Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok for Davik 1742-1816


Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Hei

Fint hvis du kan legge ved en lenke til der du har funnet noe galt, så blir det lettere for oss å finne ut av. Jeg gjorde et søk i med år 1750, og da fikk jeg mange treff: https://www.digitalarkivet.no/search/76/8750?forenamn=ole&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=1750&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f. eks. velger Søk Fødte og døpte (1742.1760) er første post i 1761. Slik er alle, untatt skriftemålene

 

Fødte og døpte: 1761-1815
Bla
Konfirmerte: 1761-1814
Bla
Døde og begravde: 1761-1815
Bla
 
Jeg prøvde også å søke på Ole* på konfimerte, og da begynner man også på 1761.  At det bare funker når man legger inn årstall er jo ikke godt nok.
 
Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ser at lenkene til 1742-1760 og lenkene til 1761-1816 er identiske for hver listetype. For døpte er det f.eks. https://digitalarkivet.no/search/76/8750 der 8750 er kirkebokas ID og 76 er en kode for "fødte og døpte". Det er altså ikke noe ledd i lenkene som kan skille mellom de to transkripsjonene som er koblet til hver listetype. Men det er nok heller ikke meninga, for i selve søket ser de to transkripsjonene ut til å være slått sammen, og jeg får treff fra hele perioden 1742-1816.

  • Jeg starter med Tor Kviens søk i Finn kilde.
  • Når jeg klikker på Fødte og døpte / Søk (1742-1760), kommer jeg til søkeskjemaet. (Jeg kommer altså til nøyaktig samme sted om jeg klikker på Fødte og døpte / Søk (1761-1816).
  • Hvis jeg klikker Søk uten å fylle ut søkekriterier, får jeg 30 276 treff, der dåper fra 1761 er sortert først.
  • Men data fra 1742-1760 er der også, for hvis jeg f.eks. søker med år = 174*, får jeg treff som forventet.
  • For meg ser det derfor ut til at det ikke er noe galt her, annet enn at dataene fra 1761-1816 som utgangspunkt er sortert før dataene fra 1742-1760. Det har muligens sammenheng med den rekkefølgen dataene er publisert i?

 

Jeg håper disse observasjonene kan være til hjelp for mine kollegaer som arbeider med transkriberte og søkbare data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Data for begge filer er der og alt er søkbart. Det er riktig som Kristian skriver at det er av betydning hvilken rekkefølge dataene er lest inn. Trefflistene er sortert på relevans. Søker jeg på fornavn = Ole er alle som heter Ole like relevante. Det er dermed ingen andre kriterier å sortere på, og da listes dataene i den rekkefølgen de ligger i indeksen.

 

Jeg tror det skal kunne løses på en måte ved at vi kan angi sorteringsrekkefølgen på data når søkeindeksen blir oppdatert. Men det krever en del programmering. Vi lager skjermbilder med et administrasjonsgrensesnitt, og vi må da legge inn i dette administrasjonsgrensesnittet hvordan hvert enkelt skjermbildesett skal sorteres på vei inn i søkeindeksen. Deretter må alle de nesten 100 skjermbildesettene konfigureres opp i forhold til hvilke data de skal vise.

 

Uansett, jeg oppretter en programmeringsoppgave på dette, så får vi se om vi kan gjøre noe med det og eventuelt når det kan prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper uansett at det kan løses f..eks. ved at dataene i basen først bli sortert etter årstall/dato.

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.