Gå til innhold
Arkivverket

Endringer på forumet - Spør Arkivverket


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Fra 1. november kan du henvende deg til Riksarkivet og statsarkivene i ett forum. De tidligere foraene for Riksarkivet og hvert statsarkiv blir slått sammen til ett forum: Spør Arkivverket.

 

Les mer om det i kunngjøringen https://forum.arkivverket.no/announcement/27-nytt-felles-forum-for-arkivverket-fra-1-november-2017/

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er skuffa over at det ikkje lenger vil vere mogeleg å be om oppslag i forumet i materiale som ikkje er digitalisert. Tidlegare har det vore eit poeng at ein ynskjer at slike spørsmål vert stilt i forumet framfor på epost, sidan eit oppslag også kan komme til nytte for andre seinare. Når alle slike spørsmål no må sendast på epost risikerer ein dermed at Arkivverket må gjere det same oppslaget fleire gonger, og eg kan ikkje skjøne at det er fornuftig ressursbruk.

  • Liker 8
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støttar innlegget til Torbjørn 110%.  Eg trudde tanken var å unngå sløsing med ressursar; ikkje berre for at personalet i arkivverket må slå opp same opplysningi fleire gongar for ulike brukarar, men òg risikerer me å måtte venta so lenge på svar at ein kanskje set himmel og jord i rørsle for sjølv å finna svar gjennom ekstra reising til og frå lesesalane på arkivi.  For meg og andre rørslehemma ville det vera ei kjempestor påkjenning, både økonomisk og ikkje minst fysisk...

 

Ein føresetnad for at Arkivverket endrar politikk med omsyn til kjeldeoppslag må etter mitt syn vera at ALLE kjelder ligg føre i skanna og/eller transkribert form, og der veit me at det framleis er langt fram...  Om den dagen ein gong kjem, vil truleg lesesalane verta mykje mindre belasta enn i dag, og arkivverket kunne spara ressursar med til dømes reduserte utgifter til personal...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del syns jeg det viktigste signalet her er at det jobbes med å gjøre forumene mer tilgjengelige - uansett hva utkommet blir på kort sikt. Og jeg håper dette vil kunne føre til andre endringer også. For eksempel at det blir åpnet for at funksjonaliteten med bruk av emneknagger og evt. emnesky  (som jeg vet ligger i løsningen allerede, men som er blokkert for oss vanlige brukere) blir tilgjengelig.

 

For min egen del dreier mye av mine søk seg om reisende/tatere, og jeg savner en enkel måte å finne innlegg - både nye og gamle - som omhandler denne folkegruppen. Og dette er jo bare ett eksempel. Andre eksempler er sjøfolk, emigranter, skogfinner, samer, militære, forfedre bosatt i ulike landsdeler, osv, osv. Med emneknagger tilgjengelig (gjerne en forhåndsdefinert liste for å unngå eventuelt kaos), ville det også være mulig å for eksempel slå sammen brukerforumet med forumet for tyding av skannede kilder og kilderegistrering - hvilket - etter min oppfatning vil gjøre det enklere for oss brukere å forholde oss til en større helhet av de ressursene Digitalarkivets fora representerer - både når det gjelder å poste nye emner, og å finne frem i dette enorme havet av utrolig og brukergenerert kunnskap.

 

Mvh

Morten Aasberg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mangler svar på spørsmål som er lagt inn i OKTOBER før omlegging av de forskjellige arkivene. Det første spørsmålet ble først ble sendt inn 5 oktober  til Arkivverket og ble flyttet rundt den 22 - 25 oktober til spør Statsarkivet Oslo, uten at jeg har fått noe svar på spørsmålet mitt.

 

To andre spørsmål ble lagt inn i forumet til Statsarkivet Kongsberg og er nå flyttet til Arkivverket. Disse er heller ikke besvart selv om de ble lagt inn i oktober. 

og

Det var en grunn til at disse spørsmålene ble lagt ut og vanlig høflighet tilsier i det minste et svar selv om det evt er negativt. Hvis det ikke kan gjøres oppslag så hadde det vært fint å vite hvor jeg evt kunne finne svar på mine spørsmål og eventuellt henvende meg på mail for å få svar. Jeg har ikke mulighet til å reise til Kongsberg eller til Oslo for å få svar på disse spørsmålene. 

 

Omleggingen er sikkert hensiktsmessig for ansatte i Arkivverket, men ikke noen god løsning for oss slektsforskere som sitter rundt omkring i landet. Jeg har tidligere fått utmerket hjelp fra diverse statsarkiv i forumet, men jeg synes denne løsningen er meget dårlig. Brukervennligheten er blitt borte ser det ut til.

 

Birgit Gordon

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Frederic G. Østby unpinned this emne

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.