 

Det er veldig mange forbindelser mellom Ole og Jørgen Hansen og Birthe Hansdatter. Jørgen Hansen er flyttet til Einavolden i 1806, og får barn der som Anders og Birthe er faddere til. Maria, datter av Jørgen Hansen Enevolden, f 1806, Ministerialbok for Gran prestegjeld 1804-1815 (0534P), side 25 Faddere  Halvor Enevolden, Margrethe Enevolden Anders Pedersen Teterueejet, Berthe Hansdatter Teterueejet, Niels Hansen EggeEjet.

 

Samtidig er de faddere for Hans Hansen og Johanne Hansdatter Grinagerseyet sin datter i 1813.

 

Kierstie, datter av Hans Hansen og Johanne Hansdatter Grinagerseyet f 1813. Ministerialbok for Gran prestegjeld 1804-1815 (0534P), side 146 - 147 Faddere Maren Enevolden, Marthe Eggeyet, Niels Hansen Eggeyet, Jørgen Enevolden, Anders Pedersen Tejterueeyet.

 

Med andre ord, på grunn av den stadige fadderbruken tror jeg det kan være en forbindelse mellom Birthe Hansdatter og noen av disse Ole Hansen Teiterudeie, Jørgen Hansen Einavolden, Jens Hansen Einavolden, Niels Hansen Eggejet, Hans Hansen eller Johanne Hansdatter Grinagerseyet. Det er mange flere gjensidige faddere også, uten at jeg har listet alle her.

 

Hvis det står noe hos Randi Bjørkvik eller i Einaboka om hvor disse folkene kom fra og deres foreldre, kan det hjelpe meg å finne den riktige Birthe/Berthe Hansdatter som var gift med Ander Pedersen på Teiterudeyet.. Setter pris på all hjelp.

 

Jørgen Hansen 27 år i 1801 kan godt være identisk med den Jørgen, født av Hans Dotset og Marthe Bentsdatter i Kolbu den 6 Mars 1774.

Ministerialbok for Toten prestegjeld 1773-1793 (0528Q), side 33b

 

Da har jeg funnet Birthe Hansdatter Dotset, født i 1763 , datter av Hans Jørgensen Dotset og Marthe Bentsdatter Ministerialbok for Toten prestegjeld 1761-1772 (0528Q).

 

Med andre ord har jeg fått svr på mitt eget spørsmål. Men jeg er fortsatt interessert i å se hva bygdeboka og Randi Bjørkvik sier.

 

 

Endret av Per H Skaug
Birthe og Jørgen er barn av Hans Dotset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi Bjørkviks arkiv:

 

Ole Hansen Tetterud, gift 7. mars 1791 med Anne Andersdatter Endvolden. Ole dpt 1. s. e. tr 1766, død 1828, sønn av Hans Nielsen Teiterud og Dorthe Hansdatter Tetterudeie. Anne dpt 1. s. i faste 1760, datter av Anders Taraldsen Endvolden, gift 1748 med Pernille Ellensdatter.

 

Jøren (Jørgen) Hansen Teterue-Ejet, gift 4. april 1805 med Maren Joensdatter Enevolden. Maren dpt sexagesima 1786, datter av John Ellensen Enevolden, gift ca. 1784 med Marthe Halvorsdatter.

 

Jens Hansen Egge, gift 17. oktober 1760 med Ingebor Ellensdatter Endvolden. Jens dpt 1735, sønn av Hans Alfsen, gift 1720 med Kirsti Olsdatter Egge (Brandbu). Ingebor dpt. 1735, datter av Ellen Jonsen, gift 1718 med Ingeborg Ellensdatter.

 

Niels Hansen kan være han som er gift 15. oktober 1812, da på Dæhlen, men født på Eggeeie, med Ragnild Christophersdatter Dæhlen, født på Molstad (Brandbu). Niels dpt 1. s. e H3K 1780, sønn av Hans Hansen, gift 1765 med Mari Gudbrandsdatter. Ragnild datter av Christopher Ananiassen, gift 1775 med Marthe Halvorsdatter.

 

Anders Pedersen Tetteruds Eyet, gift 2. august 1789 med Berthe Hansdatter Tetteruds Eyet. Anders født ca. 1760, død 1828, sønn av Peder Alfsen gift (1) 1750 med Anniken Olsdatter. Berthes opphav skriver Randi ingenting om.

 

Håper dett fyller inn i puslespillet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Per,

 

det fyller absolutt inn i puslespillet mitt. Jeg har jo nå funnet at Jørgen Hansen Einavolden og Birthe Hansdatter på Teiterudeie begge er barn av Hans Jørgensen Dotset og Marte Bentsdatter (navnene, fødselsåret og fadderskapene bekrefter dette). Trodde kanskje Ole Hansen også ville vært en bror, men det viser seg jo at det ikke er.

 

Står det kanskje noe om Hans Jørgensen Dotset og Marte Bentsdatter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Einaboka finner jeg:

Hans Jørgensen, dpt. 1740, sønn av Jørgen Hansen og Mari Larsdatter Dotset, gift 1761 med Marte Bentsdatter Lille-Hegernes, dpt. 1742.

De er nevnt på Dotset 1761-75 og på Snipstadsætra 1776-82. Hans solgte Søndre Dotset til Abraham Tomle fra Nordre Land i 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Per, da har jeg kommet mye lengre med både Anders Pedersen og Berthe/Birthe Hansdatter sitt opphav takket være dine oppslag.

 

Så Hans solgte garden/plassen, og både han og ungene endte opp på husmannsplasser rundt om? Det vil vel tyde på at det ikke gikk så bra økonomisk for ham.

 

Ser jo forøvrig at det er en del linker fra Jørgen Hansen bakover som ligger ute på nett, uten at det betyr at de er korrekte.  Nå får jeg verifisere dette med primærkildene.

 

Forøvrig stammer jeg fra Johanne Jonsrud, som også var gift med Hans Hansen Dotset (broren til Jørgen Hansen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berte døpt 1763, datter av Hans Jørgensen og Marte Bentsdatter Dotset, ble konfirmert i 1778 og kalles da Berte Hansdatter Snipstadsæter (foreldrene bosatt der 1776-1782). Hans og Marte var i 1801 husfolk under Midt Egge østre i Gran https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058262005320 Hans Jørgensen Eggeeiet ble begravet 27.11.1802, 64 år gammel. Marte Bentsdatter døde på Blokhus i Gran 20.2.1819, 90 år gammel. Det er ikke holdt skifte etter noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.