Gå til innhold
Arkivverket

En utflytter fra Setesdal AUAG til Hjelmeland ROG: Husmann Aslak Hansson f. 1796. Hvordan best finne hans fødested?


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

En utflytter fra Setesdal AUAG til Hjelmeland ROG: Husmann Aslak Hansson f. 1796. Hvordan best finne hans fødested?

 

Bygdeboken har ikke svar på det eksakte fødestedet/gårdsnavnet i Setesdal. Hva syns dere på
forumet er riktig fremgangsmåte for å finne gårdsnavnet. Setesdal AUAG omfatter 5 kommuner.

 

Hjelmeland : gardar og folk. 2 : Gardane i Vormedalen, Hjelmeland og Askvik
https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007112300033
s. 98 Flash 104 Meland, husmannsplass Revshaug

Avskrift:
"Aslak Hansson f. 1796 i Setesdal?, d. 1866. Gift II. med Guro Samsonsdtr. f. 1784 (31 c),
d. 1869. Aslak var første gong gift med Brita Rasmusdtr. Dei budde flere stadar i Årdal -
på Riveland (82), Svadberg (43) og Rake (24). Aslak hadde fem søner frå første ekteskap med
seg då han flytte hit. Han og Guro budde her til dei døydde på slutten av 1860-talet".

 

I mangel på tilgang til bygdeboka "Årdal 2: Gardane og Folket" har jeg skrevet av denne teksten
fra en slektsside:
"Aslak bodde ei stund på Store Nessa som barn (men det antas han er fra Setesdalen resten av
stedene han er nevnt). Bodde på Riveland, Torvå u. Svaberg og Rake som voksen (ukjent hvor han
flyttet etter Rake, da sammen med andrekona Guro)."

 

Mine tilføyelser uten linker. De fem sønnene fra første ekteskap var:
1816 Hans Aslakson Riveland
1818 Nils Aslakson Røyneberg Sola
1821 Kristoffer Aslakson Svadberg
1823 Aslak Aslakson Svadberg
1826 Jonas Aslakson Rake

 

Aslak Hansson f. 1796/1797 antatt Setesdal, sine foreldre var:
Hans Nilsson antatt Setesdal, bodde på Nessa Årdal ROG f. 1733 & Anna Helgesdtr Bjørkestølen

AslakHanssonSetesdal.PNG.95044a338d332018d0938c61c1eede04.PNG

 

Aslak Hansson f. 1796/1797 antatt Setesdal, sine søsken ble født i ROG:
1794 Peder Hansson Nessa Årdal
1799 Lars Hansson Nessa Årdal
1801 Sveinung Hansson

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Aslak er født i Setesdal, må du nok lete i kirkebøkene for 1796/1797 for de forskjellige sognene i Bykle, Valle og Bygland. Jeg har ikke funnet noe i bygdebøkene for de aktuelle kommuner. Heller ingen match på Hans Nilsen (eller Niklosen) f. omkring 1733. Faktisk er Hans et lite benyttet navn i Setesdal. Foreldrene kan ha bodd i Setesdal ett år eller to (mellom barnene født i 1794 og 1799, men det virker litt søkt.

 

Kirkebøkene for Evje eller Åseral har ingen aktuell Aslak Hansen til dåp i perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alderen på Aslak være feil, tro? I følge familysearch giftet han seg i juli 1814 med Brita Rasmusdatter ( stemmer med kirkeboka, den slo jeg opp) og da er han bare 17-18 år om det skal være han som er født 1796-97. Jeg er ikke helt sikker på det der? Sjelden at menn giftet seg så tidlig.

 

 Eller er det to Aslak'er det er snakk om her?

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Dette var så innviklet at jeg trenger litt tid til å tenke nærmere over det.

9 timer siden, Jan Almedal skrev:

Heller ingen match på Hans Nilsen (eller Niklosen)

Niklosen er nytt for meg, du bruker det som likelydende med Nilsen.

 

9 timer siden, Jan Almedal skrev:

Foreldrene kan ha bodd i Setesdal ett år eller to (mellom barnene født i 1794 og 1799, men det virker litt søkt.

I begynnelsen av en slik gransking må det bli noen gjetninger. Min gjetning er at opprinnelsen er AUAG eller TEL, fordi jeg har DNA-matcher Østafjells som muligens er etterkommere av samme stamfar eller -mor. Noen etterkommere har flyttet til ROG, andre til OPL, HED og BSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jan Almedal skrev:

Faktisk er Hans et lite benyttet navn i Setesdal. Foreldrene kan ha bodd i Setesdal ett år eller to (mellom barnene født i 1794 og 1799, men det virker litt søkt.

Muligens er navnet Johannes, som noen ganger ble forkortet til Hans. Forfedrene kan ha vært fra TEL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Linda Wathne skrev:

da er han bare 17-18 år om det skal være han som er født 1796-97. Jeg er ikke helt sikker på det der? Sjelden at menn giftet seg så tidlig.

Det er jeg enig i, for å gifte seg så ungt måtte man visst ha kongeløyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være han som er født på Store Nessa og døpt som 43 nest øverst venstre side her:

Rogaland fylke, Hjelmeland, Fister, Årdal i Hjelmeland, Ministerialbok nr. A 1 (1760-1799), Fødte og døpte 1795, Side 272-273
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051209010158

 

Kalles Olach i 1801-tellinga

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058357001950

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen Aslach Hansen i Hjelmeland i 1801.

Men finner en Aslach Hansen på 16 år som ble konfirmert i Hjelmeland 13 sept 1812.

Nr 21

Og en Peder Hansen19 år,står som nr 20.Det er vel kanskje broren.

https://media.digitalarkivet.no/view/15781/67

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Fant ingen Aslach Hansen i Hjelmeland i 1801.

Han kalles Olach i 1801-tellinga.

(Iallefall riktige foreldre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1801-telling for 1133 Hielmeland

Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus
97 Stavanger Hielmeland Aardahl Nesse

 

(utdrag)

 

1845 * Hans Nielsen Mand 68 Begge i første egteskab Huusmand og strandsidder nærer sig af fiskerie M fglass.gif
1846   Anna Helgiesdtr Hans kone 40 Begge i første egteskab   K fglass.gif
1847   Peder Hansen Deres børn 7     M fglass.gif
1848   Olach Hansen Deres børn 4     M

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011133&gardpostnr=97&personpostnr=1848&merk=1848#ovre

 

----

 

Et par med samme navn?

Hans Nilsson

mentioned in the record of Hans Nilsson and Anna Helgesdr
Name Hans Nilsson
Spouse's Name Anna Helgesdr
Event Date 17 Jun 1781
Event Place Strand Med Hole Og Forsand,Rogaland,Norway

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW6V-TBW

 

Felt helt til høyre.

Rogaland fylke, Strand, Høle i Strand, Ministerialbok nr. A 3 (1769-1816), Viede 1781-1782, Side 87
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070626650110
 

----

 

Finner ikke dette paret i Strand i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så hyggelig å se at det er noen som ikke anser problemet som håpløst. Jeg vil studere disse bidragene nærmere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora Anne er da kanskje datter til Helge Nilssen (Sag)bakken i Lysefjorden. Hu har i så fall ein bror Aslak.

Det var ferdaveg frå Sirdal (og Setesdal) via Lyse den gang da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsbjørg skrev: " Det var ferdaveg frå Sirdal (og Setesdal) via Lyse den gang da... " Og det er nettopp denne ferdselsåren jeg setter min lit til. Her kan dere se en matrise. Ruth som er etterkommer av Aslak Hansson f. 1795, har ovelappende segmenter og sammenlagt felles basepar, med DNA-matcher som aldri har satt sin fot i verken ROG eller Setesdal.

59ef4c51c3c1c_MatchMatriseROGogstlandet.thumb.PNG.a1a1de00c9da060235939572de01f99b.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Anne, Helge Nilsen SaBakken, var ifølge Forsandboka sønn av ein Nils Eriksen "Austmann" u. Kåsen.

Hans Nilsen, Annes mann, skal være fra Nes i Årdal ifølge samme bok. Linja austover går da trolig via Anne, mor til Aslak

https://www.nb.no/nbsok/nb/d010f69973f3dbb11e1082b107178fbc?index=3#541

 

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Far til Anne, Helge Nilsen SaBakken, var ifølge Forsandboka sønn av ein Nils Eriksen "Austmann" u. Kåsen.

Nå er du inne på noe som synes overbevisende. Takk for tenking, og hva betyr "u. Kåsen"... ja selvsagt må både mor og fars-linjene tas med i beregningen når man analyserer matcher. Jeg vil granske dette nærmere i morgen når jeg får overskudd. Det er kommet så mye nytt av opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Mora Anne er da kanskje datter til Helge Nilssen (Sag)bakken i Lysefjorden

Jeg kan ikke nok til å vite morens fødested. Denne opplysningen står antagelig i Årdal Bygdebok, som har vært kilde til denne oppføringen

https://www.geni.com/people/Hans-Nessa/6000000013351698762

AslaksForeldre.PNG.152289f96bfc7898d1db6739abb85de6.PNG

Det kan være feil selv om det står på trykk i en bok. Og at hun egentlig var fra Sagbakken i Høle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som taler mot Anne fra BAKKEN er at det gikk 1794-1781=13 år før første barn kom til verden. Samt at noen har hevdet at det var Bjørkestølen.

 

Her er familen på Bakken i Sjeleregister 1758 Strand sogn og Årdal Skipreide:

Hølle sogn, s. 143 Gården Bachen nr. 18

En oppsitter Helje Bachen med hustru Berete Olsdtr

Hans 4 børn: Ole, Aslak, Marete og Christopher (NB! Anne ikke født før 1760)

En dreng Ole Bachen

 

FS vielse 01. nov 1747 Strand m/Høle og Forsand

Helje Nielsen & Berete Olsdtr

 

I Skannet KB står det ikke bosted/gårdsnavn, verken under trolovelse eller vielse.

 

 

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Anne Heljesdotter Bakken når Anne og Hans gifter seg...

Hvor kommer Bjørkestøl fra i primærkilde?

20 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Felt helt til høyre.

Rogaland fylke, Strand, Høle i Strand, Ministerialbok nr. A 3 (1769-1816), Viede 1781-1782, Side 87
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070626650110

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Hvor kommer Bjørkestøl fra i primærkilde?

Du er inne på noe vesentlig, jeg har ikke funnet Bjørkestølen i noen primærkilde. Og jeg konkluderer med takk for konstruktive innspill, - riktig Anne er kåret, det må være hun du fant i Forsandboka I del 1.

AnneBakken.PNG.05f167db47f09c8236bd5b074fa27c7c.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under er det som står i Årdalsboken om Hans Nilsen på Store Nessa, og om de 3 plassene Aslak skal ha bodd.

Jeg stoler ikke helt på denne boken, spesielt når det gjelder husmenn. Her har jeg funnet mange mangler, men også uvanlig mange feil.

En åpenbar feil er barn c. Lars f. 1799., som ikke hører hjemme i denne søskenflokken. Men det er en annen sak.

 

"Hans Nilsen, Annes mann, skal være fra Nes i Årdal ifølge samme bok. Linja austover går da trolig via Anne, mor til Aslak"

Vi kan vel ikke helt utelukke at Hans Nilsen også er "Austmann", da jeg har sett Nessa i Årdal også skrevet Nes, Store Nes etc. Det kan hende Forsand boken refererer til Årdalsboken Store Nessa? Oppdatert: Jeg mener om garden Nes i Årdal  også kan ha blitt forvekslet med Nessa i noen kilder?

Det kan jo tenkes at Anne's far (hvis far var Austmann) har funnet en passe ektemann fra hjemtraktene?. Som nevnt over trenger det ikke være lenger Aust en Sirdal.

 

 

.:...Fra Årdalsboka:

Store Nessa 45:
45. Hans Nilson f. 1733, g. m. Anna Helgesdtr. f. 1760 i Bjørkestølen.
Dei budde i Nessasjøen ved manntalet 1801 og er kalla husmann og fiskar
Barn som er kjent:
a. Peder f. 1794.
b. Aslak f. 1797.
c. Lars f. 1799.
d. Sveinung f. 1801.
Dei må ha flytta vekk, ingen av dei er gravlagt i Årdal.


Riveland 82: side 455
82. Aslak Hanson f. i Setesda?, g. m. Brita Rasmusdtr. Hadde barnet f. her
a. Hans f. 1816.
Aslak-namnet på Riveland er eldre enn dette. Det er samband mellom
mellom Aslak her og Aslak i Viglesdal.Den første Aslak har truleg levd tidleg på
17OO-talet. Både Aslak og Hans er sjeldne namn i Årdal og har nok kome
utanfrå. - Aslak og Brita flytta til Torvå u. Svadberg, derfrå til Rake.

 

Svadberg - Torvå
43. Aslak Hanson f. i Setesdal?, g. 1814 i Sør Tysdal m. Brita Rasmus-
dtr., d. 1828 på Rake. Dei budde på Torvå etter Johannes, skal ein døme
etter barnedåpa:
a. Kristoffer f. 1821.    b.    Aslak    f.    1823.
Familien flytta til Rake som husmann.

 

Rake 25:
24. Aslak Hanson g. 1) m. Brita Rasmusdtr d 1828 på Rake. Eit barn f.
her:
a. Jonas f. 1826.
Aslak Hanson blei g. 2) 1829 m. Guro Samsonsdtr. Dei hadde ikkje barn.
Aslak Hanson kom fra Torvå u. Svadberg. Veit ikkje kor han og Guro flytta hen.
 

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, endelig har en eier av Årdal Bygdebok stått fram. Dette spørsmålet om hvilken Nesse el. Nes gård det var, kan kanskje Aslaks dåpsoppføring svare på. Det som vi tror er Aslaks dåp vel og merke, fordi det står Tollach Johanessen

Fra Skannet KB Hjelmeland Fødte og døpte 1795 s. 272-273

(Overskrift) Børn som er døbte... (ingen dato)

(43) "Taalach Johanessen fød paa StoreNeset døbt samme dag. Vidner Jacob Bergeland, Peder Rage, Orm Osmundsen Riveland, Jorond Yttrevold, Britta Siursdtr Riveland"

Hva tilsier dette: gårdene Bergeland, Rage, Yttrevold og Riveland. Grenser en eller flere av disse til Nesse Store i Årdal?

 

Legger ved kartutsnitt slik at det er enklere å se området under ett

Sirdal.PNG.3cd480d4c93c3f320b83ed054dd23695.PNG

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her må det nok graves mer.

 

Her er hva Årdalsboken har under Bjørkestølen:

5. Helge Sjurson Pundsnes f. 1720, d. 1761, budde på Bjørkestølen. Barn som er kjent:

a. Sjur f. 1750, budde på Bjelland.

b. Anna f. 1760, sjå Store Nessa nr. 45.

Helge Sjurson budde seinare N. Fister.

 

Her er Anna Helgesdatters Birche Stølen's dåp i Hjelmeland (Årdal) i 1760, nr. 10: https://media.digitalarkivet.no/kb20051209010003

Helge Sivertsen (viss det er samme/rett mann) gravlagd i Fister Kirke 1761, nr. 28: https://media.digitalarkivet.no/kb20051209010066

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener vi kan stryke Anna Helgesdtr Bjørkestølen. Det har sitt utspring fra en slektsgranskers familetre på Geni, og må være feil.

 

Men Sirdal-tipset er ikke sjekket ut. Far-faren til riktig Anne het Niels Eriksen, nevnt som "austmann" og bruker på husmannsplass under Kåsen. Det står i Forsandboka I del 1, link oppgitt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.