Gå til innhold
Arkivverket

Hvilke årstall skjedde dette? Og hvem var de?


Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Brurholmen 
Historien som har gitt denne lille øya dette navnet er tragisk. Paret som giftet seg i Eina kirke en dag i april, var på tur hjem over isen. 

Og april sola skænn på dom 
fra himmel vid og blå 
da dom svingte ut på Einafjorden 
der vintervægen lå 

Så kom dom lenger utpå 
Brått hørte dom og såg 
At isen den slo sprekker 
Og det åpne seg ei råk 

Var like ved en holme 
der ælt vart mørkt og vått 
dom var borte under isen 
i djupet kaldt og grått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av innlegget ditt i  Fb-gruppa,"Historier og gamle bilder fra Eina", at mange  mener historien er basert på et gammelt sagn.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom opplysningane er rette, må det ha skjedd etter at Eina kyrkje vart bygd.

Ifl. wikipedia https://nn.wikipedia.org/wiki/Eina_kyrkje var det i 1890.

Då burde det ikkje vere allverda sak (om ein er interessert) å gå gjennom kyrkjebøkene for å sjå om det er eit par

som er vigde og døde same dagen. For ei slik hending vil det mest truleg vere gjort eit notat under merknader ved vigsla.

 

Eg såg raskt gjennom den første kyrkjeboka for Eina (1890-1906): April-bryllaup er sjeldne. I farta fann eg berre 4 på 17 år i Eina.

https://media.digitalarkivet.no/kb20060626100421

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg merket også, Ivar S. Ertesvåg at april bryllup er sjeldne, av en eller annen grunn.

Takk for linken til kirkeboka til Eina, jeg har kikket litt i den nå, ikke funnet noe spennende enda, men så kom jeg på at før Eina kirka ble bygd, så sogne Eina til Aas kirka, så jeg skal ta en kikk etterhvert der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.