Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter skoleholder Casper Henrik Winther på glassverket i Hurum 1821


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg meg med å tyde de få eiendelene som  skoleholder Casper Henrik Winther etterlot seg.

SAKO, Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri, H/Hc/L0010a: Skifteprotokoll, 1813-1835, s. 307b-308a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090119360317
Skifte er øverst på venstre side. Jeg mener å lese at det er:

1 gammel seng

1 ?

1 liten gammel kiste med lås 

1 krakk med 4 bein

1 ?

1 gammel overdyne ? uten fyll 

1 ?

1 gammel gryte

1 liten blikk ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

 

1 gammel Seng Kiste 2µ 8ß
1 gammelt brøstfældigt Bord 6ß
1 Liden gammel Kiste med Laas 12ß
1 Krak med 4 Bein 2ß
1 brøstfældig Kobbesængestæd(?) [hva nå i all verden dét monne være] 12 ß
1 gammelt LiinDyne Vahr uden Fyld 2µ
1 (??) 4ß
1 gammel Gryde 12ß
1 liden Blik Kaffekiedel 14ß

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie, Even,

 

Setter inn et utkast til hele registreringen:

 

«[Registering. efter Skoleholder Caspar Hendrik Winther ved Hurums Glasværk, af 10 September og 26 Novbr 1821]

 

Anno 1821 den 10de September, indfandt jeg mig Truls Røseng, Lensmand for Hurums Præstegield paa Skatmester Schimmelmanns Glasværk, tilligemed de 2de Mænd Jochum Teiler og Johan Albert Beches, for at afholde en lovlig Registerings– og Wurderings Forretning efter afdøde skoldeholder Casper Hendrik Winther sammestæds, for at den afdødes Efterladenskab kunde komme paa Skifte og Deeling mellem hans efterlatte Enke og de i deres lovlige Ægteskab sammenavlede Børn, da hun agter at indgaae nyt Ægteskab imed Ungkarl Johans Frederick Kaufeldt. StervboEnken Berte Christensdatter. 2_ Sønnen Chritian Carl Caspersen, 10 Aar gammel, hjemme, 2, Sønnen Hans Jørgen Caspersen, 8 Aar gammel, hjemme – StervboEnken var tilstæde og blev paalagt at fremviβe Boets ejende Løsøre: 1 gammel Drag Kiste 2 ort 8 s., 1 gamelt  brøstfeldigt Bord 6 β, 1 liden gammel Kiste med Laas 12 β., 1 Krak med 4 Been 2 β, 1 brøstfeldig [?elle] sængestæd 12 β, 1 gammelt OverDyne Vahr uden Fyld 2 ort, 1 Bogklæde? 4 β, 1 gammel Gryde 12 β, 1 liden Blik Kaffekjedel 14 β, Tilsammen 1 Spd 1 ort 22 β,– Videre forfandtis ikke, som tilførte Boet – Registeringsforretningen blev sluttet. T. Røseng. Johan A. BEsches. Jochum Teiler.»

 

Jeg er ikke helt i mål, da ordet foran sengestedet til 12 skilling forsatt volder litt besvær. Så også det som ser ut som "Bogklæde". Så et par forbehold her, som noen kanskje vil fange i en korrektur.

 

Mitt utkast avviker litt fra det Even har satt inn, som oftest ikke meningsbrytende. Dog mener jeg å lese Dragkiste der han har Seng kiste, idet første forbokstav bør være en D. Rent systematisk anbefaler jeg å gjengi marketegnet som ort (i kursiv når oppløst, og i betydning ort), da det greske tegnet μ (my) bør forbeholdes statistiske formler og regnestykker.

 

Denne slekten Winther er forresten litt interessant idet den vel har utspring i Danmark, og går via Larvik på 1700-tallet, før den via Hurum og Strømm /Svelvik etterhvert også får en mystisk linje til USA. Mer om det i en annen sammenheng.

 

Vennlig hilsen

 

Are 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt godvilje kan sengestedet leses som 1 brøstfældigt Stolbesængestæd (stolpesengested, altså). Jfr. likheten mellom første bokstav i dette ordet og i forbokstaven i ordet Spd i nestsiste setning.

Jeg sier ikke at det står slik, bare at det kan...

 

Er ellers enig i at det dreier seg om en Dragkiste i pkt. 1

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #4 og #5.

 

Selvsagt, «Drag» Kiste. Var som vanlig (dessverre) for kjapp her, jeg.

 

Og Are, takk for anbefaling angående «my». Bare det tegnet som ‹i farta› minner mest om tegnet for ort. Skal imidlertid overlate det helt og holdent til statistikerne for fremtiden. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, dette med tydning får jeg virkelig ikke ordentlig tak i. Det er godt det er eksperter som gidde å hjelpe en stakkar

 

9 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Denne slekten Winther er forresten litt interessant idet den vel har utspring i Danmark, og går via Larvik på 1700-tallet, før den via Hurum og Strømm /Svelvik etterhvert også får en mystisk linje til USA. Mer om det i en annen sammenheng.

 

Slekten går ganske riktig tilbake til Danmark, nærmere bestemt Ålborg. Casper var sønn av Kaptein Otto Fredrik Winther og hans tjenestepike Ingeborg (Elisabeth) Eriksdatter Block fra Kongsberg/Sandsvær. Vel å merke en ekte sønn, for hans foreldre hadde endelig giftet seg da han ble født i Lardal - flyttet senere til Larvik.

Are, hvilken mystisk linje til USA har du, nå ble jeg kjempenysjerrig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie,

 

Det mystiske ligger i at fra amerikansk side, så mente man at opphavet lå i Bergen, mens svaret viste seg å være i Strømm/Svelvik. Jeg skal se om jeg får tid til å sette sammen et mindre stykke om dette med det første. Det burde igrunn publiseres litt rundt denne slekten Winther.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are.

Jeg har vært borte i Winther i Bergen, men har ikke notert noe om dem siden jeg ikke har sett noen sammenheng med "min" Winther. Det er jo mange Wintherfamilier. Det hadde vært interessant å visst hvilken sammenheng de mener det er.

Ellers har jeg samlet en god del om Casper sin slekt, også i Danmark, men jeg jobber fortsatt med saken :)

Hvis du setter sammen noe, kan jeg godt ta en titt å se om jeg kan bidra med noe mer, hvis du er interessert i det.

 

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tilfeldigheter som vanlig:

Skoleholder Casper Hendrich Winther får et uekte barn med  Anne Halvorsdatter; Caroline Hendricha, døpt i Borre Kirke 24.2.1809. Bor da på Vestmandrød-stuen u. VEstmandrød i Borre.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011131125

Han gifter seg  samme året, 24.9.1810 med Birthe Christensdatter, f. på Krokeborg i Våle, men oppvokst på Bergan i Nykirke\i Borre. 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002266862

 

 De får sønnen Friderich døpt 18.2.1810, som dør etter noen uker. De bor da på Løs, Borre

Så er det ikke noe spor etter familien, før jeg fikk sett disse innleggene:)

 

Rune Helland

Endret av Rune_Helland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.