Gå til innhold
Arkivverket

Tyding dåp Tranøy


Tonje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Forsøk:

 

9de Aug 1871 | d T | Johan Martin Mejer Hi??dberg. | Ægte | Jacob Andreas Jacobsen (1833) Anne Johanne Christine Christophersdr (1847) Gdmf Otteraa | Eilert Olsen Øverlid, Otelia Olsdr. ib. Peder Pedersen Ovllid, Anders Fredriksen Otteraa, Hanna Bergitta Christophersd. ibidem. –

 

«Otteraa» er usikkert, men eneste jeg fikk til å stemme noenlunde med bruk i nærheten (i dag).

Otteråa er i Salangen, Salangen var under Tranøy Prestegjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibidem forkortes ibid. og betyr "på samme sted".

Gdm. er gårdsmann, men ble litt usikker nå med f-en på slutten.  Gårdmannsfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Dette er vel Johan Meier som dør i 1913 med bosted Ottemo.  Så Gunnar har antagelig rett i at det er Ottemo.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002208489

 

Men hva står under dåpsbarnet navn?  Hidenberg??

Takk for funn av død/begravelse forresten! Har slitt med å finne dette på han, hans kone og hans søsken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser du at det står "enken Petrine Pettersen" der, så da vet du i hvert fall at hun levde da han døde og kan starte letingen derfra.

 

Tillegg: Du kan opprette et emne med det å finne dødsårene deres i Brukerforumet hvis du vil ha hjelp til å finne dem:)

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Tilleggsinfo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Da ser du at det står "enken Petrine Pettersen" der, så da vet du i hvert fall at hun levde da han døde og kan starte letingen derfra.

Ja, det hjelper betydelig! Er ny på dette, så tar litt tid å finne ting. Men det er vel bare å bla i de berømmelige kirkebøkene til man finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tar tid å lete og noen ganger kan man bil gal av ikke å finne noe.  Desto artigere er det når informasjonen plutselig er der rett foran nesa på en:)

Uansett, ikke gi opp, det er så gøy når treet fylles og man føler man blir kjent med sine aner.  Og det er mange på Brukerforumet som gjerne vil hjelpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Ja, det tar tid å lete og noen ganger kan man bil gal av ikke å finne noe.  Desto artigere er det når informasjonen plutselig er der rett foran nesa på en:)

Uansett, ikke gi opp, det er så gøy når treet fylles og man føler man blir kjent med sine aner.  Og det er mange på Brukerforumet som gjerne vil hjelpe.

 

Absolutt! I går fant jeg de biologiske foreldrene til ei som var bortadoptert som barn(på 1800-tallet), og det var gøy å endelig finne frem til etter en del blaing frem og tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tonje Pedersen skrev:

Absolutt! I går fant jeg de biologiske foreldrene til ei som var bortadoptert som barn(på 1800-tallet), og det var gøy å endelig finne frem til etter en del blaing frem og tilbake. 

Ja, det kan jeg tenke meg!  Det er tidvis vanskelig nok å finne de som har levd med egen familie om ikke man skal klare å finne de bortadopterte.  Men det er et godt eksempel på at man ikke må henge seg opp i fødeplassen/hjemstedet til en person.  Det var mange som flyttet på seg også, ikke bare ut av landet men også innen Norge, og noen dro langt her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten avsluttende kommentar fra meg:  Det ser ut som navnet Martin i dåpsoppføringen kan ha vært feil, at det var Meier det skulle stå.  Du får sjekke alle andre innføringer av ham og se hva det står der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.