Gå til innhold
Arkivverket

Hans Johannesen, Tvedten i Sande sogn, f 1847


Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

Min tipp tipp oldemor Gomborg Marie Nilsdatter (f. 1842 i Tvedestrand) ble gift i Dypvåg Kirke 14. August 1871 med HANS JOHANNESEN.

 

Hans er oppgitt ved vielsen å være fra "Haugenes u. Tvedten i Søndre Næs". Han er født i 1847 og faren er oppgitt som Johannes Hansen.

 

Hans dør den 2. august 1875 og da er det notert i Dypvåg kirkebok: "Død 2. august 1875, begr. 7. august 1875: Dagarbeider, gift Mand Hans Johannessen, født 22. februar 1847 på Sjaavorn under Tvedten i Sande Sogn, jf. Ægt. No. 24/71. Opholdssted: Næs. Død af lungebetændelse."

 

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor Sjaavorn under Tvedten i Sande sogn er? Ligger det i nærheten av Haugenes? Jeg finner ikke Hans døpt i Sande sogn i 1847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Åsbjørg (og takk for sist)! Tror du traff blink på første forsøk - ser i kirkeboken fra Sauherad (Saude) at familien bodde på "Sjaavorn"! Fantastisk!

 

Jeg har vært litt forvirret for han bosatte seg på Næs Verk, og der er det også en gård Tveide, og jeg har feillest "Saude" i kirkeboken som "Sande"

 

Noen som vet mer om Sjaavorn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det kalles "Sjaaværen" i 1865

 

Hans flytter fra Saude til Solum februar 1868

Telemark fylke, Sauherad (Saude) i Sauherad, Ministerialbok nr. I 7 (1851-1873), Utflyttede 1868, Side 276
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061127340267

 

Telemark fylke, Solum, Mælum, Kilebygda i Solum, Ministerialbok nr. I 8 (1865-1876), Inn- og utflyttede 1868, Side 397
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061128330464

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo enda mer nyttig informasjon - jeg vet at på gården/stedet i Skien som i dag heter Bakkane, bodde en mann som het Hans Abraham Hansen. Han var en stor mølleeier i Solum.

 

Hans Johannessen jobbet som møller da han flyttet sydover til Nes Verk/Holt og ble gift med min tipp tipp oldemor i 1871. Det kan jo indikere at Hans Johannessen jobbet noen år (ihvertfall mellom 1868 og 1870) som møller for Hans Abraham Hansen i Solum før han fikk jobb i Holt.

 

Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.