Gå til innhold
Arkivverket

Del 1: Rågångsåtgärd i Nyed, Värmland, 1728


Stine S. Toverud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Har funnet et kart fra et område i Sverige (se overskrift) med 2 stk skriftlige vedlegg som jeg har problemer med å lese. . . Det går med sneglefart og likevel klarer jeg ikke å tyde mer enn et lite fyll-ord og noen navn her og der.. Kan noen som er litt drevne i gotisk lesning (på gammeldags svensk) hjelpe meg ?

 

Dessverre er filen altfor stor for å laste opp her i sin helhet, og jeg drister meg derfor til å publisere enkeltstående jpg.-bilder av teksten i flere deler på forumet..

 

Med ønske om en fin høst-kveld :)

 

Vennlig hilsen Stine

Side 9.jpg

Side 10.jpg

Side 11.jpg

Side 12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stine!

 

Har forsøksvis studért tekstene dine, men må dessverre bare melde pass. 

 

Jeg er tydeligvis ikke nok bevandret udi det gotiske, og definitivt ikke nok bevandret udi det ‹gammelsvenske kanselli-sprog› til å tyde dette.

 

Kanskje dumt å respondére når responsen er totalt ubrukelig, men jeg syntes du i det minste fortjente et svar – om enn aldri så bortkastet (for deg).

 

Man kan jo håpe at ‹proffene› her tar utfordringen. :-)

 

Alt godt ønskes

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et veldig hyggelig (om enn ubrukelig) svar, Even!

Har gått rundt med hjertet i halsen i noen dager og vært redd min forespørsel skulle forbigå helt i stillhet. .

Angret på at jeg ikke skrev at én person trenger ikke å påta seg hele oppgaven alene, hva om man tok hvert sitt bilde, feks?

Det skulle ikke være meningen at ett menneske skulle bruke timesvis på dette, da føler jeg at jeg har bedt om for mye.

Men jeg skulle så inderlig ønske å vite hva det sto! Slik er det når nysgjerrigheten gnager, mens kunnskapen ikke strekker til.

Helt avhengig av hjelp :(

 

Altså... Så langt kommer jeg:

 

"Anno 1728, 26. januari blef (?) ilege (?) ... hållat med menige män (?) och ... af .... B..lag (?) uti .... activ untechnade (?) .... Hämmande (?), och Brukspatron Hr Hindrich Kolthofs beyi(??) .... af åboar, .. och jordägere i ...... STÅR DET VIRKELIG "Mårten Nielson i Stenåsen" der??! ... en förlikning skrift daterad 25 septeber 1678 af ..."

 

...Og med dette tempoet er det et under om vi skulle klare å bli ferdige til påske....

 

:)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I serien «Ubrukelige Responser» bringer vi følgende kaudervelske, spørsmålspeprede håpløshet:

 

Anno 1728 d 26 Januari blef ilaga Vinterting
hållat med menige Man och almogen
af Nyedsfoged(?) Benzlay(?) uti mellem(?)
närvarande(?) in activ antechnade

 

S:D(?) (??) ilaga instämmade, och Brukspatron Hr(?)
Hindrich Kolthofs begäran uperestad(?) af åboar-
en och Jordägarn i Stenåsen(?), lerfiøre(?) och giv?
mångan (??) Mårten Nielson Stenåsen
[ja, jeg mener det er dét det står]
en førlikningz Skriftt daterad d 25 Septemb 1678

 

Bare som en videre ‹illustrasjon› på hvorfor jeg så ettertrykkelig måtte kaste inn håndklet . . . ;-)

 

– Gleder meg til påske! . . . :-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jamen dette var jo spennende!

Tenk at vi har kommet såpass langt på vei ;D

 

Det morsomme er jo at det er nettopp Mårten Nielson jeg er mest interessert i. Så skulle gjerne hatt den setningen som omhandler ham i sin helhet. . Men når du her mener at det er kun ham det dreier seg om: "åboaren og jordeieren" - i bestemt form entall - da kan man kanskje tolke det som at han vært involvert i en spesifikk sak med herr Kolthoff og dette har resultert i en forlikningsskrift fra 1600-tallet?

Du verden...

 

Det må dessuten være "Jordägaren i Stenåsen, Lersiön og Gräsmången" for dette er tre geografiske steder jeg har lest om før :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig var det akkurat som om jeg fikk et anfall av klarsyn, og da ble det slik: (har satt sammen alt vi har tydet hittil, samt gjettet vilt enkelte steder)

 

"Anno 1728 d 26 Januari blef ilaga Vinterting hållat med menige Man och almogen af Nyedsfoged(?) Benzlay(?) uti Molkom : närvarande(?) in activ antechnade

S:D(?) Uppå (?) ilaga instämmade, och Brukspatron Hr(?) Hindrich Kolthofs begäran uperestad(?) af åboaren och Jordägarn i Stenåsen, lersiøen och Gräsmången ???  Mårten Nielson Stenåsen en førlikningz Skriftt daterad d 25 Septemb 1678  af ??  lå ??? uprustad mellan  ?? Pessorsoren ut af Elfsbacka bruk Borgmästaren Gustaf Börgeson å ena?? samt Lersiön och Stenåsen å andra sydan använnda en ? ägo skilnad, som efter den fylna skulla af brue? Elfsbacka Bruk å ena?? och Lersiön samt Stenåsen å andra sidan uti deras skog häfdar i Nyed(??) Hwilken  förledning sedermera(?) Den 25 october 1680 beifwit å Nyhed härad (??) ordinarie enig Confirmerat; och sen  ??niden Hr Brukspatron Kolthof nu lät anhålla, at så will denna ägo skillnad, som hwad ?? Gräsmangen för sig kan bewisa, måste af kendt mät?? I orten och deputerade af ??? rästan ??, til den åndan att ??derbörende ??? och ?? kunna fremdelad ifrån Elfsbacka Brug skog blifna åtstellda åt¨män mendad (??) til samma bösättning af ?? ? å sin syda ?? ?? Jöhanson ; Molkom och lerd anderson i ???torp, så ????? å sin syda dommaren ?? Nilson i Bård mod Garb Nielson ?Bäckelid hwilka nu af ?? förordnede? Landtmätare ?? ?? Hr Brukspatron Kolthof ……….. "

... Men er det noen som kan fylle inn hullene her, slik at det kan gi noen sammenhengende mening...??? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.