Gå til innhold
Arkivverket

Lykkjelord («Nøkkelord») - kvifor tillet ikkje denne funksjonen store forbokstavar?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg ser at det i går dukka opp ein ny funksjon i Brukarforum som dei kallar «Nøkkelord».

 

Dette kjenner eg frå den tyske sida Ahnenforschung.net, der dette vert flittig nytta og kan vera til svært god hjelp i leiting etter emne som går på same tema.

 

MEN, sjølv om det i våre dagar vert «slurva» ein del med rettskrivingi, er det, so vidt eg veit, framleis vanleg «folkeskikk» i norsk språk å skriva store forbokstavar, særleg i namn, både personnamn og stadnamn, og eg er forundra over at dette ikkje fungerer med omsyn til lykkjelord?  Er det mogeleg å få retta på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er jeg glad for at denne funksjonaliteten (enten en kaller det emneknagg eller nøkkelord) er åpnet, og jeg håper den vil bli benyttet av oss brukere slik at de kan føre til mer hensiktsmessige og effektive søk. I dette følger også en anmodning til de som har ansvaret for forumene om at det lages en veiledning/anbefaling til bruk av nøkkelord/emneknagger. Det tror jeg kan bidra til at denne funksjonaliteten virkelig kommer oss brukere til nytte.

 

Hurra

Morten Aasberg

 

PS. I avdeling for såvel avgrensing og i avdelingen for mye vil ha mer... Nøkkelord - som vi nå har fått - er ikke helt det samme som #hashtags som en finner i andre sosiale medier som Twitter og Instagram. Dog hadde det vært strålende om også dette hadde vært en funksjonalitet her inne på Brukerforum - som jo også er et sosialt medium. Tenk om en for eksempel kunne trykke på ordet #sjømannsruller i en tråd og få opp alt som tidligere er postet om dette emnet.

 

I mellomtiden nynner jeg videre på Glen Campells gamle slager 'All you have to do is dream'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.