Gå til innhold
Arkivverket

Trosdahl-slekta


Magnus Trosdahl
 Del

Recommended Posts

Hei!

I flere år har min far, min bror og jeg jobbet mye med å forske på Trosdahl-slekten. Min far startet i sin tid, min bror tok over, og nå er det jeg som er mest ivrig.

Vi har klart å spore "Trosdahlene" tilbake til den første familien som tok navnet (Knut Clementsen Trossedahlen 1696-1771) i slutten av 1720-årene på stedet Søre Tråsådalen under Rolstad, Lesja.

 

Vi har også klart å dokumentere hans slektsskap ytterligere tre generasjoner bakover, og lander da på Knud Solgiemb som var leilending på gården Solhjem i Sel, Otta i 1625.

Graver vi enda lenger bak, finner vi brukere av gården Solhjem i perioden 1610-1620 (Erik/ch Solgiemb), samt perioden 1548-1567 (Olav/Oluff).

Disse to sistnevnte kan dog ikke knyttes til Knud, og vi vet derfor ikke om de er i slekt med Knud eller ikke.


Som en tilleggsopplysning vet vi også at Solgjem Gård nevnes i de såkalte "Sankt Olavs jorder" (1533), der det står at: "Solgyme (Solhjem) liggendes ved Breden i Fron sogn i Gudbrandsdalen som Haldor Sigurdssons datter og sønn gav til Sankt Olav i 1516". Problemet med denne opplysningen er at selv om Haldor er nevnt 34 ganger i gamle brev, er ikke ett eneste ord nevnt om hans ætt.

Det jeg lurer på er:

a) Er det i det hele tatt mulig å komme lenger bak i forskningen? Hva finnes det av dokumentasjon før manntallene fra 1600-tallet som omhandler Gudbrandsdalen?
b) Er det mulig å koble nevnte Erik eller nevnte Olaf opp mot Knud, som er vår stamfar?

c) Kan Haldor Sigurdsson ha hatt en relasjon til Solhjem-familien?

 

Det kan også nevnes helt til slutt, at en tredje mulig "vei" å gå, kanskje kan være å undersøke stamfar Knuds sønn, Peder Knudssøn Solgiemb. I 1666 er nemlig han (Peder) registrert som oppsitter på Solhjem, men da sammen med sine tre sønner, samt en Iffer/Ivar Torgersønn og hans to barn. Hva slags relasjon kan disse ha hatt?

Håper noen kloke hoder der ute kan se noen muligheter som ikke jeg klarer å se, eller kanskje til og med vet om noen nøkler som kan gi oss enda litt fler svar bakover i tid og rundt Solhjem-slekta.

P.S - Dersom noen er interessert i pdf-dokument om slekta, så send meg gjerne en privat melding så kan jeg sende den over. Merk da, at det kun er farslinjen bakover.

 

Endret av Magnus Trosdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med kilder lenger bakover enn det du selv har funnet, men har tvert imot et spørsmål.

 

I bygdaboka for Folldal, bind II, under g/b-nr 148/1 Borkhus på side 331, står det om en Kleng eller Klemet Person som brukte Borkhus i 1690, og at han var fra Solgjem i Sel.

Jeg ser av manntallet fra 1664 på Solhiem at en Peder Knudsøn (69) brukte halve gården, og at han riktig nok hadde tre sønner; Sigverd (16), Tosten (10) og Clemet (5).

Hvordan dokumenteres det at det faktisk var denne Klemet Pedersen fra Solhjem som kom til Borkhus?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Aud!

 

Folldal er et litt vanskelig område kildemessig. Du kan lese mer om det her:

http://www.alander.no/Folldal/kirkeboker.htm

 

Hadde man dog fått tak i kirkebøker fra Borkhus/Folldal i perioden 1690-1730, så hadde vi nok kunne dokumentert mer om Klemet/Kleng på Borkhus og hans opphav.

 

Når det er sagt, har vi såpass mange opplysninger at jeg mener det er rimelig å anta at dette er samme person:

1) Vi vet at personen på Borkhus kom fra Solhjem

2) Vi vet at han hadde navnet K/Clemet og gikk under navnet Kleng, samt at hans fars navn var Peder

3) Vi vet at alderen på Klemet på Solhjem og Klemet på Borkhus samsvarer

4) Vi vet også at denne personen får en sønn (Knut) som flytter til Søre Tråsådalen og blir den første som tar Trosdahl-navnet

 

P.S - I boken "Ættebok Ivar Knutson Stigen Stadsbuøyen i Folldal", skal det stå om en G(u)oro som er datter av Klemet/Kleng. Jeg har ikke fått bladd i denne boken, men det er mulig at denne kan gi noen flere opplysninger om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus,

 

Takk for svar! 

 

Jeg forstår at det med alle de sammenfallende punkter du nevner, er nærliggende å tro at det må ha vært yngste sønnen til Peder på Solhjem som slo seg ned på Borkhus. 

 

Imidlertid får jeg meg ikke til å tro at Ivar A. Streitlien som utga de første bygdebøkene for Folldal (og som de nye bygdebøkene er tuftet på), så kategorisk skriver "Kleng Person frå Solgjem på Sel som brukar" på Borkhus i 1690, hvis han ikke har kunnet dokumentere det. 

 

Derfor leiter jeg stadig etter denne dokumentasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Aud!

 

Godt poeng du kommer med når det gjelder Ivar A. Streitlien og hans bygdebøker fra Folldal.

Er det slik at Streitlien lever i dag? Det skulle vært interessant å vite hvor han har hentet sine kilder fra.

 

Hvordan er det forresten med kirkebøkene som omhandler Borkhus/Folldal i perioden 1690-1730? Én ting er jo det som finnes scannet digitalt, men finnes det eldre kirkebøker tilgjengelig som ikke er scannet? Hvor finner man i så fall disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen, Aud!

 

Angående ditt spørsmål om Hvordan det kan dokumenteres at det faktisk var denne Klemet Pedersen fra Solhjem som kom til Borkhus?

 

Jeg har sett litt gjennom min fars gamle skrevne dokumenter, og finner der et brev fra min farfar til min far (en gang fra 1970-tallet) som skriver om slekta. 

Der skriver min farfar at vår stamfar er en Knut født rundt 1570. 

 

Jeg fant også et brev sendt til min farfar i 1978, der det står "Alle med navn Trosdahl hører nok til samme slekt. I følge manntallet fra 1664 kom den første kjente, Knut, fra Sel i Gudbrandsdalen." Han nevner så farslinjen videre med Peder, Clemet, Knut, Clemet, og Knut igjen...noe som stemmer med mine data.

 

I tillegg til dette har jeg også kikket litt i bygdeboka for Folldal II. 

Her står det jo egentlig svart på hvitt på side 331 om gården Borkhus i Folldal:

"I 1690 finn ein Kleng Person frå Solgjem på Sel som brukar. Kleng eller Klemet var son til Peder Knutson Solheim eller Solgjem frå Sel, fødd i 1595. I manntallet 1664 nemnes 3 søner: 1. Sigfrid Pederson 16 år (f.1648) 2. Tosten Pederson 10 år (f.1654) 3. Klemet eller Kleng 5 år (f.1659)"

Endret av Magnus Trosdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Magnus, men jeg er enda ikke fornøyd. 

 

Det jeg er ute etter, er hvilken kilde fra 1690 som dokumenterer at Kleng Person på Borkhus var fra Solgjem i Sel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei. Ser trøden er gammel, men jeg har litt info om Trosdahl slekten. Kanskje er det mye du har fra før av idk. Men du kan kontakte meg på Mail: ronja.trosdahl@gmail.com 

om det er av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.