Gå til innhold
Arkivverket

Skrivefeil i transkriberte kilder


Jan Sigbjørn Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fra tid til annen fått spørsmål om søk i digitalarkivet om sperrefrister. Jeg ser jo at det er lås på en del sider med god forklaring om sperrefrister.

Men så gjorde jeg noen søk i transkriberte kilder på årtall etter sperrefristen. Her er det mange treff som helt klart er skrivefeil i transkriberingen. Et eksempel døde i 199* Her kommer det 15 treff. https://digitalarkivet.no/search/79?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&dodsaar=199*&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar= 

 

I søk født og døpte får jeg 303 treff på barn født i 2000*

https://digitalarkivet.no/search/76?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=20*&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader= 

 

Årsspennet på kirkebøkene mye eldre enn årstallet det søkes på. Dermed er det ingen tvil at det er skrivefeil. 

 

Tilsvarende feil er det nok i andre kilder med sperrefrist også.

søkemulighetene i digitalarkiver er jo nå blitt så mangfoldige å gode at det er relativt enkel å finne slike skrivefeil. Er det noen som kan initiere rettelse av slike åpenbare feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Vi har nå fått på plass en funksjon hvor du kan melde inn transkriberingsfeil direkte på personen på Digitalarkivet. Jeg anbefaler at du melder inn slike feil der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg er ikkje eining med deg, Renathe !  IKKJE denne gangen !

 

Ta Korskirken i Bergen, døypte, som har fått eit heilt feil årstal født, dundrande feil. I Gamle DA, er fødselsdato og år rett. 

Det er overgangen frå Gamle DA til det noverande Digitalarkivet, som har gitt dette missvisande resultatet.

 

Og det er fleire Kyrkjebøker som har fått feil fødselsår !

———————-

Når så mange av den same Kyrkjebokji er feil årstal, så må slike feil rettast opp sentralt. Event at ein tek kontakt med gjesten i Digitalpensjonatet, og ber (les: forlanger !! ) at dette vært utbetra !!

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse feilene er som du sier gjort i flyttingen av data fra det gamle til det nye systemet. Meld gjerne feil via korrekturmeldingene, vi ser om det er systematiske feil når vi behandler dem, og da retter vil alle feilen i transkriberingen på en gang. Hvis du lurer på hvem tullingen er som har gjort denne typen feil, så er det stort sett meg

  • Liker 1
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2017 den 12.11, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

Jeg har fra tid til annen fått spørsmål om søk i digitalarkivet om sperrefrister. Jeg ser jo at det er lås på en del sider med god forklaring om sperrefrister.

Men så gjorde jeg noen søk i transkriberte kilder på årtall etter sperrefristen. Her er det mange treff som helt klart er skrivefeil i transkriberingen. Et eksempel døde i 199* Her kommer det 15 treff. https://digitalarkivet.no/search/79?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&dodsaar=199*&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar= 

 

I søk født og døpte får jeg 303 treff på barn født i 2000*

https://digitalarkivet.no/search/76?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=20*&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader= 

 

 

Hei.

Jeg gjentar mitt første innlegg med søk, så da har du 303 + 15 å begynne med. Jeg har ikke lyst til å bruke tid på å melde inn hver og en av disse i feilmeldingsrutinen..

Endret av Jan Sigbjørn Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/16/2018 den 11.40, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

Jeg har ikke lyst til å bruke tid på å melde inn hver og en av disse i feilmeldingsrutinen..

 

Det nytter å be om retting, selv om det kan ta tid før det blir gjort. Ifølge opplysninger i en annen tråd, blir slike saker gått gjennom 2 ganger per år. Hvis du ikke bruker tid på det, så blir det jo stående som feil for andre også. :-(

 

Men forutsetning er en korrekt klage. Du har søkt feil, og da bli resultatet feil. Du bør jo vite at det er sperrefrister som er veldig lett å forstå, så et søk på barn født i 2000 er helt meningsløst - i likhet med resultatet. I tidligere tellinger er ofte alder oppgitt istedenfor fødselsår, som du bør se av resultatene du har fått. Hvis du går inn i originalmaterialet, ser du det med en gang. Det er nok ikke Tone Merete Bruvik som er 'tullingen ' i dette tilfellet. :-)

 

https://www.digitalarkivet.no/content/99/sperret-innhold-i-digitalarkivet

 

Det er et kort tidsintervall med redigerte dødfallslister fra 1995-2000, hvis jeg husker rett årstall. Dette er er utdrag av dødsmeldingene der sensitive opplysninger er utelatt.

 

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Men forutsetning er en korrekt klage. Du har søkt feil, og da bli resultatet feil. Du bør jo vite at det er sperrefrister som er veldig lett å forstå, så et søk på barn født i 2000 er helt meningsløst - i likhet med resultatet. I tidligere tellinger er ofte alder oppgitt istedenfor fødselsår, som du bør se av resultatene du har fått.

Hei.

Hva menes med at jeg har søkt feil? Er det ikke lov til å søke på død i år 200*. Hvis svaret som kommer ut med 303 funn er det enten søkemotoren som er fail eller det er feil i transkriberte data. Det er lett og se hvis en går inn og ser på funnene. Hva er da vitsen med å gå inn og legge feilmelding på 303 funn når det er synlig i et søk og det er meldt inn.

 

Jeg har ingen problem med å se hva som er feil i de 303 +15 feilene jeg har fått på søket. Jeg er oppgående nok til å se det. Men grunnen til at jeg la inn denne mente jeg var for å få korrigert i dataene . Sperrefrister er jeg vel kjent med. Hadde det vært brudd på den så hadde dette søket gitt et alvorligere resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Det nytter å be om retting, selv om det kan ta tid før det blir gjort. Ifølge opplysninger i en annen tråd, blir slike saker gått gjennom 2 ganger per år. Hvis du ikke bruker tid på det, så blir det jo stående som feil for andre også. :-(

 

Jeg er usikker på hvor ofte feilmeldinger blir behandlet. Denne feilmeldingen la jeg inn i den gamle løsningen for over 3 år siden og den  står fortsatt som ubehandlet.

https://digitalarkivet.no/view/27/pa00000000613785 .

Men det er ikke så viktig for meg. Jeg vet hva som er korrekt navn.

 

Jeg har hatt forståelse for at de har prioritert å få opp den nye løsningen i Digitalarkivet som jeg er meget fornøyd med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

Er det ikke lov til å søke på død i år 200*

 

Joda, jeg har ikke sett noe forbud. Men så lenge det er en sperrefrist på 60 - 80 eller 100 år på slike data, så kan du neppe regne med at søket ditt blir utført korrekt, for databasen inneholder ikke noen indeks til slike årstall. Hvis du ser på treffene dine, så står det et eller annet med 20 i feltene med fødselsdatoen, enten en ufullstendig dato (korrekt transkribert) eller en alder, som var vanlig å legge inn da man ikke hadde noe fødselsår, eller at det er en beregnet dato i en folketelling.

Men dette bør vel kommenteres bedre av noen i Digitalarkivet.

Forøvrig har jeg sjøl veldig nylig publisert en takk her i forumet, for at min feilmelding fra 2014 ble imøtekommet med en rettelse.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein får opp treff på folk som er fødde i 200* osv. er det noko som er feil, og noko som bør rettast. Når alder og fødselsår blir bytte om eller feiltolka er også dette feil som bør rettast.

Tone skriv i #4 ovanfor at Digitalarkivet ser etter om feila er systematiske. Ergo er det nok å melde inn ein feil, og dei 302 feila vil då bli retta i same slengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når det gjelder kirkebøkene i Berger er det satt igang et prosjekt hos Slekt og Data Hordaland hvor de skal korrekturlese databasene. Da blir både tekniske og transkripsjonsfeil rettet opp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt iniativ.

 

Betyr det at de systematiske feilene som sannsynligvis er i  i de 313 feilene jeg har meldt inn over oså blir gjennomgodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.