Gå til innhold
Arkivverket

Kristin Søyland, gift Møll (1920-1979)


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Kristin Søyland ble ifølge en søknad om amerikansk statsborgerskap født i Bergen 14. mai 1920. Hun giftet seg i 1948 (senere skilt) med Torbjørn Møll fra Holum. Torbjørn har jeg kontroll på, men Kristin skaper større hodebry enn jeg hadde forventet på forhånd. Hun ligger gravlagt på Møllendal sammen med Alf Søyland (1889-1962) og Aagot Søyland (1899-1992) samt yngre søsken. Alf og Aagot, fra hhv. Flekkefjord og Bergen, giftet seg i 1919 i Folldal (av alle steder):

 

Hedmark fylke, Folldal i Alvdal, Ministerialbok nr. 5 (1913-1930), Viede 1919, Side 141, nr. 5

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807162142

 

Bergen fylke, Domkirken i Domkirken, Ministerialbok nr. D 5 (1906-1921), Viede 1919, Side 163, nr. [80]

https://media.digitalarkivet.no/kb20050425020165

 

Nå mener jeg at jeg har gått igjennom samtlige dåpsprotokoller for Bergen og Alvdal og Folldal uten å finne dåpen ti Kristin. Kan noen bistå? Familien bodde ved Damsgård i Bergen.

 

NB! Det er bare dette (dåpen) jeg trenger hjelp til. :-) Vel, hvis noen klarer å trylle frem nøyaktig dødsdato for Kristin så takker jeg for det også ... :-)

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Nå fant jeg det selv (burde ha klart å søke meg frem til hvor Damsgård er i Bergen):

 

Hordaland fylke, Laksevåg i Laksevåg, Klokkerbok nr. A 6 (1917-1925), Fødte og døpte 1920, Side 41, nr. 0

https://media.digitalarkivet.no/kb20060508050283

 

Så da gjenstår bare spørsmålet: Nøyaktig dødsdato i 1979?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAVPLASS BELIGGENHET       NAVN              F.DATO               D.DATO

MØ - Møllendal MØ.A30.4.3 Kristin Møll 14/05/1920 01/01/1979

https://gravplass.no/gravsok/?firstName=&lastName=møll&yearOfDeath=&cemetery=&search=search

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ann-Mary, jeg skrev innledningsvis at hun er gravlagt på Møllendal. Men registeret oppgir ikke nøyaktig dødsdato.

 

Kanskje jeg har oversett 01/01? Hmm ...

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Ja, Ann-Mary, jeg skrev innledningsvis at hun er gravlagt på Mølendal. Men registeret oppgir ikke nøyaktig dødsdato.

 

DTH

 

Mener du at oppgitt dødsdato 1/1-1979 ikke er dødsdatoen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sjekket bare Disnorge.no/gravminner i går, ikke gravplass.no. Jeg festet meg ikke ved kilden din  umiddelbart. Har intet grunnlag for å påstå at datoen ikke stemmer.

 

Uansett, takk for hjelpen!

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge nb.no er bisettelsen nevnt i Bergens Tidende 8.,10. og 12. mars 1979. Noen som har abonnement ka kanskje finne ut mer der.

Gravminner bruker 1. januar når dødsdato ikke er ført...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ikke alltid at søkefunksjonen til NB fungerer slik den skal. Noen ganger klarer den bare å få treff på deler av et navn. Som nevnt i # 12 får man i søkeresultatet treff på bisettelse for Kristin Møll, f. Søyland, første halvdel av mars 1979, men ingen dødsannonse. Jeg var på NB i dag der man får full tilgang og kunne endelig lese hva som faktisk gjemte seg bak søkeresultatene. Det dreide seg kun om bisettelsesinformasjon, informasjon om at Kristin Møll, f. 1920, var død, og et kort referat fra bisettelsen. Men det måtte jo være en dødsannonse også. Jeg fikk ingen relevante flere treff ved å søke på kun "Møll" innenfor et begrenset tidsrom (mars 1979), Men da jeg søkte på kun "Kristin", fikk jeg treff på dødsannonsen, som stod i Bergens Tidende 6. mars 1979. Og i annonsen stod det at hun døde 3. mars. Mission accomplished. Som nevnt mange ganger tidligere, man må av og til ta noen omveier for å finne målet.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt fått frem deler av dødsannonsen hvis jeg hadde fulgt samme oppskrift hjemme også. Men jeg ønsket uansett å stikke innom NB for å finne mer informasjon til artikkelprosjektet mitt. Det er som kjent ikke alltid man får nok informasjon fra søkeresultatet, det er tryggest å lese alt som faktisk står i annonsen eller artikkelen. Og man får bedre referanser også. Jeg liker å få med meg avisutgaven (nummeret) også. Det er ihvertfall hensikt for eldre aviser som hadde flere utgaver i løpet av dagen.

 

I dødsannonsen til Kristin Møll stod Aagot Søyland med fullt navn. Men du får ikke treff på annonsen ved å søke med fullt navn i anførselstegn. Ei heller på kun "Søyland" innenfor tidsrommet mars 1979. Men "Aagot" derimot ... Så man må prøve seg frem for å finne de rette omveiene ...

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bakgrunnen for denne tråden var at jeg jobbet med en artikkel om Rolv Møll (1926-1952) fra Holum: Han emigrerte til USA i 1950, gikk inn i den amerikanske hæren året etter og ble drept i Nord-Korea sommeren 1952. Han var en av de få norske statsborgerne som ble drept i strid under Koreakrigen. Rolv var svoger til KristinMøll, f. Søyland.

 

Her er endelig artikkelen publisert i Slektshistoriewiki:

 

http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Rolv_Møll_(1926–1952)

 

Takk igjen for all hjelp!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.